کد خبر: ۲۰۷۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به انعقاد تفاهمنامه با وزارت کار به منظور ساماندهی فعالیت تعاونی‌های معلولان، گفت: 189 هزار نابینا در ایران وجود دارد که اکثر آنها با مشکلات معیشتی مواجه هستند.
ناطقان: در مراسم گرامیداشت روز جهانی نابینایان که امروز (23 مهر و 15 اکتبر) که با حضور شهردار تهران، رئیس سازمان بهزیستی، سازمان‌های مردم نهاد و جمعی از نابینایان برگزار شد؛ تفاهم‌نامه چهارجانبه‌ای بین معاونت تعاون، وزارت کار، سازمان بهزیستی، بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت تعاون منعقد شد.

قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور با حضور در این مراسم، گفت: تفاهم نامه مشترک بین معاونت تعاون وزارت کار، سازمان بهزیستی، بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت تعاون با هدف سازماندهی و ساماندهی فعالیت‌های تعاونی‌های موجود و توسعه و گسترش این فعالیت‌ها به امضاء می‌رسد.

قبادی دانا با اشاره به اینکه قانون حمایت از معلولان قانون بسیار خوبی است، گفت: برای اجرای این قانون به 22 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است اما مجلس توانسته 1100 میلیارد تومان برای اجرای این قانون در نظر بگیرد که یک بیستم بودجه مصوب اولیه است. تا امروز هیچ مبلغی برای اجرای این قانون تخصیص نیافته است اما قرار شده تا پایان ماه جاری تخصیص بودجه برای اجرای قانون حمایت از معلولان شروع شود.

وی تاکید کرد: آئین‌نامه‌های اجرایی قانون حمایت از معلولان در کمیسیون‌های دولت در حال تصویب است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه 253 میلیون نابینا در جهان وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد 36 میلیون نفر نابینای کامل هستند. همچنین 189 هزار نابینا در کشور ما وجود دارد که بیشتر آنها با مشکل اشتغال مواجه هستند و متاسفانه اکثر این افراد دچار مشکلات معیشتی هستند. البته این وضعیت در مناطق کم برخوردار وخیم‌تر است.

قبادی دانا ادامه داد: یک میلیون و 450 هزار معلول در کشور وجود دارد که برخی از این افراد چند معلولیتی هستند و حتما باید در اولویت قرار گیرند.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی کشور گفت: از سال 94 قرار شد به خانواده‌های دارای دو معلول به بالا تسهیلاتی برای مسکن ارائه شود. 14 هزار خانواده با این شرایط شناسایی شده‌اند که تا کنون برای 6000 خانواده تسهیلات مسکن ارائه شده است و 6000 مسکن دیگر نیز در حال ساخت است.

قبادی دانا همچنین با اشاره به اینکه 60 انجمن نابینایان در کشور وجود دارد تاکید کرد: مطالبه گری این انجمن‌ها می‌تواند در حوزه اختصاص بودجه و نظارت بر فعالیت‌های سازمان بهزیستی موثر باشد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در سال جاری 33 نفر از معلولان توانستند در کنکور سراسری رتبه زیر 1000 کسب کنند، گفت: از این تعداد 14 نفر نابینا هستند. بطورکلی تحصیل کرده‌ترین معلولان مربوط به گروه نابینایان است.

قبادی دانا با تاکید بر اینکه باید اشتغال و ایجاد فرصت‌های برابر برای معلولان از جمله نابینایان مورد توجه تصمیم گیران و برنامه سازان قرار گیرد، گفت: باید 30 درصد از اپراتورهای تلفن در دستگاه‌ها و نهادهای مختلف از نابینایان باشد. این یک شغل سنتی است که از سال‌های گذشته بر عهده نابینایان قرار می‌گیرد اما توانمندی نابینایان بیش از اینهاست و در حال حاضر پزشکان نابینایی داریم که در کار خود بسیار ماهر و دقیق هستند.

وی با اشاره به ضرورت مناسب سازی ساختمان‌ها و معابر شهری برای معلولان از جمله نابینایان گفت: در احداث ساختمان‌ها، معابر شهری و پارک‌ها حتما باید حواسمان باشد که همه گروه‌ها از جمله معلولان بتوانند از این امکانات استفاده کنند. اگر شعار تهران "شهری برای همه" را انتخاب کرده‌ایم باید بدانیم که یکی از این «همه»، معلولان هستند که حتما باید بتوانند از شهر استفاده کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: باید تلاش کنیم افراد دچار نابینایی بتوانند در حوزه‌های اجتماعی مختلف حضور یابند. بتوانند سینما بروند و در دانشگاه‌ها از امکانات بهتری برخوردار باشند. متاسفانه در دانشگاه‌ها بسیاری از منابع به خط بریل نوشته نشده است.

قبادی دانا با اشاره به مستمری معلولان گفت: تا کنون مقرر بود تنها افراد معلولی که سرپرست خانوار هستند مستمری به اندازه یک نفر دریافت کنند اما از حدود دو ماه پیش قرار شده بر اساس بعد خانوار، مستمری دریافت کنند. میزان مستمری باید 20 درصد حداقل حقوق تعیین شده در کشور باشد. البته هنوز به این حد دست نیافته‌ایم.

رئیس سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی اقداماتی برای مشاوره ژنتیک و آزمایش‌های پیش از ازدواج و پیش از فرزندآوری انجام داده است، تصریح کرد: بخشی از نابینایان به دلیل عیوب انکساری، ضعیف شدن چشم در کودکی، آب سیاه، آب مروارید و ... دچار نابینایی شده‌اند که می‌توان با معاینات مکرر در سنین پایین و غربالگری از آسیب جدی به این افراد جلوگیری کرد. بنابراین سازمان بهزیستی از 15 سال گذشته معاینه و غربالگری را برای جلوگیری از بروز نابینایی برای سه میلیون نفر انجام داده است که بیش از 3000 نفر بعد از غربالگری به پزشکی معرفی شده‌اند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین