کد خبر: ۲۱۰۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان گفت: در سال 96 حجم صادرات ایران به عمان بالغ بر ۱۴۶ میلیون دلار بوده که با تلاش‌های اتاق مشترک در سال گذشته این رقم به ۷۲۸ میلیون دلار افزایش یافته است.
ناطقان: محسن ضرابی پیش از ظهر امروز در نشست مشترک فعالان اقتصادی استان با سفیر عمان در ایران که در اتاق بازرگانی اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۹۶ حجم صادرات ایران به عمان بالغ بر ۱۴۶ میلیون دلار بوده که با تلاش‌های اتاق مشترک این رقم در سال گذشته به ۷۲۸ میلیون دلار رسید.

وی از تدوین نقشه راهی برای توسعه تجارت بین ایران و عمان از سوی اتاق مشترک در سال ۹۲ خبر داد و افزود: در آن سال با توجه به آمارهای موجود تصمیم گرفتیم، مشکلات و موانعی که بر سر راه مناسبات بین ایران و عمان بود را شناسایی کنیم و با ارائه راهکارهایی، زمینه توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور را مهیا سازیم.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان بیان کرد: خوشبختانه امروز روادید با هزینه کم و با سرعت بالاتری برای تجار ایرانی صادر می‌شود و همچنین خط مستقیم کشتیرانی بین چندین بندر ایران و عمان و خط هوایی مستقیم بین تعدادی از شهرهای دو کشور برقرار است.

وی تشریح کرد: در سال ۹۲ میزان واردات ایران از این کشور ۷۵ میلیون دلار بوده که در سال گذشته به ۴۳۳ میلیون دلار رسیده است و در مجموع حجم تجارت ایران و عمان در سال ۹۷ به یک میلیارد و ۱۶۱ میلیون دلار رسید.

ضرابی گفت: روابط سیاسی این کشور با کشورهای مختلف دنیا مطلوب است و عمان پایگاه خوبی برای صادرات مجدد کالا به‌ویژه در شرایط فعلی است و این کشور به‌دلیل عضویت در سازمان جهانی تجارت و داشتن موافقت‌نامه تجارت آزاد با بسیاری از کشورهایی که به‌دلیل سیاسی قادر به ارتباط با آنها نیستیم، می‌تواند محل خوبی برای صادرات مجدد کالاهای ایرانی به بازارهای مختلف دنیا باشد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان تصریح کرد: برای ورود به این بازار بهترین راه، حضور در ۸ نمایشگاه تخصصی است که به همت دولت عمان برگزار می‌شود و زمینه‌های سرمایه‌گذاری در این کشور نیز مهیا شده است که طی مذاکراتی که بین مقامات دولتی دو کشور انجام شده، ایرانی‌ها می‌توانند با احراز شرایط در سرزمین اصلی و یا مناطق آزاد عمان سرمایه‌گذاری کنند.

وی گفت: در حال حاضر در مناطق آزاد می‌توان با صددرصد سهام خارجی، وارد شد و این مشوق از اوایل سال جدید میلادی در سرزمین اصلی نیز اجرا خواهد شد.

استان اردبیل بی‌بهره از بازار کشور عمان

رئیس اتاق بازرگانی اردبیل در این نشست اظهار کرد: استان اردبیل می‌تواند محصولات فراوانی را به کشور عمان صادر کند و این استان توانمندی‌های زیادی در زمینه معادن و صنایع غذایی دارد اما تاکنون بازار مطلوبی را در کشور عمان نداشته است.

حسین پیرمؤذن افزود: امروزه کشورهای اسلامی و مسلمانان بیش از پیش نیازمند کمک و همکاری یکدیگر هستند که این همکاری‌ها را به خوبی می‌توان در بین دو کشور ایران و عمان مشاهده کرد و امیدواریم این همکاری‌ها در آینده افزایش یابد.

وی با اشاره به روابط مطلوب میان ایران و عمان، تصریح کرد: تعامل و همکاری بین دو کشور همواره منشا خیر و برکت بوده است و در ادامه نیز به همین شکل خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی اردبیل ادامه داد: زمینه صادرات غیرنفتی از ایران به عمان مهیا شده که امیدواریم استان اردبیل نیز از این صادرات سهمی برای خود اختصاص دهد.

پیرمؤذن با مطلوب ارزیابی کردن روابط بین ایران و عمان، بیان کرد: کشور عمان در شرایط سخت تحریم یکی از دوستان پا به میدان ایران بوده و در حوزه‌های اقتصادی همکاری‌های خوبی بین دو کشور انجام شده است.

وی گفت: تا دوهفته آینده تفاهم‌نامه‌ای در خصوص احداث شهرک صنعتی مشترک بین ایران و آذربایجان در اردبیل برقرار خواهد شد که این شهرک صنعتی مزیت‌هایی در حد یک منطقه آزاد را دارا است و این موضوع سبب توسعه و رشد میزان صادرات استان اردبیل خواهد شد.

خواستار گسترش روابط تجاری با ایران هستیم

سفیر عمان در ایران نیز در این نشست اظهار کرد: مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به دنبال توسعه روابط تجاری با کشور ایران هستیم که این موضوع برای هر دو کشور منشأ خیر و برکت خواهد بود.

احمد البروانی افزود: تلاش می‌کنیم هیأت‌های تجاری خصوصی عمان و ایران نیز در اجلاس اقتصادی که به‌زودی میان دو کشور برگزار خواهد شد، شرکت کنند که با این کار قطعا همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور افزایش خواهد یافت.

وی بیان کرد: رویکرد ما نسبت به ایران عقبه چندین هزار ساله دارد و کما فی‌السابق روابط عمیق میان دو کشور حفظ خواهد شد.

سفیر سلطنت عمان ضمن ابراز خرسندی از سفر به استان اردبیل تصریح کرد: افتخار می‌کنم که به اردبیل سفر کردم و از نزدیک پتانسیل‌های فراوان این منطقه را دیدم و با کمی دقت می‌توان دریافت که این استان قابلیت‌های فراوانی را در حوزه‌های تاریخی، اقتصادی و کشاورزی دارا است.

البروانی گفت: در حال حاضر صدور ویزا برای اتباع ایرانی به سهولت انجام می‌شود و اکنون تمام زمینه‌ها برای همکاری‌های مشترک و سرمایه‌گذاری در کشور عمان مهیا است.
منبع: فارس
برچسب ها: صادرات ، ایران ، عمان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین