کد خبر: ۲۰۹۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۵
در این بسته دانستنی پزشکی درباره دلایل عرق کردن هنگام خواب، علت احساس سردی در دست و پا و پرکاری مثانه خواهیم گفت.
ناطقان: در این گزارش جدیدترین دانستنی‌های روز پزشکی که هر روز با آن سر و کار دارید را دنبال می‌کنیم.

استفاده بی رویه از تردمیل
معمولا حرکات ورزشی بدون برنامه موجب آسیب به بدن خواهد شد. زانو نقطه ای از بدن است که در معرض بیشترین آسیب بوده و بیشترین بار و وزن را تحمل می‌ کند. اگر فرد به مدت طولانی به زانو فشار وارد کند، دچار عوارضی مانند آرتروز خواهد شد یعنی غضروف آن ساییده شده، درد و مشکلات حرکتی برای مفاصل ایجاد می شود.

ساعت10 روز پنج شنبه

یکی از  مشکلاتی که ممکن است تردمیل برای بدن به وجود آورد، آسیب عضلات اندام تحتانی به خصوص پشت ران، ران و ساق پاست؛ این موضوع هم به دلیل کار کشیدن بیش از حد از عضلات هنگام کار با تردمیل است، زیرا هنگام کار با آن، مسافت پیموده شده از نظر ظاهری مخفی می ‌ماند، به همین دلیل مقدار شدت ورزش و مسافت پیموده شده، کمتر از حد واقعی تخمین زده می‌ شود.

 افرادی که از انواع شیب‌ دار تردمیل به شکل نامناسبی استفاده می‌کنند، به مشکلاتی مانند درد مفصل لگن، مچ پا و زانو دچار می شوند زیرا با استفاده از نوع شیب دار تردمیل به شکل غیر ارادی شدت ورزش کردن را بیشتر می‌ کنند و به خود آسیب می زنند.

هنگامی که شیب یا سرعت تردمیل مناسب نباشد، ممکن است با فشار بر دستگاه قلبی عروقی، باعث بروز عوارض قلبی مانند اختلال خون رسانی و حتی سکته شود؛ سرعت زیاد و نامناسب با وضعیت آمادگی جسمانی فرد، موجب زمین خوردن و یا بدتر شدن وضعیت بیماری او خواهد شد.

بیشتر بخوانید: عارضه‌ فصل سرد که دشمن پوست است

علل اصلی پرکاری مثانه چه چیزهایی می تواند باشد؟
اگر دفعات ادرار در طی روز بیش از ۸ بار و در طول شب بیش از  ۲ بار باشد، فرد دچار بیش فعالی یا پرکاری مثانه شده است.  پرکاری مثانه در زنان نسبت به مردان شایع است. بیش فعالی مثانه معمولا یک نشانه تنها نیست، بدین معنا که این بیماری اکثرا با یک عارضه جدی‌تر همراه است. تکرر بیش از حد ادرار و احساس دفع ناگهانی ادرار و بی اختیاری ادراری اورژانسی می‌تواند ناشی از پرکاری مثانه باشد. مثانه بیش فعال یک بیماری آزار دهنده‌ای است که کیفیت زندگی اجتماعی بیماران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ساعت10 روز پنج شنبه

کمبود هورمون استروژن لایه‌های کف لگن را نازک کرده و مثانه ضعیف شده و بیش فعالی رخ می‌دهد. همچنین مردانی بیش از ۵۰ سال که درگیر بزرگی پروستات هستند نیز در معرض خطر این عارضه قرار دارند. مشکلات دیگری چون دیابت، با تاثیراتی که روی حجم ادرار و عصب مثانه می‌گذارد، فرد را مستعد بیش فعالی مثانه می‌کند. مثانه‌های پرکار به دنبال صدمه به نخاع یا بیماری‌های سیستم عصبی مانند ام اس، تومورهای سیستم عصبی، جراحی‌ها بر روی سیستم عصبی و در برخی بیماری‌ها مانند دیابت هم دیده می‌شود.

در برخی افراد، موادغذایی کافئین‌دار، پر ادویه، اسیدی و نوشیدنی‌ها علائم را تشدید خواهد کرد، بنابراین محدودیت‌های غذایی ممکن است سبب بهبود علائم شود. تغییر سبک زندگی، انجام تمرین‌های مناسب، شیوه زندگی فعال و سالم همراه با اجتناب از نوشیدن مایعات و کنار گذاشتن سیگار و دخانیات از ابتلا به این عارضه جلوگیری خواهد کرد.

دلایل اصلی وجود سرما و لرزش در بدن

گاهی اوقات با وجود مناسب بودن دمای اتاق، احساس سرما خواهیم کرد که می تواند علل مختلفی داشته باشد. اگر این حالت به ‌ندرت اتفاق بیفتد، چندان مهم نیست اما اگر تداوم پیدا کند، بهتر است آن را جدی بگیرید. برخی بیماری‌ها می‌تواند حساسیت شدید به دما ایجاد کند. وقتی‌که حساسیت به سرما بیشتر از چند روز طول بکشد،  لازم است به پزشک مراجعه شود.

ساعت10 روز پنج شنبه
 کم‌خونی یا آنمی، اختلال خونی شایعی است که طی آن گلبول‌های قرمز یا هموگلوبین در خون کاهش می یابد. کمبود گلبول‌های قرمز باعث احساس سرما، خستگی و رنگ ‌پریدگی می‌شود. در این موارد توصیه می‌شود فورا به دکتر مراجعه شود.

نفروپاتی دیابتی به بیماری کلیوی ثانویه مبتلا به بیماری دیابت گفته می‌شود. عوارض کلیوی از یافته‌های شایع در بیماران مبتلابه دیابت است. حدود نیمی از بیماران مبتلا به دیابت دچار آسیب کلیوی می شوند. درگیری کلیوی عارضه‌ای جدی است و می‌تواند کاهش عمر و کیفیت زندگی را به دنبال داشته باشد. تشنگی مفرط، گیجی، کم‌اشتهایی و مشکل تنفسی و تکرر ادرار بعضی از عوارض این اختلال به‌حساب می‌آیند.

وقتی غده مغزی هورمون کمی تولید می‌کند، بدن نمی‌تواند درجه خود را درست تنظیم کند. درنتیجه فرد دچار اضافه ‌وزن، خستگی مفرط، یبوست و چرخه‌های ماهانه نامنظم می‌شود. اگر هر گونه مشکل مربوط به رگ های خونی داشته باشید، جریان خون به نواحی خاصی به ‌ویژه انتهای دست‌ و پای بدن محدود می‌شود.

مصرف برخی داروها مانند میگرن و فشارخون که روی گردش خون تاثیر می‌گذارند، می‌توانند باعث حساسیت به سرما شوند.  بی‌اشتهایی عصبی نوعی اختلال روانی در غذا خوردن است که در آن بیمار از خوردن غذا به میزان کافی، باوجود گرسنگی، امتناع خواهد کرد. این روند که معمولاً با زیاده‌ روی در یک رژیم غذایی آغاز می‌شود، به دلیل کاهش شدید وزن می‌تواند به مرگ فرد منجر شود. با کمبود چربی، بدن قادر به گرم نگه ‌داشتن خود نیست. فردی با این اختلال در صورت عقب‌افتادن قاعدگی، باید به پزشک مراجعه کند.

بیشتر بخوانید: داروی تقویت حافظه‌ای که موجب سقط جنین می‌شود/ چرا برخی افراد همیشه گرسنه‌اند؟

چرا در خواب عرق می کنیم؟
یکی از مهم ترین دلایل  افزایش دمای بدن  خوابیدن  در یک محیط گرم است. اگر تنظیم درجه حرارت اتاق  به هم خورده یا لباس خوابی پشمی به تن کرده اید یا خودتان را لابه لای پتو و ملحفه ها پیچیده اید، جای تعجب ندارد که بدن شما گرم شده و شروع به عرق کردن می کند که امری کاملاً طبیعی است. همچنین دمای بدن انسان در طول خواب متغیر است. بیشتر افراد حوالی صبح بیشترین دمای بدنی را تجربه می کنند. به علاوه در مراحل معینی از خواب سیستم عصبی خودکار  ممکن است فعالتر شده و منجر به تعریق بیشتر شود.

ساعت10 روز پنج شنبه
یکی از شایع ترین اختلالات ایست تنفسی است. اگر مشکل تنفس در خواب دارید این امر موجب تلاش و کوشش بیشتر بدن شما جهت تنفس می شود. در کودکان و نوپاها هم به ویژه اختلالات تنفسی در خواب ممکن است با علائم ظاهری مثل تعریق و بی قراری شبانه همراه باشد. ممکن است کودک با صورتی برافروخته، بدنی خیس از عرق و رختخوابی آشفته بیدار شود که در صورت مشاهده علائم  ایست تنفسی کودک نیاز به بررسی های پزشکی  خواهد داشت.
برچسب ها: عرق کردن ، خواب ، سردی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین