کد خبر: ۲۱۱۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خدمات ویژه تری به رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو اعطا کرده است.
ناطقان: آمریکا همیشه اصلی ترین متحد اسرائیل بوده است اما خدمات آمریکا به این کشور در زمان ریاست جمهوری ترامپ بی‌سابقه است. تمام خدماتی که همه نخست وزیران اسرائیل مشتاق آن‌ها بوده‌اند را ترامپ به نتانیاهو ارائه داده است. این خدمات همگی مخالف عرف و قوانین بین‌الملل و مصوبات و قطعنامه‌های سازمان ملل بوده اند.


هیچ دوره ای در تمام بیش از سیزده سال نخست وزیری نتانیاهو به اندازه سال‌های مصادف با ریاست جمهوری ترامپ خوشایند نبوده است. به عبارت بهتر هیچ رییس جمهوری درآمریکا به اندازه ترامپ همراه با دولت اسرائیل نبوده است.

نتانیاهو که امسال را با حرکت بر روی لبه تیز تیغ محاکمه در دادگاه به اتهام فساد و زندان پس از آن گذرانده است به لطف و حمایت ترامپ توانسته است همچنان بر سر قدرت باقی بماند و باوجود ناتوانی در تشکیل حکومت در دومین انتخابات امسال امیدوار است به لطف حمایت های همه جانبه ترامپ در سومین دوره انتخابات کنست امسال پیروزی محکمی بدست بیاورد که بتواند موفق به تشکیل دولت شود.

ترامپ با وجود مدت ها صحبت در مورد پروژه سازش در خاورمیانه که آن را معامله قرن می‌نامید با تغییر دادن موضع ۴۰ ساله آمریکا در قبال شهرک سازی‌های اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی آخرین ضربه را به آنچه صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها نامیده می شود وارد آورد.

 از سال ۱۹۷۹ که «جیمی کارتر» رییس جمهور دموکرات آمریکا شهرک‌سازی در کرانه باختری را غیرقانونی نامیده بود تا همین چند روز پیش که وزیر خارجه «مایک پمپئو» تغییر موضع آمریکا را اعلام کرد تمام رؤسای جمهور آمریکا با تفاوت‌هایی مخالف شهرک سازی‌ها بودند. ولی ترامپ این رویه چهل ساله را تغییر داد. و البته این اولین ضربه ترامپ به فلسطینی ها و اولین خدمت او به نتانیاهو نبود.

در سال ۲۰۱۶ و آخرین روزهای ریاست جمهوری «باراک اوباما» در آمریکا قطعنامه‌ای بر علیه اسرائیل و در محکومیت شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی کرانه باختری در سازمان ملل تصویب شد.

این سیاست شهرک سازی‌ انچنان برخلاف قوانین بین‌المللی و بر ضد صلح با فلسطینیان بود که حتی آمریکا حامی اصلی اسرائیل در سازمان ملل نیز بر خلاف همیشه از وتوی آن خودداری کرد.

در خدمتی دیگر ترامپ مالکیت اسرائیل بر سرزمین جولان اشغالی را به رسمیت شناخت. این اقدام نیز در راستای تقویت جایگاه بنیامین نتانیاهو در انتخابات صورت گرفت که حتی مورد اعتراض برخی رقبای انتخاباتی نتانیاهو نیز بود و این امر را دخالت در امور اسرائیل ارزیابی کردند.

باید توجه داشت بلندی های جولان سرزمینی متعلق به سوریه است که از سال ۱۹۶۷ به اشغال اسرائیل درآمد و در سال ۱۹۸۱ اسرائیل رسما جولان را به خاک فلسطین اشغالی منضم کرد. این تصمیم از همان سال تاکنون با مخالفت جامعه جهانی روبرو شده است و آمریکای ترامپ اولین کشوری بود که در ماه مارس امسال مالکیت اسرائیل بر جولان را به رسمیت شناخت.

یک ماه بعد نتانیاهو در اقدامی تبلیغاتی و در راستای ادامه فریب ترامپ از ساخت شهرکی به نام و افتخار ترامپ و برای قدردانی از او در بلندی‌های جولان خبر داد.

اگرچه این طرح  در کنست مجلس اسرائیل نیز تصویب شد ولی هیچگاهی بودجه ای برای ساخت آن تصویب نشد و از طرحی تبلیغاتی فراتر نرفت. شاید از همین رو بود که «رکس تیلرسون» وزیر خارجه سابق آمریکا در یک سخنرانی در دانشگاه هاروارد نتانیاهو را سیاست باز و ترامپ را بازیچه دست نتانیاهو نامید.

خدمت مهم دیگر ترامپ به نتانیاهو و ضربه مهلک دیگر وی به فلسطین، به رسمیت شناختن قدس پایتخت ابدی فلسطین بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل به آن شهر بود. اتفاقی که در زمان فشارهای سیاسی و قضایی موفقیتی بزرگ برای نتانیاهو به حساب آمد.

این اتفاق با مخالفت تمامی گروه های فلسطینی از گروه‌های مقاومت مانند حماس و جهاد اسلامی گرفته تا سازمان آزادیبخش فلسطین روبرو شد و روابط دولت خودگردان فلسطینی و آمریکا با تنش جدی روبرو شد. «محمود عباس» رییس دولت خودگردان فلسطین قدس را پایتخت ابدی فلسطین نامید.

حال باید دید آیا نتانیاهو که در دو انتخابات اخیر در تشکیل دولت ناکام مانده است خواهد توانست در انتخابات بعدی پیروز شود یا باید آماده محاکمه در دادگاه باشد؟

منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین