کد خبر: ۲۰۹۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
ناطقان: حسادت به عنوان یک آسیب مهم روان شناختی اختلالات عمیقی در روابط اجتماعی و فردی انسان ها ایجاد می کند.

روان شناسان و جامعه شناسان از حسادت به عنوان سرطان ذهن یاد می‌کنند افرادی که حسود هستند و این ویژگی را در شخصیت شان می بینیم افکار منفی دارند و به دلیل ترس و ناامنی و اضطراب مداوم احساسات منفی را به ذهن و روان خود منتقل می کنند و سپس به دیگران تعمیم می دهند.  اغلب حسادت ها از روی عصبانیت شدید ، تنفر،  دلخوری و درماندگی در افرادی که شخصیت ضعیفی دارند شکل می گیرد.

این اضطراب که حس منفی و مخرب را به دنبال دارد علاوه بر تخریب شخصیت، روابط فردی و اجتماعی را نیز مخدوش می‌کند. حسادت در روابط شغلی و خانوادگی نیز یک پدیده آسیب زا و خطرناک است و معمولاً افرادی که در محیط کار به یکدیگر حسادت می‌کنند بازدهی کاری پایینی دارند و به هیچ عنوان پیشرفت نمی‌کنند و در رفتار آن ها عصبانیت و توهین موج می زند.  افراد حسود روابط اجتماعی و عاطفی ضعیفی دارند.

آن ها دوستان و آشنایان خود را به راحتی از دست می دهند. حس حسادت مانع موفقیت و پیشرفت آن ها در خانواده و در همه عرصه های اجتماعی می شود. افراد حسود به دلیل از دست دادن روابط خانوادگی مدام در تنش و درگیری و نزاع با اعضای خانواده و حتی نزدیکان درجه یک خود هستند این افراد خود را مغرور می پندارند در حالی که در نگاه دیگران حقیر هستند . حسادت رفتار ناپسندی است که در همه جنبه ها موجب ناراحتی دیگران می شود این افراد تفکرات مثبت ندارند و نگاه شان به همه جوانب و مسائل مختلف منفی است.

حسادت سبب تخریب زندگی اجتماعی می شود و افراد حسود هیچ گاه از روابط اجتماعی و خانوادگی شان لذت نمی برند این افراد اغلب شاد نیستند و مورد خشم و بی احترامی قرار می گیرند. در اغلب پرونده‌های هولناکی که در آن ها شاهد قتل و جنایت های  دلخراش هستیم حسادت نقش مهمی دارد به دلیل این که حسادت عامل شعله‌ور کردن آتش کینه و نفرت در وجود افراد است. یک فرد حسود سلامت جسمی خود را نیز به خطر می اندازد زیرا مدام تحت تاثیر فشار و استرس است و بیماری های فراوانی را به خود تحمیل می‌کند.

افراد حسود در زندگی مشترک با شریک زندگی خود مدام در تنش به سر می برند و نمی توانند به طرف مقابل خود اعتماد کنند. آن ها به دلیل خشم و کینه زودتر مرتکب جرم و جنایت می شوند و برخی از این افراد حتی تا آخر عمر احساس پشیمانی نمی کنند، به این دلیل که انتقام گرفتن را روشی صحیح می پندارند. حسادت سبب می شود این افراد مدام احساس تنهایی کنند زیرا با رفتارشان دیگران را می رنجانند و به این ترتیب طرد می‌شوند این افراد به دلیل خشم و نفرتی که در وجودشان پرورش پیدا می کند مرتکب انتقام و قتل می شوند.

دکتر رضا احمدی- روان شناس و استاد دانشگاه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین