کد خبر: ۲۰۷۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶
نایب رئیس مجلس ششم:
"بهزاد نبوی"اظهار کرد:مجلس ششم چه کار کرد که اینها نکردند؟ تفاوت این دومجلس در مشت های گره کرده و تند و تیز حرف زدن است؟ آیا مشکل مملکت با این سخنرانی ها حل می شود؟ اصلاحات حرکت لاک پشتی و تدریجی است، نمی شود گفت اصلاح طلبان مجلس همه چیز را زیر و رو کنند.
ناطقان: "بهزاد نبوی" عصر دوشنبه در سلسله نشست های حزب ندای ایرانیان با عنوان "اصلاح طلبان و انتخابات مجلس شورای اسلامی" گفت: من بیش از سه راه برای تغییر وضع موجود کشور به وضع مطلوب نمی‌شناسم انقلاب، دخالت خارجی و اصلاحات. اصلاحات تقریبا از سال ۷۶ به یک خرده تئوریزه تبدیل شده است.

وی در ادامه از حاضران پرسید آیا برای تغییر وضع موجود به مطلوب کسی به تغییرات ساختاری باور دارد؟ و در ادامه در پاسخ به یکی از حضار گفت: من جرات دارم و حاضرم هزینه بدهم ولی آیا این حرکت مفید است؟ معتقدم در شرایط فعلی انقلاب مفید و ممکن نیست. به این نتیجه رسیدم هیچ انقلابی نتوانسته به اهداف خودش برسد.

وی با یادآوری تجربه بهار عربی خاطرنشان کرد: غیر از تونس هیچ کدام یک از انقلاب های کشورهای عربی به تغییرات موثر منجر نشد. پس انقلاب کار خوب و نتیجه بخشی نیست اگر چه انقلاب اسلامی یکی از بهترین ها بود.

نبوی با اشاره به راه دوم یا مداخله خارجی، گفت: کسی را داریم که برای ایجاد تغییرات دنبال دخالت خارجی باشد؟ پس از تجارب عراق، سوریه، یمن و... بعید است کسی معتقد به دخالت خارجی باشد. دخالت خارجی راه مناسبی برای تغییر وضع موجود به مطلوب نیست.

نائب رئیس مجلس ششم اظهار داشت: می ماند راه اصلاحات، که از طریق برهان خلف می توان به این نتیجه (اصلاحات) برسیم. وقتی انقلاب و مداخله خارجی را نفی می کنیم راه دیگری جز اصلاحات باقی نمی ماند مگر آنکه راه چهارمی را معرفی کنید. اصلاحات یعنی تغییر وضع موجود به مطلوب با حفظ چارچوب وضع موجود. انقلاب در پی فروپاشی این چارچوب است. انقلاب ها تا لحظه خراب کردن چارچوب موفق هستند ولی موقع ساختن به مشکل بر می خورند.

نبوی افزود: اشکال کار انقلاب در قسمت اول یا خراب کردن نیست ولی وقتی می خواهیم بسازیم به مشکل بر می‌خوریم. ما پس از انقلاب، باتجربه ترین فردی که در حوزه اجرا داشتیم مهدی بازرگان بود که رئیس سازمان آب تهران زمان محمد مصدق بود.  

این فعال اصلاح طلب عنوان کرد: اصلاحات می گوید با حفظ حاکمیت و نظام موجود می خواهد اشکالات را با روش های مسالمت آمیز و تدریجی برطرف کند. نمی گویم حرکت اصلاحی توفیقات بزرگی به دست آورده و یا معجزه می کند بلکه همه مشکلات را می دانم.

وزیر صنایع سنگین دولت زمان جنگ خاطرنشان کرد: اما با این توصیفات پرسش این است که اصلاحات چه ضرورتی دارد؟ جواب آن به همان برهان خلف باز می گردد. اصولا تصور اینکه اصلاحات راه بی هزینه و مشکلی است بیهوده است. اصلاحات میان راه های موجود "منطقا" ممکن است و باید سراغ آن رفت. تنها راه اصلاح طلبی برای تغییر وضع موجود به مطلوب صندوق رای است.

وی با اشاره به استراتژی های انتخاباتی فعالان اصلاح طلب، خاطرنشان کرد: دوستان صحبت هایی می کنند که عملیاتی شدنش قابل تصور نیست. بنابراین قهر با صندوق رای برای یک اصلاح طلب قابل تصور نیست مگر آنکه امکان سیاست ورزی وجود نداشته باشد.

این فعال اصلاح طلب اضافه کرد: اگر شرایط مانند وضعیت پانزده خردادماه ۴۲  رهبران جبهه ملی باشد کرکره را پایین بکشیم و بگویم امکان سیاست ورزی وجود ندارد. همین که اینجا نشسته ایم نشان می دهد که فضایی است که می شود تنفس کرد و در انتخابات حضور داشت و رای داد.
نبوی یادآور شد: من جزو افرادی هستم که به حضور بی قید و شرط و پرشور در انتخابات معتقدم. کسانی که می گویند شرکت نمی کنیم اصلاح طلبی را جوری دیگر می فهمند و معتقدان به مشارکت مشروط این شرط را برای چه کسی می گذارند؟   مخالفان اصلاحات در ظاهر از حضور گسترده استقبال می کنند ولی از حضور نیافتن ما خیلی خوشحال می شوند چون در این صورت امکان پیروزی دارند در حالی که حضور پرشور موجب پیروزی طیف اصلاحات می شود.

وی تاکید کرد: بعضا برخی اصلاح طلبان ته دل بدشان نمی آید در انتخابات حضور کمتر شود و مشروعیت نظام کاهش یابد. بدانیم حداقل مشارکت در انتخابات ادوار مجلس زیر ۵۰ درصد نبوده است. در دور هفتم مجلس به رغم تحصن نمایندگان میزان  مشارکت ۵۰ و خورده ای بود که در استاندارد جهانی، درصد بسیار خوبی است.

این فعال سیاسی اظهار داشت: غیر از چند شهر بزرگ چون تهران، در برخی شهرها رقابت های محلی و قومی به قدری بالا است که آنها کاری به نظارت استصوابی ندارند.

نبوی گفت: حداقل مشارکت در انتخابات مجلس  ۵۰ درصد، حداکثر هم  ۷۰ درصد و حدود ۳۰ درصد هم در انتخابات شرکت نمی کنند بنابراین ۲۰ درصد مخاطب شما طبقات متوسط شهری هستند که نتیجه انتخابات را تعیین می کنند بنابراین شرط گذاشتن برای طرف مقابل نتیجه بخش نخواهد بود.

وی اظهار کرد: طرفداران مشارکت مشروط معتقدند این مجلس ضعیف است. این آقایان (نمایندگان) که خودشان نیامدند ما آنها را نامزد و انتخاب کردیم. مجلس ششم چه کار کرد که اینها نکردند؟ تفاوت این دومجلس در مشت های گره کرده و تند و تیز حرف زدن است؟ آیا مشکل مملکت با این سخنرانی ها حل می شود؟ اصلاحات حرکت لاک پشتی و تدریجی است، نمی شود گفت اصلاح طلبان مجلس همه چیز را زیر و رو کنند.

نائب رئیس مجلس ششم افزود: با این اوصاف پیشنهادم این است که حضور بی قید و شرط در مجلس داشته باشیم. روی صحبتم از انتخابات پرشور، حاکمیت است که باید فضای ایجاد کند که انتخابات پرشور شود و مردم امیدوار شوند و احساس کنند می توانند تاثیری در ترکیب مجلس بگذارند.


نبوی خاطرنشان کرد: در نظرسنجی  ایسپا در تهران، ۲۸ درصد گفتند قطعا یا به احتمال زیاد حضور خواهند داشت که این تعداد ۲۰ درصد کمتر از نظر سنجی مشابه در شهریور ۹۴ است. پس اوضاع خوب نیست و مطمئن باشید که تندروها پیروز انتخابات هستند و میانه رو، معتدل و اصلاح طلب برنده  انتخابات نخواهند بود ولی نباید به دلیل تحلیل و داده های که داریم که نشان از عدم اقبال مردم است شعارهای چون کناره گیری از انتخابات و یا مشارکت مشروط بدهیم.

وی ادامه داد: میان این آمارها و عدم حضور در انتخابات ارتباطی وجود ندارد. در انتخابات شرکت کنیم و شکست بخوریم مثل دوره هفتم انتخابات که مهدی کروبی سرلیست اصلاح طلبان در تهران، نفر سی و یکم شد و غلامعلی حدادعادل نفر اول شد این عیبی ندارد. نمی توانیم بگوئیم در انتخاباتی که عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور  بود تقلبی رخ داده است بلکه با افتخار این نتیجه را می پذیریم و برای دوره های بعد تلاش می کنیم.


این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: از حالا تلاش کنیم مردم بیش از این ناامید نشوند. میان اصلاح طلبان یاس و ناامیدی بیشتر از جامعه است و خود ما ناامیدی را تزریق می کنیم و بجای ایجاد حرکت در جامعه، سستی و رخوت ایجاد می کنیم از حالا باید حضور بی قید و شرط را هدف قرار دهیم.

نبوی در ادامه سخنانش به انتقادات برخی از حاضران از شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان پرداخت و گفت: مشکلاتی در کشور وجود دارد که موجب ناامیدی مردم شده است که این مشکلات کار نماینده ها و شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان و دولت نیست. بارها گفته ام دولت و مجلس ما قدر، قوی و سوپرمنی نیستند. بحران ها و مشکلات کشور به گونه ای است که قویترین دولت ها و مجلس ها نمی توانند به سادگی از عهده اش برآیند همه چیز را گردن آنها نیاندازید.

وی افزود: مردم وقتی می بینند نهادهایی که ارتباطی با انتخابات ندارند از حالا لیست های خود را تهیه کرده اند معلوم است که ناامید می شوند. وقتی می بینند اوضاع این گونه است و روز به روز بدتر می شود مایوس می شوند. 

نایب رئیس مجلس ششم در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات دولت نهم و دهم اشاره کرد و گفت: ریشه بحران های اقتصادی ما قبل از تحریم های آمریکا در آن ۸ سال (۸۴ تا ۹۲) است که شعار دادند" طرح های بزرگ دیگر بس است و درآمد نفت را سرسفره مردم بیاوریم". با درآمدهای افسانه ای نفت سنگ روی سنگ نگذاشتند. ۱۰ میلیارد دلار واردات دوران اصلاحات در دوره بعد به ۷۰ میلیارد دلار افزایش یافت و بیش از ۷۰ میلیون نفر جمعیت کشور را یارانه دادند حتی حسن روحانی هم نتوانست کاری کند و با کلی تلاش واردات را به ۴۵ میلیارد دلار رساند " چون معده که گشاد شد دیگر سر جای اولش باز نمی گردد"


نبوی ادامه داد: در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ به همه نگهبان های زندان گفتم  "تورو به خدا به هرکس رای می دهید بدهید ولی به سعید جلیلی رای ندهید، می گفتند چرا؟ گفتم سعید جلیلی مثل قبلیه با این تفاوت که آدم خیلی خوبیه. آدم سالم ولی با افکار غلط. یادتان باشد هیچ وقت فکر نکنید هرکس با ما از نظر فکری مخالف است آدم بدی است. خیلی آدم های خوب ممکن است با ما بد باشند. اینطور فکر نکنیم که همه خوب ها با ما و بدها در مقابل ما هستند. خیلی آدم های خوب هستند که دیدگاه آنها با ما یکی نیست. "

وی در بخش دیگری از سخنانش باردیگر به حضور در انتخابات تاکید کرد و گفت: شرکت گسترده به حفظ امنیت ملی و استقلال کشور یاری می رساند. تنها پاتک و پادزهر اتفاقاتی چون  دی ماه ۹۶، انتخابات پرشور و خنثی کننده این تحرکات و آشوب ها و مشکلات است. 


نبوی در پاسخ به پرسش یکی از حاضران در جلسه  که شورای عالی سیاست گذاری را ناکارآمد، غیرشفاف و ... خواند، گفت:  سعی کنیم در مورد دیگران از این اتهامات استفاده نکنیم. اگر منظور این است که با تبانی فلان کس را به شورای شهر فرستادند، این قبیل اقدامات را با این لفظ به کار نبریم. نه عضو این شورا هستم و هیچ نقشی در آن ندارم ولی مشکلات بزرگتر از قواره شورای عالی سیاست گذاری است همه مسائل را به حساب این شورا نگذارید. 


وی درباره نقش احزاب در انتخابات گفت: ۲۶ حزب در شورای عالی داریم خداوکیلی چند حزب به معنای واقعی هستند؟ ندای ایرانیان هم یکی از همان احزابی است که شبیه حزب است. احزاب می توانند جمعیت بیاورند منتها معلوم نیست چه مقدار با حزب رابطه دارند و چندتای آنها دختر خاله و پسرخاله  و چندنفر عضو حزب هستند. احزاب مقداری به خود زحمت بدهند و فعال تر و شبیه تر به حزب شوند. قبلا حزب کارگزاران را باشگاه عده ای از مسئولان می دانستم تا حزب، ولی سه تا چهارسال است که شکل حزب به خود گرفته و عضو گیری می کند و شاخه های استانی دارد. حزب ندا و اتحاد ملت هم چنین وضعی دارد. 


نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که مزیت اصلاح طلبی این بوده است که تندروها برسر کار نیایند، گفت: این مزیت بسیار مهمی است وقتی ناچاریم میان بد و بدتر یکی را انتخاب کنیم طبیعی است که بد را انتخاب کنیم. یکی از دوستان پرسید اگر اصلاح طلبان کسی را نداشتند میان نامزدها از اصولگرایانی که امکان رای آوری دارند حمایت می کنید؟ متاسفانه اصولگرایان میانه رو و معتدل شرایطی بهتر از اصلاح طلبان ندارند اگر مشارکت کم باشد فقط تندروها شانس پیروزی دارند ولی اگر واقعا کسی را میان اصلاح طلبان نداشته باشیم عیبی ندارد از اصولگرایان عاقل و معتدل حمایت کنیم. 

 
نبوی ادامه داد: مگر علی لاریجانی در شهر قم نامزد نشد؟ اگر وی داوطلب نمی شد احتمال داشت یک تندرو در مجلس دهم نماینده شود. مگر لاریجانی اشکال داشت؟ "لاریجانی امروز لاریجانی سال ۱۳۷۶ نیست وی یک لاریجانی دیگری شده است. علی مطهری اصولگرا است ولی حرف‌های می زند که خیلی از ما نمی توانیم بزنیم یا به هر دلیلی نمی زنیم. علی اکبر ناطق نوری رقیب خاتمی در انتخابات ۷۶ بود من سال ۹۲ پیشنهاد کردم برای ریاست جمهوری به سراغ ناطق نوری برویم که موافقت نکردند الان هم معتقدم خیلی خوب است و با آنکه سن و سالش بالاست... می تواند..."


وی ادامه داد: "بد از بدتر، بهتر است" به قول غلامحسین کرباسچی اگر میان سرطان و سرما خوردگی مخیر باشم سرماخوردگی را انتخاب می کنم. اگر اصلاحات کارش این بوده است که مانع از پیروزی تندروها شده، من به اصلاح طلبان دست مریزاد می گویم کار مهمی انجام داده اند. 


نبوی در پاسخ به پرسش یکی از حاضران که تفاوتی میان خاتمی، احمدی نژاد و روحانی قائل نشده بود، گفت: اگر برفرض مثال یک اصولگرا رئیس جمهور شده بود می توانستیم برجام را امضا کنیم؟ برجام یکی از بهترین و موفق ترین توافق های بین المللی جمهوری اسلامی است واقعا کار مهم و بزرگی بود. علی اکبر ولایتی جایی به سعید جلیلی می گفت فکر می کنید مذاکره با دولت های خارجی کلاس فلسفه است؟ وی می توانست همچین توافقی را به امضا برساند؟ می توانیم بگوئیم هرکس بود می توانست این توافق را به سرانجام برساند؟ به خودمان کم لطفی نکنیم. این جوری نیست که فرقی میان اصلاح طلبان و تندروها نیست. حتی میان اصولگرایان هم خیلی فرق وجود دارد. "اگر نتوانیم یک اصلاح طلب را رئیس جمهور کنیم حتما باید یک اصولگرای میانه رو را برای ریاست جمهوری انتخاب کنیم".

وی افزود: برخی دوستان سرشان را پنجره بیرون می کنند تا ببینند مردم چه می گویند تا همان را در سخنان خود بگویند. "یک جریان سیاسی که دنباله رو مردم نیست علی القاعده باید هدایت کننده مردم باشد" وقتی از انتخابات پرشور و مشارکت بی قید و شرط سخن گفتم در فضای مجازی تا دلتان بخواهد فحش خوردم. "دلیلی ندارد هر حرفی زدیم تکبیر و کف و سوت بگیریم" حرفی که به عقل ما می رسد و درست است می زنیم.

نبوی در ادامه سخنان خود به کارآمدی مجلس و دولت پرداخت و تاکید کرد: در ساختار قانون اساسی، مجالس و دولت های ما بیش از این کاری نمی توانند انجام دهند معنی این حرف نیست که اصلاحات بدرد نمی خورد. باید کار مستمر و تدریجی کرد و به تدریج فضا عوض می شود و شرایط فرق می کند.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین