کد خبر: ۲۱۰۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
رئیس سازمان انرژی اتمی:
علی اکبر صالحی گفت: ما شروع کننده پایبند نبودن به تعهدات نبوده‌ایم، آن‌ها به تعهدات خود ملتزم نبوده‌اند و جمهوری اسلامی نیز نمی‌تواند بپذیرد که برجام به عنوان جاده یک طرفه تلقی شود.الان نیز ما خارج از چارچوب برجام عمل نمی‌کنیم.
ناطقان: علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، امشب در بدو ورود به بوشهر بیان کرد: روز بعد از برجام توانستیم قراردادی با روس‌ها در خصوص ساخت دو نیروگاه جدید یعنی واحد ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر، ببندیم که هر کدام توان تولید ۱۰۵۰ مگاوات برق را دارد.

او گفت: فردا عملیات بتن ریزی واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر به صورت نمادین آغاز می‌شود، چون قبلا کار آغاز شده بود و به دلیل ارتحال برادر عزیزم دکتر احمدیان (معاون سازمان انرژی اتمی و رئیس شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی) مراسم به تاخیر افتاد، اما کار ادامه یافت و هیچگاه کار را به زمین نگذاشتند.

رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: واحد نیروگاهی یادشده در بازه زمانی ۱۰ ساله و در چارچوب مقررات نظام ایمنی هسته‌ای ساخته و تجهیز می‌شود که اینک پس از مراحل خاکبرداری و تحکیم زمین، عملیات بتن‌ریزی راکتور آغاز می‌شود.

صالحی افزود: از همان دو سال پیش که قرارداد را بستیم و قسط اول را پرداخت کردیم، کار کارگاهی شروع شد. قریب به ۳ میلیون متر مکعب فقط خاکبرداری شده و با بسیج امکانات وسیعی در این دو سال اقدامات عمده‌ای صورت گرفت.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تشکر از پیمانکاران ایرانی و پیمانکار روس، گفت: امیدواریم که فردا با بتن ریزی شاهد عملیات بالا رفتن ساختمان اصلی راکتور ۲ باشیم و پس از آن در مرحله دیگری وارد عملیات انجام کار‌های ساختمانی راکتور ۳ باشیم.

صالحی عنوان کرد: امیدواریم طبق برنامه سال ۱۴۰۴ آغاز بهره برداری از راکتور‌ دوم باشد و سال ۱۴۰۶ نیز بهره برداری از راکتور ۳ آغاز شود.

او ادامه داد: تا الان طبق برنامه پیش رفته ایم و از برنامه عقب نیستیم. همکاران ما همت عالی داشته‌اند و علت عمده مسافرت من تشکر از عزیزان برای پیشبرد کار در این مرکز است که کار را به نحو احسن پیش برده اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در زمان کار از حمایت‌های استاندار بوشهر بهره‌مند بوده ایم که جای تشکر دارد. چنین کار عظیمی که بزرگ‌ترین طرح صنعتی کشور با رقم حدود ۱۰ میلیارد دلار است،  به خوبی پیش می‌رود.
۱۵ نوع سانتریفوژ جدید در نطنز مشغول به کار است

صالحی درباره فعالیت‌های صورت گرفته برای افزایش ظرفیت غنی سازی در کشور، گفت: چالش بسیار بزرگی بود که در یک فاصله کوتاه نزدیک به ۳ هزار و ۵۰۰ سو به ظرفیت غنی سازی کشور اضافه شود که این رقم بسیار بالایی است و عمده سو‌های ایجاد شده با سانتریفیوژ نسل جدید بوده است.

او تاکید کرد: اکنون ۱۵ نوع سانتریفوژ جدید در نطنز مشغول به کار هستند. این کار باعث تحیر آن‌ها شده و برایشان غیر قابل باور است، چون فکر می‌کردند ما چنین ظرفیت و توانی را نداریم. این توانمندی سازمان انرژی اتمی و همت و علاقه‌مندی بالای کارکنان به فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: در ازای پذیرش یک سری محدودیت‌ها قرار بوده تحریم برطرف شود، آن‌ها تحریم را برطرف نکردند و ما نیز دیگر محدودیتی نداریم و الان ۶ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از طریق برجام کنار گذاشته شده و امیدواریم تا اکتبر آینده تحریم‌های تسلیحاتی نیز برداشته شود.

وی عنوان کرد: ما شروع کننده عدم تعهد نبوده ایم، آن‌ها به تعهدات خود ملتزم نبوده اند و جمهوری اسلامی نیز نمی‌تواند بپذیرد که برجام به عنوان جاده یک طرفه تلقی شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: الان نیز ما خارج از چارچوب برجام عمل نمی‌کنیم، بند ۲۶ و ۳۶ برجام اقدامات امروز ما را در نظر گرفته است که اگر آن‌ها به تعهدات خود عمل نکردند ما نیز می‌توانیم متناسب با رفتار آن‌ها می‌توانیم از تعهدات خود بکاهیم تا توازنی در برجام ایجاد شود. به نظرم الان این توازن برقرار شده است.

صالحی گفت: ما تنها در چارچوب حاکمیت و منافع ملی خود عمل می‌کنیم و امیدواریم که آن‌ها سر عقل آمده و برگردند و به تعهدات خود عمل کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین