کد خبر: ۲۰۸۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
رئیس‌جمهور آمریکا در یک نشست خبری با اشاره به تحولات اخیر در رابطه با مرز ترکیه و سوریه و توافق اخیر آنکارا و مسکو، به وزیر خزانه‌داری آمریکا دستور داد تحریم‌های واشنگتن علیه ترکیه را لغو کند.
ناطقان: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در نشستی خبری با ابراز خرسندی از تحولات اخیر در منطقه شمال سوریه، دستور لغو تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه را صادر کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا عصر چهارشنبه به وقت تهران، با برپایی یک نشست خبری در کاخ سفید در رابطه با تحولات اخیر در شمال سوریه و توافق اخیر مسکو و آنکارا در رابطه با عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه اظهارنظر کرده است.

دونالد ترامپ در بخشی از این نشست با تمجید از مواضع دولت آمریکا در رابطه با تحولات شمال سوریه مدعی شد: «ما امنیت (چاه‌های) نفت (شمال سوریه) را تامین کرده‌ایم و در نتیجه، یک تعداد کوچکی از نظامیان آمریکایی در منطقه باقی خواهند ماند، جایی که آنها نفت را در اختیار دارند و ما قصد داریم از آن حفاظت کنیم و ما تصمیم خواهیم گرفت که در آینده چه تصمیمی خواهیم گرفت».

وی خبر داد، ترکیه به آمریکا اطلاع داده است که قصد دارد آتش‌بس ۵ روزه اعلامی خود در رابطه با عملیات نظامی علیه کُردها در شمال سوریه را «دائمی» کند.

رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به تصمیم ترکیه برای دائمی کردن آتش‌بس در شمال سوریه افزود: «با توجه به این موضوع از وزیر خزانه‌داری (آمریکا) خواستم که تحریم‌ها علیه ترکیه را بردارد».

به گفته ترامپ، موافقت ترکیه با دائمی کردن آتش‌بس در شمال سوریه در نتیجه اقدامات آمریکا صورت گرفت و «ما جان بسیاری از کُردها را نجات دادیم».

دولت ترکیه روز گذشته (سه‌شنبه) ساعاتی پیش از انقضای توافق با آمریکا درخصوص آتش‌بس ۵ روزه با شبه‌نظامیان کُرد در مناطق شمال شرقی رودخانه فرات، از یک توافق دیگر با دولت روسیه جهت پایان دادن به عملیات نظامی خبر داد (جزئیات بیشتر).

آنکارا از هفدهم مهر عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را به بهانه پاکسازی شمال شرق سوریه از یگان‌های مدافع خلق و ایجاد منطقه امنی به عمق ۳۰ کیلومتر در خاک سوریه آغاز کرد اما بعد از سفر «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا به آنکارا، دو کشور درباره یک آتش‌بس موقت توافق کردند.

اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره «نجات کُردها» در شرایطی مطرح شده که به دنبال خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه و آغاز عملیات نظامی ترکیه، برخی اعضای ارشد گروه‌های کُرد سوری همپیمان واشنگتن درباره «خیانت آمریکا» سخن گفته بودند.

در همین ارتباط، «دیمتیری پسکوف» سخنگوی کرملین امروز (چهارشنبه) در واکنش به عقب‌نشینی نظامیان آمریکایی از شمال و شمال شرق سوریه گفت که آمریکا با این اقدام به شبه‌نظامیان کُرد خیانت کرد.

به گفته پسکوف، «آمریکا، همپیمانان کرد خود را در سوریه رها کرد و آنها در مقابله با حملات ترکیه، به حال خود تنها گذاشت»
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین