کد خبر: ۲۰۸۵۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه بر اساس استانداردهای جهانی هر ۵۰ خانوار به یک روان‌شناس و مشاور نیاز دارند، گفت: براساس آمارهای موجود حدود ۲۲ میلیون خانوار در ایران زندگی می‌کنند که طبق استانداردهای جهانی به ۳۰۰ هزار روانشناس و مشاور در کشور نیاز داریم.
ناطقان: محمد حاتمی با بیان اینکه بر اساس استانداردهای جهانی هر ۵۰ خانوار به یک روان‌شناس و مشاور نیاز دارند، اظهار کرد: براساس آمارهای موجود حدود ۲۲ میلیون خانوار در ایران زندگی می‌کنند که طبق استانداردهای جهانی به ۳۰۰ هزار روانشناس و مشاور در کشور نیاز داریم، البته هم اکنون حدود ۲۵۰ هزار دانشجو در رشته روانشناسی و مشاوره در حال تحصیل هستند که نشان می‌دهد در آینده با مشکل کمتری در این زمینه مواجه هستیم.

وی ادامه داد: نهادهای مسئول باید بپذیرند که برای ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره به سراسر کشور نیازمند برنامه‌ریزی‌ مشخصی هستیم، در غیر این صورت ارائه خدمات همچنان به کلانشهرها محدود می‌شود.

حاتمی با اشاره به اینکه خانواده‌های کم درآمد و آسیب‌پذیر نیز همانند سایر اقشار جامعه به خدمات مشاوره و روانشناسی نیاز دارند، یادآور شد: اکثر جمعیت ایران به دلیل عدم برخورداری از بیمه خدمات اجتماعی و سلامت و نبود تسهیلات در مناطق محروم و حاشیه‌ای از خدمات روانشناسی و مشاوره محروم هستند و تنها کلان‌شهرها از این خدمات بهره می‌گیرند. بهره‌مندی همه مردم ایران از خدمات روانشناسی و مشاوره نیازمند عزم ملی و فرهنگ‌سازی است و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به تنهایی نمی‌تواند برای تحقق این مهم تلاش کند.

بنابر اظهارات وی، اعتیاد، طلاق و حاشیه‌نشینی درصدر آسیب‌های اجتماعی قرار دارند و یکی از علت های اعتیاد اختلالات روانی است. به عنوان مثال پناه بردن افراد به مصرف مواد مخدر می‌تواند ناشی از استرس و اضطراب باشد. در واقع مصرف مواد مخدر تبدیل به مرهمی برای تحمل فشار، آشفتگی‌ها و اختلالات روابط اجتماعی شده و این موجب شده افراد به اعتیاد پناه ببرند.

حاتمی گفت: از طرف دیگر زمانی که افراد دچار اعتیاد و وابستگی به مواد مخدر می‌شوند پیامدهای آن مسائل مختلف روانشناختی مانند انزوا، استرس و توهم است. در واقع می‌توان گفت میان اعتیاد و مسائل روانشناختی رابطه تنگاتنگی وجود دارد؛ به طوری که فرد معتاد پس از مصرف مواد مخدر ممکن است دچار مسائل روانشناختی شود و از سوی دیگر نیز اگر فردی دچار مسائل روانشناختی باشد ممکن است برای دوری از فشارهای روانی آلوده به مصرف مواد مخدر شود لذا روانشناسان و مشاوران می‌توانند در زمینه پیشگیری از مصرف مواد مخدر و مداخله در بحران در کمپ‌ها و کلینیک‌های ترک اعتیاد فعالیت کنند، همچنین آنها نسبت به کارشناسان و متخصصان در حوزه درمان اعتیاد نقش موثر و مهم‌تری دارند.

وی معتقد است که سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور سازمان مجری نیست که برای اعتیاد یا سایر آسیب‌های اجتماعی برنامه‌ای داشته باشد، بلکه وظیفه تربیت و آموزش نیروهای مورد نیاز نهادهای مختلف بر عهده این سازمان است. در واقع این سازمان وظیفه اجرایی درخصوص آسیب‌های اجتماعی را ندارد بلکه به طور مشخص سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت و آموزش پزشکی وظیفه مقابله با اعتیاد را دارند و در صورتی که این نهادها در این حوزه به نیرو نیاز داشته باشند، کمک خواهیم کرد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: بحث سواد سلامت روان شهروندان اهمیت بالایی برای پیشگیری از اختلالات روانی دارد و ما تلاش می‌کنیم از طریق شهرداری‌ و صداوسیما با انعقاد تفاهمنامه این موضوع را اجرایی کنیم که مقدمات آن نیز فراهم شده است.

حاتمی ادامه داد: مردم باید با نشانه‌های اختلالات روانی آشنا شوند تا در صورت مشاهده یکی از علائم اختلالات روانی در فرزندان خود بتوانند آنها را به روانشناس و مشاوره مربوطه ببرند. به طور مشخص سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور باید با شهرداری تعامل داشته باشد و از طریق شهرداری‌ها سواد سلامت روان را افزایش دهد. روانشناسان و مشاوران نباید در اتاق خود بنشینند و منتظر مراجعه مردم باشند بلکه باید به درون مردم بروند و با مردم حرف بزنند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین