کد خبر: ۲۰۷۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۶
یک فوق تخصص روماتولوژی کودکان گفت: درد‌های عضلانی اسکلتی در کودکان در بیشتر موارد خوش خیم است، اما گاهی هم این درد‌ها باید جدی گرفته شوند.
ناطقان: رضا شیاری فوق تخصص روماتولوژی کودکان و مدیر گروه روماتولوژی کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره درد‌های عضلانی اسکلتی در کودکان اظهار کرد: این درد‌ها یکی از موارد شایع مراجعه کودکان به پزشکان است. کودکان در سنین مدرسه حداقل یک بار به علت درد‌های عضلانی اسکلتی به درمانگاه‌ها مراجعه می‌کنند. در بیشتر موارد این درد‌ها نگران کننده نیستند، اما گاهی اوقات هم می‌توانند بر اثر ابتلا به بیماری‌های جدی ایجاد شده باشند.


او بیان کرد: سندروم "over use" از شایع‌ترین علل درد‌های عضلانی اسکلتی کودکان است. این سندروم بر اثر فعالیت فیزیکی زیاد یا اشتباه انجام دادن تمرین‌های ورزشی در کودکان ایجاد می‌شود. درد ناشی از این سندروم با فعالیت فیزیکی شدت پیدا می‌کند و با استراحت تسکین می‌یابد. این درد همیشگی نبوده و تنها برخی اوقات بروز پیدا می‌کند.


شیاری افزود: از علل دیگر درد‌های عضلانی اسکلتی کودکان می‌توان به سندروم نشانگان نرمی مفصل اشاره کرد. نرمی مفصل یک اختلال شایع به ویژه در کشور‌های آسیایی است. در این سندروم مفاصل بیشتر از حد معمول نرم‌ و در فعالیت‌های فیزیکی آسیب پذیرتر می‌شوند. مبتلایان به این سندروم برای تشخیص شدت این عارضه باید به روماتولوژیست اطفال مراجعه کنند.

این فوق تخصص روماتولوژی کودکان تاکید کرد: کم‌خونی در کودکان می‌تواند همراه درد‌های عضلانی اسکلتی بروز پیدا کند.گاهی اوقات بیماری‌های روماتیسمی یا عوارض بدخیم در کودکان با درد‌های عضلانی خود را نشان می‌دهند. در بیماری‌های بدخیم والدین کودک، اغلب بیان می‌کنند که فرزندشان به مدت یک تا دو ماه هر روز پشت سر هم درد دارد و این درد به ویژه در شب‌ها شدت پیدا می‌کند.


ویژگی‌های درد‌های عضلانی اسکلتی ناشی از روماتیسم

او تصریح کرد: درد‌های عضلانی اسکلتی ناشی از روماتیسم اغلب با استراحت شدت پیدا می‌کنند و با فعالیت تسکین می‌یابند. درد‌هایی که همیشگی نیستند و قرینه هستند و با علائم سیستمیک مانند تب، لرز، ورم مفاصل، کاهش وزن یا بثورات پوستی همراه نیستند و با فعالیت ایجاد می‌شوند و با استراحت بهبود پیدا می‌کنند اغلب درد‌های خوش خیم هستند.

شیاری یادآوری کرد: علاوه بر درد‌های عضلانی اسکلتی، برخی کودکان هم به کمر درد دچار می‌شوند که این عارضه در کودکان باید جدی گرفته شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین