کد خبر: ۲۰۷۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۵
محققان کشور موفق به تولید یک نوع پانسمان برای درمان پوست‌های خشک و اگزمایی شدند.
ناطقان: اگزما یک بیماری مزمن می‌باشد که خارش ناشی از آن بسیار شدید است؛ به طوری که به سبب خارش، ممکن است لایه محافظ پوست آسیب ببیند و پوست حساس‌تر شود. عمده ضایعات این بیماری مثل سوزش، خارش، پوسته، ترک خوردگی، ترشح است.

هنگامی که تشخیص اگزما آتوپیک شروع شود، روش‌های خوبی برای درمان این بیماری وجود دارد. یکی از مهم‌ترین موارد این است که پوست را مرطوب نگه دارید. روش‌های ارزان قیمت برای حفظ رطوبت پوست وجود دارد. هنگامی که پوست مرطوب است، لایه نازکی از یک کرم یا پماد برای جلوگیری از تبخیر رطوبت استفاده می‌شود. استفاده مؤثر از چنین موادی (رطوبت دهنده) می‌تواند در محدود کردن عوارض اگزما آتوپیک بسیار موثر باشد.

درمان این بیماری در کشور و پانسمان‌هایی که در کشور استفاده می‌شود بیشتر وارداتی است به نحوی که می‌توان گفت بیش از ۹۰ درصد پانسمان‌های پیشرفته مورد استفاده در ایران وارداتی است به‌گونه‌ای که واردات پانسمان‌های پیشرفته در سال ۹۴ به ارزش حدود ۷ میلیارد و ۱۸۸ میلیون بود که منبع عظیمی از ارز بری را برای کشور به وجود آورده بود و شرایط موجود در کشور نیز بر میزان واردات پانسمان‌های سنتی افزود. امری که باعث شد جوانان نخبه کشور به فکر تولید این محصول در داخل کشور باشند که نتیجه بخش نیز بود و پچ پوستی آبرسان و ترمیم کننده پوست‌های خشک و اگزمایی در برنامه طرح‌های نوآورانه فناوری‌نانو (NanoMatch) در دوازدهمین نمایشگاه فناوری‌ نانو ارائه شد طرحی که مورد اقبال همگان قرار گرفت و مزیت اصلی این محصول، آبرسانی و مرطوب‌سازی بافت خشک و ترمیم کننده آن بود.

در  بازار جهانی پانسمان‌های زخم به دو قسمت پانسمان‌های زخم سنتی و پانسمان‌های زخم پیشرفته تقسیم می‌شود. در سال ۲۰۱۶ بخش پانسمان‌های پیشرفته بزرگترین سهم بازار را از آن خود کرده بود که شامل زخم‌های جراحی، زخم‌های دیابتی، زخم‌های بستر، زخم‌های وریدی، سوختگی و اگزما است. به همین منظور تولید یک بانداژ مناسب که توانایی ترمیم بافت‌های آسیب دیده را داشته باشد مورد نیاز بود. در این طرح داربست نانوالیاف آلوئه‌ورا و آلوئه‌ورای استیله تولید شد تا نانوالیاف آبرسان و ترمیم کننده پوست‌های خشک و اگزمایی تولید شود.

مرطوب‌سازی بافت خشک، عدم چسبندگی پانسمان به سطح زخم، فاقد سمیت سلولی، فاقد حساسیت و تحریک پوستی، اثر ضدباکتریایی و ضد قارچی از جمله مزیت‌های این محصول است.

در این طرح برای ساخت داربست الکتروریسی از آلوئه‌ورا به‌عنوان یک پلیمر طبیعی که به فراوانی در طبیعت یافت می‌شود، استفاده شده‌است. برای قابلیت الکتروریسی، آلوئه‌ورا با پلی‌وینیل پیرولیدون ترکیب شد و به‌منظور بهبود خواص ساختار شیمیایی آلوئه‌ورای خالص، این ماده اصلاح شده‌است.

داربست‌های ساخته شده از آلوئه‌ورای اصلاح ساختار شده نسبت به آلوئه‌ورای خالص، آبدوستی بهتر و خواص ترموپلاستی بالاتر و زیست سازگاری خوبی را نیز در محیط سلولی از خود نشان داده است. این پانسمان زیست فعال بوده و بدون آسیب به بافت سالم، باعث ترمیم و آبرسانی به بافت خشک و دهیدراته نظیر پوست اگزمایی می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های محصول می‌توان به انعطاف‌پذیری، آبدوستی، خواص مکانیکی مناسب، تخریب‌پذیری مناسب، زیست سازگاری، مورفولوژی همگن الیاف، تخلخل مناسب الیاف و غیرسمی و طبیعی بودن محصول اشاره کرد که مورد تایید سازمان غذا و دارو است.

علاوه بر تمام این فواید ساخت چنین محصولاتی توسط جوانان تحصیل کرده در دانشگاه‌های کشور افتخاری بزرگ برای کشور بوده و باعث می‌شود نام ایران نیز در پازل کشور‌های پیشرو در فناوری نانو جای بگیرد و روز به روز به افق‌های گسترده تری از علم دست یابند.

در پایان بهتر است بدانید ۵ درصد افرادی که متولد می‌شوند دچار نوعی از اگزما هستند که زمینه ارثی دارند و اگر درمان نشود می‌تواند دیگر ارگان‌های بدن را هم درگیر کند. ۷۰ درصد اگزما‌ها محدود به پوست هستند، اما ممکن است در زمانی کوتاه گسترش پیدا کند، زیرا احتمال انتشار ثانویه اگزما در اثر خاراندن وجود دارد و اینکه اگزما شایعترین بیماری پوستی در کشور است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین