کد خبر: ۲۰۷۵۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۰
یک محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: تیرگی دور چشم بیشتر در افراد صفراوی و سوداوی مزاج و پُف زیر چشم در اشخاص بلغمی مزاج دیده می‌شود.
ناطقان: حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره تیرگی دور چشم و پف زیر چشم اظهار کرد: تیرگی دور چشم بیشتر در افراد صفراوی (گرم و خشک) و سوداوی (سرد و خشک) مزاج دیده می‌شود، اما پُف زیر چشم بیشتر بر اثر غلبه بلغم و سردی بوجود می‌آید بنابراین این  عارضه در افراد بلغمی مزاج شایع است.


او بیان کرد: عوامل جسمی و محیطی هر دو در بروز تیرگی دور چشم مؤثر هستند، از جمله عوامل مؤثر در بروز تیرگی چشم می‌توان به استعمال دخانیات مانند سیگار و قلیان، مصرف مشروبات الکلی، اضطراب و استرس، ابتلا به مشکلات تیروئیدی و کم‌خونی، گرفتن رژیم‌های لاغری خودسرانه، فاکتورهای ژنتیکی، افزایش سن، رژیم غذایی نامناسب، خواب کم و نامنظم، خستگی زیاد، آلودگی هوا، مصرف غذا‌های بدون مصلح و کمبود برخی ویتامین‌ها اشاره کرد.


عظمایی افزود: افراد صفراوی مزاج برای رفع تیرگی دور چشم باید از مصرف زیاد غذا‌های سرخ شده، مواد غذایی حاوی ادویه‌های تند مانند دارچین، فلفل و زنجبیل و غذا‌های  ساندویچی و فست‌فود‌ها پرهیز کنند، این افراد بهتر است از خیار و کاهو به همراه سکنجبین استفاده کنند، مصرف عرق کاسنی و شاه‌تره به همراه خاکشیر، تخم شربتی و سکنجبین به افراد صفراوی مزاج پیشنهاد می‌شود، افراد سوداوی مزاج که طبع سرد و خشک دارند باید از مصرف غذا‌های سرد و خشک مانند ماهی، مواد غذایی کنسرو شده، گوشت قرمز، عدس، بادنجان و کلم پرهیز کنند، این افراد باید از غذا‌های با طبع گرم و‌ تر استفاده کنند، همچنین باید اجابت مزاج روزانه داشته باشند.


این محقق و پژوهشگر طب سنتی تأکید کرد: مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها برای افراد سوداوی و صفراوی مزاج مفید است، این اشخاص برای رفع تیرگی دور چشم می‌توانند آب جعفری را به همراه آب لیمو ترش تازه میل یا به شکل موضعی آن را استفاده کنند،گلپر را همراه با غذا‌های خود بخورند. ماساژ دور چشم با روغن‌های کرچک، نارگیل، بادام و زیتون با کمی نمک دریا برای رفع تیرگی دور چشم مفید است.

مبتلایان به تیرگی دور چشم برای رفع مشکلشان می‌توانند موضع مورد نظر را با سیب زمینی رنده شده ماساژ دهند یا چای کیسه‌ای را پس از سرد شدن به شکل کمپرس روی محل تیرگی قرار دهند، این اشخاص همچنین می‌توانند از ویتامین‌های A ، C ، E و K به شکل خوراکی استفاده یا کِرِم‌های حاوی این ویتامین‌ها را به شکل موضعی مصرف کنند.



او تصریح کرد: مصرف سیاه‌دانه با عسل و کنجد نقش مؤثری در رفع تیرگی دور چشم دارد، مصرف سنجد و آب انار هم به افراد دارای تیرگی دور چشم پیشنهاد می‌شود، ماساژ دور چشم با روغن بادام و بنفشه به رفع تیرگی دور چشم کمک می‌کند. مبتلایان به تیرگی دور چشم برای رفع مشکلشان می‌توانند در وعده صبحانه مربای هویج را میل کنند. همچنین ماساژ دور چشم با خیار و چند قطره آب لیمو ترش تازه، گلاب، آب گوجه فرنگی به همراه آب لیموترش تازه و زردچوبه به همراه آب آناناس تأثیر چشمگیری در رفع تیرگی دور چشم دارد.

عظمایی گفت: افراد لاغر که به تیرگی دور چشم هم دچار هستند باید رژیم غذایی مناسب داشته باشند؛ مبتلایان به کم خونی هم برای رفع مشکلشان می‌توانند از چهار شیره (شیره‌های توت، خرما، انگور و انجیر) یا چهار مغز (پسته، بادام، فندق و گردو) و عرقیاتی مانند برگ چنار، بیدمشک، یونجه و بادرنجبویه استفاده کنند، به طور کلی مبتلایان به تیرگی دور چشم برای درمان بهتر می‌توانند به متخصص طب سنتی مراجعه کنند.
 عوامل مؤثر در بروز پف زیر چشم

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: پُف زیر چشم بیشتر بر اثر غلبه بلغم بوجود می‌آید، از دیگر عوامل مؤثر در بروز این عارضه می‌توان به مصرف غذا‌های با طبع سرد، خواب زیاد، ابتلا به مشکلات تیروئیدی و عفونت سینوس‌ها،کم‌تحرکی و خوردن زیاد نمک اشاره کرد، گاهی پُف زیر چشم بر اثر حساسیت و آلرژی ایجاد می‌شود، این عارضه ممکن است عامل ژنتیکی هم داشته باشد، مبتلایان به کم کاری کلیه هم ممکن است به پُف زیر چشم دچار شوند، افزایش سن و استرس و اضطراب هم از دیگر عوامل مؤثر در بروز پُف زیر چشم  هستند.


او بیان کرد: افراد بلغمی مزاج ممکن است به اضافه وزن هم دچار باشند، بنابراین این افراد بهتر است از غذا‌های با طبع گرم مانند خرما و شیره ارده استفاده کنند، مصرف زنجبیل، دارچین و اسطوخودوس به این افراد پیشنهاد می‌شود.



عظمایی یادآوری کرد: برای رفع پُف زیر چشم ماساژ موضع با روغن‌های سیاه‌دانه، شترمرغ و بادام تلخ مفید است، مبتلایان به پُف زیر چشم باید از لبنیات به همراه مصلحات آن‌ها مانند زیره، آویشن، پونه و کاکوتی استفاده کنند، به طور کلی افراد دچار تیرگی دور چشم و پُف زیر چشم برای تشخیص و درمان بهتر می‌توانند به متخصص پوست و گوارش هم مراجعه کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین