کد خبر: ۲۱۱۱۴۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۰
یک روانشناس درباره مدیریت خشم و کنترل هیجانات در زندگی زناشویی توضیحاتی داد.
ناطقان: شکوفه اویار حسینی روانشناس و مشاور درباره مدیریت خشم در بین زوجین اظهار کرد: زمانی که فردی ارتباط خود را با دیگران قطع می‌کند و به گوشه‌ای می‌رود تا فردی که موجب ناراحتی‌اش شده از او دلجویی کند، به این رفتار «قهر کردن» گفته می‌شود و فرد برای اینکه اعتراض خود را به طرف مقابل نشان دهد این رفتار را انجام می‌دهد.
 
وی افزود: زمانی که در زندگی زناشویی یکی از طرفین مدام قهر می‌کند، در واقع می‌خواهد این را به همسرش منتقل کند که منتظر هستم تا رابطه قطع شده مجدد شکل گیرد.
 
این روانشناس با بیان اینکه قهر چند مولفه دارد، گفت: فردی که قهر کرده فکر می‌کند حرف زدن درباره موضوع و آسیب وارد شده بر او سخت و غیر ممکن است؛ همچنین این فرد نمی‌تواند هیجانات خود را به کلمات تبدیل و موقعیت مناسب برای حرف زدن پیدا کند.
 
اویار حسینی با بیان اینکه در زوج‌ها قهر بعد از خشم ایجاد می‌شود، افزود: قهر چرخه خشم را خاموش می‌کند و اگر تکرار شود، انجام این رفتار در زندگی مشترک ادامه می‌یابد.
 
 وی با بیان اینکه خشم انواعی دارد، گفت: خشم جسمی، روانی، ابزاری از جمله انواع خشم هستند و در آموزش مدیریت خشم به زوجین این موضوع را به آن‌ها اطلاع می‌دهیم که در ابتدا باید بدانید که چه چیزی موجب خشم می‌شود.

این روانشناس ادامه داد: زوجین باید موضوعاتی که باعث خشم می‌شوند را شناسایی کنند و زمانی که شرایط مشابه تکرار شد و نشانه‌های خشم در آن شرایط مشهود شد، به یکدیگر هشدار دهند که ادامه بحث ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند.
 
اویار حسینی اضافه کرد: زوجین در زمان بروز خشم باید به یکدیگر بگویند که اگر به صحبت‌های خود در این لحظه ادامه دهیم ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری به زندگی زناشویی‌مان وارد شود.

وی با اشاره به اینکه زوجین یک جمله رمزی بین خود مشخص کنند، تصریح کرد: زوجین با بیان جملاتی از قبیل: "من دارم عصبانی می‌شوم"، "بگذار بعدا درباره این موضوع صحبت کنیم" باید به یکدیگر هشدار دهند که با ادامه بحث فاجعه روی می‌دهد.

این روانشناس بیان کرد: زمانی که به هنگام بروز خشم به بحث ادامه ندهیم و فاصله ایجاد کنیم و زمان دیگری را برای حل مشکلات مشخص کنیم، «کنترل خشم» می‌گویند و باید بدانید که قهر کردن زوجین با یکدیگر مشکلی را حل نمی‌کند.
 
اویار حسینی گفت: قهر کردن شیوه نامناسبی برای بروز خشم و بیان احساسات است، زمانی که زوجین دائم قهر می‌کنند به این معناست که مهارت کنترل هیجان ندارند و باید آموزش‌های لازم را در این زمینه ببینند.

وی افزود: اغلب زوجینی که شیوه مناسبی برای بیان خواسته‌های خود ندارند، قهر می‌کنند و این افراد باید در ابتدا یاد بگیرند که چگونه هیجانات خود را به کلمات تبدیل کنند تا مسئله‌ای که باعث اختلاف میان آن‌ها شده است را بتوانند حل کنند.

این روانشناس ادامه داد: افزایش هوش هیجانی، مدیریت خشم، کنترل هیجانات به حل اختلافات زناشویی کمک می‌کند و اگر فردی این توانایی را ندارد باید از یک مشاور در این زمینه کمک بگیرد.
برچسب ها: زوجین ، خشم ، کنترل
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین