کد خبر: ۲۰۸۵۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲
رئیس دومین کنگره بین‌المللی بیهوشی قلب با اشاره به ارائه جدیدترین دستاوردهای علمی در حوزه بیهوشی قلب، گفت: همه داروهای بیهوشی که در کشور استفاده می‌شود، استانداردهای لازم را داراست.
ناطقان: دکتر علیرضا جهانگیری فرد، در آستانه برگزاری دومین کنگره بین‌المللی بیهوشی قلب که در روزهای ۱۳ تا ۱۵ آذرماه سال جاری برگزار می‌شود، اظهار کرد: جراحی قلب و بیهوشی در همه سنین امکان پذیر است؛ چراکه برخی افراد به صورت مادرزادی دچار مشکل قلبی هستند و بلافاصله پس از تولد باید جراحی شوند. در برخی از افراد نیز این موضوع بین سنین یک تا چهار سالگی بر اساس نوع بیماری انجام می‌شود. البته نمی‌توان از نقش برخی بیماری‌های مادرزادی قلب که در سنین بزرگسالی شناخته شده و آن زمان نسبت به درمان آن اقدام خواهد شد، چشم‌پوشی کرد.

وی افزود: جراحی قلب و بیهوشی در سالمندان و افراد بالای ۸۰ سال می‌تواند انجام شود که البته بستگی به شرایط فرد و نوع بیماری وی، این مسئله می‌تواند در افراد گوناگون متفاوت باشد.

این فلوشیپ بیهوشی قلب، در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر داروهای بیهوشی چینی و بروز مشکلاتی برای برخی بیماران، تاکید کرد: این مسئله صحت نداشته و تنها یک تصور اشتباه است. البته، ‌ کیفیت داروهای بیهوشی با یکدیگر متفاوت است اما، همه داروهایی که در این زمینه در کشور استفاده می‌شوند استاندارد لازم را دارا بوده و جای نگرانی نیست.

وی ادامه داد: مجموعه شرایط شناخته شده می‌تواند به آسیب مغزی بیمار حین بیهوشی قلب منجر شود که در جراحی قلب مشکل آسیب مغزی بیشتر امکان وقوع دارد؛ چراکه به دلیل خارج شدن خون و قرار گرفتن آنها بر روی پمپ قلبی_ریوی احتمال میکرو آمبولی و آمبولی پلاک خون وجود دارد که این مسئله می‌تواند سبب بیدار نشدن بیمار پس از بیهوشی، مشکلات عصبی و یا حتی مرگ مغزی و کما شود.

جهانگیری‌فرد در خصوص آمار مرگ و میر بیمارانی که نیاز به بیهوشی قلب دارند، گفت: این آمار در دنیا کمتر از یک درصد است که کشور ما نیز آمار متفاوتی در این زمینه ندارد.

وی در خصوص هزینه‌های داروهای بیهوشی اظهار کرد: با اجرای طرح تحول سلامت در حال حاضر مشکل مالی برای بیماران جهت تامین و تهیه دارو وجود ندارد و کمبود دارویی چندانی گزارش نشده است. البته ممکن است برخی داروها با تاخیر به کشور وارد شوند که مدیریت لازم در این زمینه توسط وزارت بهداشت صورت گرفته است، ولی استفاده از ابزارهای پیشرفته حائز اهمیت بوده و تحریم‌ و گرانی سبب شده که مراکز درمانی کمتر جهت خرید این دستگاه‌ها استقبال نشان دهند که این مسئله می‌تواند کیفیت خدمات ارایه شده را کمتر کرده و برای بیماران آسیب‌زا باشد.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر همه مراکز جراحی قلب کشور دارای فلوشیپ بیهوشی قلب هستند، گفت: اعمال جراحی قلب بسیار پیچیده بوده و بیهوشی آن نیز متفاوت از جراحی عادی  محسوب می‌شود و به میزان قابل توجهی با سایر بیهوشی‌ها تفاوت دارد؛ چراکه حمایت قلبی و ارگان‌های مختلف در این نوع جراحی متفاوت است و باید برای بیمار اقدامات پیشرفته بیهوشی انجام شود.

رئیس انجمن بیهوشی قلب ایران در مورد اینکه بیماران در مورد انجام بیهوشی قلب چقدر می‌توانند اطمینان خاطر داشته باشند، گفت: کشور ایران در این زمینه در میان کشورهای منطقه پیشرو است و موفقیت‌های زیادی حاصل شده است. همچنین خوشبختانه امروزه با تکنولوژی و دانش جدید خطرات بیهوشی قلب و عوارض آن به شدت کاهش یافته؛ البته گاهی مواقع ممکن است عوارضی در برخی بیماران با شرایط خاص ایجاد شود که همین میزان نیز قابل درمان است.  

 بنابر اعلام دبیرخانه انجمن بیهوشی قلب ایران، وی در پایان تاکید کرد: درحال حاضر ایران در زمینه پیوند از جمله پیوند قلب موفقیت‌های بزرگ و پیشرفت‌های چشمگیری داشته و از پیشگامان این خدمت در منطقه است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین