کد خبر: ۲۰۷۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۳
یک متخصص طب سنتی گفت: بیماری‌های مفصلی به‌ویژه در زنان بر اثر غلبه سردی ایجاد می‌شود که به کمک برخی راهکار‌های طب سنتی می‌توان علائم این بیماری را تسکین داد.
ناطقان: ژاله علی‌اصل ممقانی متخصص طب سنتی درباره روماتیسم مفصلی ( آرتریت روماتوئید) اظهار کرد: روماتیسم مفصلی بیماری مزمن است که مفاصل بدن را درگیر می‌کند. میزان شیوع این بیماری در زنان به‌ویژه اگر مبتلا به چاقی باشند بیشتر از مردان است، اشخاصی که دخانیات مانند سیگار را استعمال می‌کنند در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.


مهم‌ترین علائم روماتیسم مفصلی

او بیان کرد: از علائم شایع این بیماری می‌توان به درد مفاصل همراه با تورم و گاهی قرمزی، سفتی صبحگاهی مفاصل، احساس ضعف و خستگی اشاره کرد. روش‌های درمان درد‌های مفصلی با توجه به علل آن متفاوت است.

این متخصص طب سنتی افزود: بیشتر بیماری‌های مفصلی به ویژه در خانم‌ها بر اثر غلبه سردی ایجاد می‌شوند البته اگر بیماری‌های مفصلی همراه با تورم و قرمزی باشند، در این صورت گرمی غلبه پیدا می‌کند، بنابراین یک نسخه واحد برای بیماری‌های مفصلی قابل پیشنهاد نیست. افراد برای تشخیص و درمان بیماری خود باید با متخصص مشورت کنند، اما برای پیشگیری از  ابتلا به این بیماری و در صورت ابتلا به آن جهت بهبود علائم درمان‌هایی کلی پیشنهاد می‌شود.

علی‌اصل ممقانی تاکید کرد: بسیاری از بیماری‌ها ریشه در عادات غذایی نادرست دارند، بنابراین اصلاح روش غذا خوردن در پیشگیری و درمان  همه بیماری‌ها از جمله درد‌های مفصلی موثر است. افراد باید غذا را خوب بجوند، وسط غذا، ۳۰ دقیقه قبل و  پس آن از نوشیدن مایعات پرهیز کنند، فقط موقع گرسنگی غذا بخورند و قبل از اینکه کامل سیر شوند، از سفره کنار بروند، اشخاص باید از پُرخوری به ویژه در شب پرهیز کنند، افراد نباید درهم خوری کنند به این معنی که نباید چند نوع غذا را همزمان میل کنند، پرهیز از خواب بلافاصله بعد از مصرف غذا و خودداری از نوشیدن آب در حمام، صبح ناشتا یا در بین خواب ضروری است.

او تصریح کرد: یکی از علل بروز بیماری‌های مفصلی خلط زیاد گلو ناشی از مشکلات سینوس‌ها است، بنابراین اگر به مدت طولانی صبح‌ها به ترشحات پشت حلق دچار هستید، این موضوع را جدی بگیرید و آن را درمان کنید، برای درمان ترشحات پشت حلق پرهیز از مصرف سیر و پیاز خام، پیازچه، تربچه، شاهی، تره، خرما، گردو، باقالی، لوبیا، عدس مفید است، اشخاص باید هنگام تعریق یا بلافاصله  پس از استحمام در معرض هوای سرد قرار نگیرند و در هوای سرد  سر، پیشانی و شقیقه‌های خود را با کلاه، روسری و شال بپوشانند.

این متخصص طب سنتی  گفت: مصرف روزانه ۷ تا ۱۰ عدد مغز بادام شیرین خام به همراه ۷ تا ۱۰ عدد مویز حداقل به مدت سه ماه از دیگر روش‌های درمان خلط زیاد گلو است. ماساژ موضعی پیشانی با روغن بنفشه بادام و چکاندن این روغن داخل بینی روزانه سه بار  هم به درمان خلط زیاد گلو کمکم می‌کند، ماساژ روزانه ۱۰ دقیقه کف پاها هم نقشی موثر در از بین بردن ترشحات پشت حلق دارد.

نسخه‌های طب سنتی برای درمان درد مفاصل

علی‌اصل ممقانی تاکید کرد: برای بهبود علائم سفتی و خشکی صبحگاهی، ضعف ، خستگی و درد‌های مفاصل که با سرما تشدید می‌شوند و با گرم کردن بهبود پیدا می‌کنند، افراد باید از  مصرف غذا‌هایی مانند سوسیس، کالباس، پیتزا، سالاد الویه، سس مایونز، آش رشته، برنج کته، سیب‌زمینی، حلیم، کله پاچه، گوشت گاو، قارچ، عدسی، انواع ترشی‌، میوه‌های نارس پرهیز و خوردن دوغ، ماست و کشک را به ویژه در فصول سرد (پاییز و زمستان) محدود کنند.


او تصریح کرد: نوشیدن یک لیوان آب گرم همراه  با عسل قبل از خواب و صبح ناشتا به تسکین درد مفاصل کمک می‌کند، مصرف نخودآب به مدت  ۹ تا ۱۰ روز در وعده ناهار یا شام در تسکین درد مفاصل موثر است پس از این مدت افراد باید حداقل به مدت ۲ تا ۳ ماه خوردن این غذا را به‌ویژه در فصول پاییز و زمستان ادامه دهند.

علی‌اصل ممقانی یاد آوری کرد: افراد برای تسکین درد مفاصل باید از گوشت پرندگان کوچک مانند بلدرچین، کبک و جوجه استفاده کنند، شربت سکنجبین را برای رفع تشنگی بنوشند، مصرف روزانه یک تا ۲ دمنوش بابونه برای کاهش درد و تورم مفید است. یبوست هم در ابتلا به بیماری‌های مختلف مانند  درد مفاصل موثر است، بنابراین اشخاص برای تسکین درد مفاصل باید اجابت مزاج روزانه داشته باشند، مصرف انجیر، روغن زیتون و آش‌های ساده بدون رشته هم به مبتلایان به درد مفاصل پیشنهاد می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین