کد خبر: ۲۱۰۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
وزیر راه و شهرسازی بر توسعه خطوط اقماری مترو به عنوان یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا تاکید کرد.
ناطقان: محمد اسلامی در حاشیه برگزاری بیست و پنجمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امیدواریم برای رفع مهمترین دغدغه‌های مردم، پیشبرد اهداف و هماهنگی و تعامل در کشور به گونه‌ای عمل کنیم که راندمان و پیشرفت کارمان به حداکثر برسد و مردم بتوانند از نتایج آن به شکل ملموس بهره‌مند شوند.

وی افزود: مهم این است که ما بتوانیم دغدغه‌های مردم را به سیاست و رویکرد و برنامه تبدیل کنیم و در این راستا برنامه محور عمل کنیم. این موضوع را در دستور کار قرار داریم و با اولویت به آن می‌پردازیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: شهرسازی در حوزه شهرداری و همچنین تصویب طرح‌های جامع زمانبر (به مدت ۱۰ یا ۱۲ سال) بود، اما اکنون تغییرات روی شرح خدمات برنامه‌ریزی را به ‌گونه‌ای صورت داده‌ایم که برای تجدید طرح‌های جامع به آن نکات اصلی که امروز گرفتاری اصلی مردم در شهرها است توجه کنیم و آن روش سنتی را ادامه ندهیم؛ یعنی دوباره از اول یک تغییر جامع را بنویسیم.

اسلامی ادامه داد: کاستی‌ها و عدم انطباق‌ها و آثار و پیامدهای منفی و مثبت طرح گذشته روی کار مردم تاثیراتی داشته است که دلایل آن یا اقدامات خلاف سابق در طرح شهرداری‌ها و یا دست‌اندرکاران این طرح‌ها بوده است که باید آن‌ها را تعیین تکلیف و آسیب‌شناسی کنیم و برای بهبود آن تصمیم‌گیری صورت بگیرد که این امر برای ما حائز اهمیت است.

وی با اشاره به آلودگی هوای کلانشهرها تصریح کرد: باید بتوانیم با تمهیدات و تدابیری تردد خودروها را به حداقل برسانیم و در این راستا مصوباتی داشتیم از جمله اینکه شرکت‌های قطار حومه‌ای را ایجاد کنیم و این جزو برنامه‌های ما است که انشاءالله این شرکت‌ها ایجاد شوند. مقدمات این طرح‌ها را فراهم کرده‌ایم تا ضمن مشارکت با شهرداری، قطارهای حومه‌ای فعال شوند و مسافران را از حومه به پایتخت و کلانشهرها انتقال بدهیم و این امر باعث می‌شود خودروهای کمتری به مراکز استان‌ها و کلانشهرها تردد داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: نکته سوم که مورد تاکید قرار گرفت و برای ما اهمیت دارد این است که برای قطع ارتباطات برون شهری و درون شهری بتوانیم زمینه‌ای را فراهم بکنیم که قطار از بیرون شهر به داخل شهر و همچنین از بیرون شهر و پایین شهر به داخل شهر تردد داشته باشد که این موضوع ضرورت حمایت، همکاری و مدیریت شهرداری‌ها و شوراها را می‌طلبد.

اسلامی با اشاره به تعیین مکانی برای برگزاری جلسات شورای عالی استان‌ها و همچنین شورای استان‌ها گفت: شورای عالی استان‌ها و شورای استان‌ها در استان‌ها و پایتخت باید مکان مستقل و مشخصی داشته باشند و خودشان بتوانند تامین مالی بکنند ما این موضوع را در دستور کار قرار داده‌ایم تا بتوانیم  برای شورای عالی استان‌ها  یک جایی به صورت مشخص احداث کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده برای مسکن اولی‌ها گفت: هیچ برنامه‌ای در این خصوص در دستور کار نداریم، ممکن است کسی بخواهد یک ساختمانی در این مکان‌ها بسازد اما ما چنین برنامه‌ای نداریم و از چنین ایده‌ای هم حمایت نمی‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به زلزله اخیر در آذربایجان شرقی و دلایل خسارات کم در این حادثه تصریح کرد: یکی از دلایلی که خسارت‌ها حداقل بود و واقعا جای شکرگذاری دارد این بود که بافت‌سازی در این مناطق به درستی انجام شده. نوسازی خانه‌های روستایی نیز یکی از دلایل برجسته این موضوع است.  سالانه با همکاری وزارت راه و بنیاد مسکن باید کار نوسازی و بازسازی  ۲۰۰ هزار واحد روستایی انجام شود که در این زمینه همکاری مردم بسیار مهم است. نزدیک به ۷۰ درصد روستاهای استان  آذربایجان شرقی نوسازی شده است. بنده به منظور بازدید به ۱۰ روستایی که کار نوسازی در آنها انجام شده  سرکشی کردم که این جای خوشحالی داشت.

وستاهایی که خیلی همکاری کرده بودند  خانه‌هایشان حتی  یک ترک هم برنداشته بود اما خانه‌هایی که به هر دلیلی از این طرح  استقبال نکرده بودند متاسفانه خساراتی به همراه داشتند بنابراین باید از این فرصت استفاده بکنند بیایند ثبت نام بکنند که خانه‌هایشان را نوسازی بکنند و ایمنی داشته باشند.

اسلامی با اشاره به دستور رئیس جمهور مبنی بر اینکه مناطق زلزله‌زده باید در جایی مناسب اسکان پیدا کنند و دولت اجاره‌بهای این مکان ها را پرداخت می‌کند گفت: روز گذشته در جلسه هیئت دولت، آقای روحانی این موضوع را تکیلف کردند که با توجه به فصل سرما هموطنان زلزله‌زده بتوانند جایی را اجاره بکنند. این موضوع ابلاغ هم شده و دیروز آقا جهانگیری معاون اول رئیس جمهور که  بازدیدی از این مناطق داشتند در جریان سخنرانی خود در جمع مردم به این موضوع اشاره کردند.

وی گفت: چون در آن دو شهرستان زلزله‌زده در آذربایجان شرقی به خصوص شهرستان سراب مردم عمدتا دامدار هستند و نمی‌توانند جای دیگری از محل نگهداری‌ دام‌هایشان نقل مکان کنند، ما از دیروز شروع به ایجاد فضاهای موقت به جای چادر کردیم که کار نصب آنها شروع شده تا بر این اساس مردم بتوانند در محل‌های خود استقرار داشته و نزدیک دام‌های خود باشند تا انشاءالله خانه‌هایشان ساخته بشود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: استقرار به شکل کانکس‌ را تایید نمی‌کنیم چرا که ممکن است عواقبی به دنبال داشته باشد اما این سازه‌های پیچی را خیلی راحت می‌توانیم در هر جایی نصب و مستقر کنیم و بعد از اینکه خانه‌ها از نو ساخته شدند این سازه‌ها را باز می‌کنیم و در جای دیگر که نیاز باشد نصب شود. بنیاد مسکن هم اکنون به سرعت در حال نصب و ساخت چنین سازه‌هایی در این مناطق است.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین