کد خبر: ۲۰۸۰۱۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۰
نتایج یک تحقیق جدید نشان داده است که جامد یا مایع بودن خوردنی‌های شیرین در اثرگذاریِ آنها بر افزایش وزن نقش دارد به گونه‌ای که به گفته متخصصان، نوشیدنی‌های قندی و شیرین به مراتب بیشتر از خوراکی‌های "جامدِ" شیرین موجب افزایش وزن می‌شوند.
ناطقان: محققان با مطالعه روی موش‌های آزمایشگاهی مشاهده کردند تاثیر منابع غذایی حاوی قند بر میزان کالری دریافتی و وزن بدن بیشتر به نوع جامد یا مایع بودن آن بستگی دارد. همچنین در مورد انسان می‌توان اینطور اظهار کرد که تاثیر قند موجود در مواد غذایی بر چاقی عمدتا از مصرف نوشیدنی‌های قندی ناشی می‌شود و نقش مواد غذایی جامد و شیرین در این زمینه به نسبت کمتر است.

گروهی از محققان انگلیسی و چینی پس از بررسی تاثیر مصرف مواد قندی روی تعدادی موش که این مواد خوراکی را به صورت نوشیدنی یا غذای جامد دریافت کرده بودند مشاهده کردند که در هر دو گروه از موش‌ها، مواد قندی مازاد نشان‌دهنده ۷۳ درصد از کالری غذایی موجود است.

این محققان تاکید کردند: نقش نوشیدنی‌های حاوی مواد قندی به عنوان فاکتور موثر در بروز چاقی آشکار است و در این بررسی این موضوع مورد ارزیابی قرار گرفت که آیا شکل مصرف (جامد یا مایع) تاثیر متفاوتی بر تنظیم وزن بدن موش‌ها دارد.

در این بررسی محققان وزن بدن، چربی، میزان مصرف کالری و مصرف انرژی را تحت کنترل گرفتند. همچنین گلوکز موش‌ها و واکنش به انسولین به عنوان فاکتورهای نشان‌دهنده میزان احتمال آن‌ها به دیابت مورد ارزیابی قرار گرفت.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، به گفته محققان موش‌هایی که در آب آشامیدنی‌شان سوکروز مایع وجود داشت کالری بیشتری دریافت کرده، وزن بالاتری داشته و میزان چربی بدن آن‌ها افزایش داشته‌است. همچنین موش‌هایی که در نتیجه مصرف سوکروز مایع دچار تجمع چربی بدنی شده‌اند بیشتر احتمال دارد به گلوگز مقاومت نشان داده و به انسولین حساس شوند که هر دو این عامل می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین