کد خبر: ۲۱۰۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳
رئیس جمهوری آمریکا همزمان با اینکه به تلاش‌های خود برای تحت فشار گذاشتن اعضای ناتو برای پرداخت سهم خود در بودجه دفاعی ادامه می‌دهد، روز پنج‌شنبه میزبان دبیرکل این ائتلاف خواهد بود تا درباره بودجه نظامی با یکدیگر مذاکره کنند.
ناطقان: به نقل از خبرگزاری فرانسه، کاخ سفید اعلام کرد: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان‌ ماه) با یکدیگر دیدار و درباره پیشرفت متحدان ناتو حول محور افزایش بودجه دفاعی و تضمین منصفانه‌تر بودن سهم هر یک از اعضاء در بودجه دفاعی ناتو مذاکره می‌کنند.

این نشست پیش از نشست برنامه‌ریزی ناتو در تاریخ سوم و چهارم دسامبر (۱۲ و ۱۳ آذر) در لندن برگزار می‌شود.

ترامپ روابط سرد و گرمی با این ائتلاف نظامی دیرینه داشته و در جریان کمپین انتخاباتی خود آن را منسوخ شده توصیف کرده است اما به عنوان رئیس جمهوری ارزش‌های ناتو را قبول دارد.

این نشست یک هفته پس از آن برگزار خواهد شد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه هفت نوامبر به کشورهای اروپایی هشدار داده بود که ناتو به خاطر غیرقابل پیش بینی بودن واشنگتن تحت رهبری ترامپ در حال مرگ مغزی است؛ دیدگاهی که فورا از سوی آلمان رد شد اما از سوی روسیه تحسین شده است.

ماکرون نسبت به ماده پنج منشور ناتو که تاکید دارد حمله به یکی از متحدان حمله به تمامی اعضای این ائتلاف است ابراز شک و تردید کرده است؛ ماده‌ای که از زمان تاسیس این ائتلاف آمریکایی- اروپایی در سال ۱۹۴۹ میلادی سنگ بنای آن بوده است.

اما آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از ناتو به عنوان یک ائتلاف ضروری دفاع کرد.

وی گفت: ماکرون از واژگان تندی استفاده کرده و این دیدگاه من نسبت به همکاری در ناتو نیست.

ائتلاف ناتو اعلام کرد: ینس استولتنبرگ در جریان سفر به واشنگتن با مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و اعضای کنگره نیز دیدار خواهد کرد.

وی همچنین در نشستی در سطح وزرا در قالب ائتلاف جهانی مدعی مقابله با داعش شرکت خواهد کرد.

پس از آنکه ترامپ تصمیم خود برای خروج نیروهای آمریکایی از شمال شرق سوریه را اعلام کرد، فرانسه خواستار برگزاری یک نشست فوری شد، چرا که این تصمیم ترامپ باعث افزایش نگرانی‌ها نسبت به ظهور مجدد داعش و دیگر گروه‌های افراط‌گرا شده است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین