کد خبر: ۲۰۶۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی با بیان اینکه 4 قرارگاه سلامت در کشور عراق مستقر شده است،‌ گفت: 160 تیم بهداشت محیط سلامت مواد غذایی و آشامیدنی را کنترل خواهند کرد.
ناطقان: پیرحسین کولیوند رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی در نشست خبری تشریح برنامه‌های این کمیته برای خدمت‌رسانی به زائران، توضیح داد: یکی از موضوعاتی که امسال به آن توجه ویژه شده است بحث مردم‌محور بودن ارائه خدمات است به این دلیل که اغلب افرادی که در حال کمک کردن به ما هستند، به صورت داوطلبانه اقدام به ارائه خدمات می‌کنند و در مراسم امسال داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌های زیادی به صورت داوطلبانه ایجاد شده‌اند.

وی با بیان اینکه تسهیل‌گری و تسریع کردن ارائه خدمات از جمله موضوعات مهمی است که وزارت بهداشت برای آن برنامه‌ریزی‌های مهمی انجام داده است‌،گفت: در مراسم اربعین امسال سعی شده است امکانات زیربنایی تأسیس شود تا بتوانیم از این امکانات در سایر مراسم‌های مذهبی که شاهد تجمع زائران هستیم استفاده کنیم.

کولیوند ادامه داد: نظارت بر اجرای برنامه‌های سلامت‌محور در مراسم اربعین حسینی شفافیت در پاسخگویی به مشکلات زائران و تقویت فرهنگ کار گروهی و کار جهادی نیز مورد توجه ما قرار گرفته است.

رئیس سازمان اورژانس کشور تأکید کرد: ما به پرسنل خود توصیه کرده‌ایم از ایجاد بزرگ‌نمایی برخی مشکلات پرهیز کنند همچنین در مراسم امسال تلاش شده است از نمادهای دولتی استفاده نکنیم.

وی با بیان اینکه امسال سعی شده است تمام برنامه‌ها و مشکلات مستندسازی شوند اظهار داشت: بسیاری از معضلات سال گذشته را مورد توجه قرار داده و آنها را رفع کرده‌ایم.

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی در ادامه سخنانش با تأکید بر رعایت اخلاق اسلامی و آداب زیارت توسط پرسنل بهداشت و درمان و زائران حسینی اظهار داشت:‌باید از این فرصت برای تقویت همگرایی ادیان الهی استفاده کرد.

کولیوند با بیان اینکه با اقدامات صورت گرفته تا کنون یک مورد بیماری واگیر نیز در کشور و مرزها مشاهده نشده است،‌گفت: ارائه فوریت‌های پزشکی، سلامت روان ،‌توانبخشی و خدمات بهداشتی در راستای کاهش تعداد مرگ و میر و تسکین آلام جسمانی و روانی زائران به این افراد ارائه خواهد شد.

وی تصریح کرد: 62 فعالیت تخصصی در حوزه بهداشت و درمان برای مراسم امسال در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان اورژانس کشور در ادامه سخنانش در خصوص تفاهم‌نامه وزارت بهداشت ایران با عراق توضیح داد: 30 دستگاه آمبولانس و 7 دستگاه اتوبوس‌آمبولانس تا کنون به کشور عراق وارد شده‌اند همچنین 50دستگاه آمبولانس و 15 دستگاه اتوبوس‌آمبولانس دیگر در مرزها مستقر هستند که مجوز ورود به خاک عراق را دارند و در صورت نیاز به این کشور انتقال خواهند یافت.

وی با اشاره به نقش متخصصین بهداشت محیط در کنترل بیماری‌ها توضیح داد: علامت بهداشت تمامی موکب‌ها و مراکزی که مردم در آنها اسکان خواهند یافت و در آنها آب آشامیدنی یا غذا توزیع می‌شود تحت مراقبت‌های بهداشتی قرار خواهند گرفت.

وی در ادامه افزود: 4 قرارگاه سلامت در کشور عراق مستقر شده است و تمام کسانی که به این مراکز مراجعه می‌کنند می‌توانند خدمات لازم را دریافت کنند.

کولیوند افزود: پزشکان و جراحان ایرانی نیز در بیمارستان‌های عراق استقرار یافته‌اند و همچنین از سوی کشور ایران تعدادی مترجم برای ارائه خدمات به زائران در بیمارستان‌ها مستقر هستند.توجه داشته باشید که این تفاهم‌نامه تنها برای مراسم اربعین نیست و از تفاهمات صورت گرفته برای تمام مراسم‌هایی که شاهد تجمع زائران هستیم استفاده خواهیم کرد.

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی اظهار داشت: تمام مراجعه‌کنندگان اورژانسی به مراکز درمانی دولتی عراق تحت درمان رایگان قرار می‌گیرند و بیماران غیراورژانسی هزینه دولتی را پرداخت خواهند کرد.

رئیس سازمان اورژانس کشور تصریح کرد: 1100 دستگاه آمبولانس، 44 دستگاه اتوبوس‌آمبولانس ، 15 دستگاه بالگرد، 5 دستگاه خودروی ارتباطاتی و 13 هزار نیروی عملیاتی در کل کشور به زائران اربعین حسینی خدمت‌رسانی خواهند کرد.

وی تصریح کرد: 6 بیمارستان مرزی خدمات کامل را در حوزه سلامت به بیماران ارائه خواهند داد و همچنین 91 بیمارستان کشور وظیفه پشتیبانی را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه 845 نفر از کادر درمان در حوزه بیماری‌های واگیر به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند گفت:‌160 تیم بهداشتی در مرزها مستقر خواهند شد.

کولیوند در ادامه به بیماران قلبی ـ عروقی، دیابتی و افراد مبتلا به آسم توصیه کرد: مسائل بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند و اگر داروی خاصی را مصرف می‌کنند به میزان نیاز برای این مراسم به همراه داشته باشند.

وی با بیان اینکه سازمان اورژانس کشور آمادگی لازم برای مقابله با بیماری‌های بیولوژیک را دارد،‌ اظهار داشت: برای اولین بار با سفرای کشورهای پاکستان، افغانستان و عراق جلسه گذاشته‌ایم و تمام نگرانی‌های خود را اعلام کرده‌ایم.

کولیوند تأکید کرد: تمام افرادی که از کشورهای همسایه برای مراسم اربعین حسینی در خاک ایران تردد دارند در زمان ورود و خروج  تحت پایش سلامت قرار می‌گیرند و همین موضوع باعث شده است تا کنون شاهد شیوع بیماری خاصی نباشیم.

وی در پایان گفت: اقدامات ما از 20 روز قبل آغاز شده و رسماً از روز دوشنبه کاروان بهداشت و درمان اربعین حسینی را از مرقد امام خمینی (ره)  بدرقه خواهیم کرد.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین