کد خبر: ۲۱۱۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹
وزارت خارجه انگلیس، سفیر چین را برای توضیح بدرفتاری پکن با یک کارمند سابق کنسولگری این کشور، احضار کرد.
ناطقان: لندن سفیر چین را به دلیل بدرفتاری با یکی از کارکنان سابق کنسولگری انگلیس، احضار کرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وال‌استریت‌ژورنال در گزارش خود آورد، «سیمون چنگ» کارمند سابق سرکنسولگری انگلیس در هنگ‌کنگ، مدعی شده بود که پلیس امنیت چین او را مورد ضرب و شتم قرار داده و همچنین در طول بازجویی درباره فعالانی که منجر به اعتراضات در هنگ‌کنگ شده بودند، او را به زنجیر کشیده و از خواب محروم کرده‌اند.

«دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس روز چهارشنبه (امروز) گفت که سفیر چین برای توضیح این خشونت و بدرفتاری با کارمند سابق سرکنسولگری انگلیس، احضار شده است.

راب به وال‌استریت ژورنال گفت: «به طور واضح اعلام می‌کنم که ما از مقامات چینی انتظار داریم تا افراد مرتبط با این موضوع را دستگیر و مورد بازجویی قرار دهند.»

پیش از این یک رسانه محلی هنگ‌کنگ در روز سه شنبه ۲۹ مردادماه از بازداشت سیمون چِنگ در هنگ‌کنگ خبر داد.

چِنگ هشتم آگوست (۱۷ مرداد) برای شرکت در یک مراسم تجاری به «شنژن» چین رفته بود و می‌خواست همان روز به هنک‌گنگ برگردد اما توسط ماموران چینی بازداشت شد.

پلیس شنژن در توضیح علت بازداشت چند روزه سیمون چنگ اعلام کرد که این فرد به دلیل نقض یک «قانون امنیتی عمومی»، به مدت ۱۵ روز در بازداشتگاه نگه داشته شده بود و با پایان این دوره مجازتش، آزاد شده است.

دستگیری و سپس آزادی کارمند کنسولگری انگلیس در هنک‌کنگ در شرایطی انجام شده که همزمان با ادامه مداخلات لندن و واشنگتن در ناآرامی‌ها و اعتراضات هنگ‌کنگ، برافراشته شدن پرچم‌های انگلیس و آمریکا توسط معترضان خبرساز شده بود.

مقام‌های چین بارها به آمریکا و انگلیس اخطار داده‌اند که در امور داخلی هنگ‌کنگ دخالت نکنند و وزیر امور خارجه چین هم اعلام کرده بود که تحولات در این جزیره، «منشاء خارجی» دارد.

اعتراضات هنگ‌کنگ که به خاطر طرح لایحه استرداد مجرمین در پارلمان این منطقه خودمختار شروع شده بود بعد از چند ماه به اعتراضات سیاسی و اغتشاشات تبدیل شده است؛ لایحه‌ای که رئیس این منطقه خودمختار در واکنش به اعتراضات در این جزیره آن را متوقف کرد اما اعتراضات همچنان ادامه دارد.

هنگ‌کنگ از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ تحت سیطره بریتانیا بوده است اما در سال ۱۹۹۷ و پس از پایان یافتن پیمان پیشین با بریتانیا، به جمهوری چین پیوست. این منطقه، بیش از هفت میلیون نفر جمعیت دارد و یکی از مراکز مهم مالی در منطقه شرق آسیا و جهان به شمار می‌رود.
منبع: فارس
برچسب ها: لندن ، سفیر چین ، احضار
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین