کد خبر: ۲۰۷۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
دونالد ترامپ اعلام کرد آمریکا به توافق مقدماتی با چین رسیده که افزایش برنامه ریزی شده تعرفه‌ها در هفته جاری را به تعویق خواهد انداخت و در جنگ تجاری میان دو کشور، آتش بس ایجاد می‌کند.
ناطقان: رییس جمهور آمریکا که در دفتر خود صحبت می‌کرد، اعلام کرد مذاکره کنندگان به توافق فاز ۱ رسیده‌اند که نوشتن آن چند هفته طول خواهد کشید و هر دو طرف تا نوامبر این توافق را رسما امضا خواهند کرد.

اگر این توافق تکمیل شود، برای کشاورزان و شرکتهای آمریکایی که از جنگ تجاری آسیب دیده‌اند، اندکی آسودگی خاطر فراهم خواهد کرد. ترامپ اعلام کرده که تحت این توافق، چین سالانه ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار از محصولات کشاورزی آمریکایی را خریداری خواهد کرد و همچنین این توافق شامل دستورالعملی درباره نحوه مدیریت ارزش یوان است. بعلاوه چین حمایت از مالکیت معنوی آمریکایی را تحکیم خواهد کرد و به شرکتهای خدمات مالی آمریکایی دسترسی بیشتری به بازار چین فراهم می‌کند.

در مقابل، آمریکا افزایش برنامه ریزی شده تعرفه‌ها از ۲۵ به ۳۰ درصد روی واردات ۱۵۰ میلیارد دلار کالای چینی را اجرایی نخواهد کرد. رییس جمهور آمریکا هنوز درباره وضع دور جدید تعرفه‌ها در ۱۵ دسامبر تصمیمی نگرفته است.

اعلام این توافق چرخش کاملا آشکاری از مواضع چند هفته پیش دونالد ترامپ است که وی در واکنشی خشم آلود به تعرفه‌های تلافی جویانه چین، از شرکتهای آمریکایی خواسته بود فعالیت در این کشور را متوقف کنند و تهدید کرده بود همه کالاهای چینی را هدف عوارض واردات سنگین قرار می‌دهد. تشدید تنشهای تجاری سرمایه‌گذاران، قانونگذاران و شرکتها را مضطرب کرده بود و شرکتها در واکنش به ابهامات پیرامون وضعیت جنگ تجاری، سرمایه گذاری و استخدام را به تاخیر انداخته‌اند.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، به نظر می‌رسد رنج اقتصادی، از تمایل ترامپ برای جنگ با چین کاسته است. وی گفت: دو طرف روی توافقی در چند فاز کار خواهند کرد در حالی که پیش از این گفته بود خواستار یک توافق جامع به چین است و توافق موقتی نمی‌خواهد.

فاز اول توافق ممکن است در دیدار ترامپ با شی جین پینگ، رییس جمهور چین در جریان دیدار سران جهان در سانتیاگوی شیلی در نوامبر امضا شود و فاز بعدی مدت کوتاهی پس از آن آغاز خواهد شد.

با وجود اعلام این خبر از سوی ترامپ، توافق هنوز کامل نشده است و استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا اظهار کرد که کارهای بیشتری شامل توافقات مربوط به ارز و دسترسی شرکتهای مالی آمریکایی مانده است.

با این حال توافق جدید که در سیزدهمین دور مذاکرات حاصل شد، از تنشهای تجاری که لطمات شدیدی به اقتصاد جهانی وارد کرده است، کم خواهد کرد. آمریکا تاکنون روی واردات ۳۶۰ میلیارد دلار کالای چینی تعرفه وضع کرده است و قرار است دور جدیدی از افزایش تعرفه‌ها را در ۱۵ دسامبر اجرا کند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین