کد خبر: ۲۱۲۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹
آیت‌الله صدیقی:
امام جمعه موقت تهران گفت: انقلاب اسلامی علی‌رغم افتخارات بسیار در جبهه مقاومت و خیزش‌های بیرونی در کشورهای دیگر که بسیاری از آنها جزو کرامات مقام معظم رهبری محسوب می‌شوند در فضای داخل دچار مشکلات فراوان است اما نسبت به رفع آنها ناامید نیستیم.
ناطقان: اولین نشست مادحین عترت با موضوع امر به معروف و نهی از منکر با حضور آیت‌الله صدیقی رئیس ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر و جمعی از مداحان و پیرغلامان اهل بیت همچون منصور ارضی، غلامرضا سازگار، یدالله بهتاش، مهدی آصفی، احمد چینی، مصطفی خورسندی و دیگر مداحان و ذاکران در خانه مداحان اهل بیت (ع) برگزار شد.

مداحان به مبارزه با ریشه‌های فساد بپردازند

بر اساس این گزارش، آیت‌الله کاظم صدیقی در این نشست اظهار داشت: امام خمینی (ره) یک پدیده و معجزه برای اسلام و قرآن بود که در شرایطی که فردی تصور نمی‌کرد، توانست پرچم حکومت را دست بگیرد و در برابر قدرت‌های بزرگ بایستد و بساط سلطنت را برچیند اما هنوز نتوانسته‌ایم امام را بشناسیم.

وی افزود: آیت‌الله بهجت می‌فرمود: مقام معظم رهبری قبل از انقلاب، بعد از آزادی از زندان پیش ایشان رفت و فرمودند زمانی که در زندان اذیت می‌شدم، خدا را به چشم دیدم و آیت‌الله بهجت می‌فرمود به راستی دیدم که ایشان خدا را مشاهده کرده است.

رئیس ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه ما امید و اطمینان داریم این خون‌های ریخته شده، در مسیر امام حسین (ع) برای تحقق انقلاب اسلامی، سیلی ایجاد کرده است که اگر در داخل قدر آن را نمی‌دانیم جبهه مقاومت ایجاد شده در پی آن تمام مستضعفان را نجات خواهد داد، تصریح کرد: البته در فضای داخل بی‌عدالتی، تبعیض، دامن زدن به هرزگی و فساد و تبلیغ علیه ولایت قابل قبول نیست.

صدیقی گفت: در فرهنگ شیعی، سه اصل غیرقابل انکار وجود دارد اول امامت انتصابی است و با انتخابات، فردی امام نمی‌شود و این امری آسمانی است لذا در واقعه سقیفه که اقلیت رأی دادند اگر همه مردم هم رأی می‌دادند، باز هم حضرت علی (ع) هم امام بود. دومین نکته عصمت امامت و سومین مؤلفه علم غیب است و این سه اتفاق در فرهنگ شیعی مستدل است.

رئیس ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه در زمان غیبت نیز معتقد به حاکمیت فقیه جامع‌الشرایط هستیم، افزود: این فقیه تنها به انتخاب خبرگان و خواست مردم منصوب نمی‌شود و در واقع تا یار که را خواهد و میلش به که باشد.

وی اضافه کرد: فردی نزد امام زمان (عج) رسید و از ایشان سؤال کرد چرا مرحوم نائینی نباید زعیم باشد و سید ابوالحسن اصفهانی زعیم شده است که ایشان فرمودند سید دست و دل باز است یعنی خود این حضرات معصومین نسبت به زعیم شدن افراد توجه دارند که در جریان انتخاب مقام معظم رهبری نیز مشاهده شد روند عادی نبود و خبرگان در حالی که آیت‌الله منتظری را به قائم‌مقامی انتخاب کرده بودند در نهایت ایشان را به رهبری برگزیدند.

صدیقی گفت: در شرایط کنونی کشور برگزاری انتخابات فاسد، دروغ‌هایی که به مردم گفته می‌شود و اسرافی که وجود دارد و در نهایت اختلال با دشمن فردی مسؤولیت را بر عهده می‌گیرد که نتیجه تصمیم‌های او و فعالیت‌های شبکه‌هایی که مسیر جهنم را در کشور نشان می‌دهند، زن‌ها و دختران ما بی‌حجاب می‌شوند و این شبکه‌ها هر زمان بخواهند فتنه ایجاد می‌کنند و در انتخابات نیز هر کس را بخواهند برگزیده می‌کنند.

وی افزود: امام حسین (ع) می‌فرماید اگر دیدید نقشی در جامعه ندارید برای چه زنده می‌مانید، با مرگ خود کاری از پیش ببرید یعنی اگر در شرایط کنونی نمی‌توان تأثیرگذار بود باید قیام کرد و در این مسیر حتی جان خود را فدا کرد.

رئیس ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به اینکه قانون این فریضه واجب جزو مفاد قانون اساسی است اما دولت‌ها به این دلیل که نمی‌خواهند فردی دست روی نقاط ضعف آنها بگذارد آن را اجرایی نمی‌کنند تصریح کرد: آیت‌الله جنتی ۲۰ سال قبل با جمعی به فکر احیای این فریضه افتادند و ستاد احیا را ایجاد کردند و در نهایت توانستند قانون این مهم را در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسانند و با توجه به اینکه امام جمعه موقت تهران بودند و در قانون نیز تصریح شده بود که رئیس این ستاد باید یکی از ائمه جمعه تهران باشد به مسؤولیت ریاست آن منصوب شد اما باز هم رئیس جمهور وقت این قانون را ابلاغ نکرد و رسماً به مخالفت با آن پرداخت و مجلس مستقیماً آن را ابلاغ کرد.

صدیقی با طرح این سؤال که خروجی این ستاد در این ۲۰ سال چه بوده است و توانسته چه معروف فراموش شده‌ای را احیا و یا منکری را از جامعه بیرون کند، گفت: این سؤال را در ابتدای فعالیت به عنوان رئیس این ستاد از کارشناسان مجموعه پرسیدم که هیچ فردی حتی ستاد مشهد که در این زمینه بسیار فعال است نتوانست یک مورد عینی از خروجی این ستاد را اعلام کند بنابراین مشخص شد امر به معروف و نهی از منکر به این کیفیت احیا نمی‌شود.

وی گفت: انقلاب اسلامی علی‌رغم افتخارات بسیار در جبهه مقاومت و خیزش‌های بیرونی در کشورهای دیگر که بسیاری از آنها جزو کرامات مقام معظم رهبری محسوب می‌شوند در فضای داخل دچار مشکلات فراوان است اما نسبت به رفع آنها ناامید نیستیم، تصریح کرد: مداحان و پیرغلامان امام حسین (ع) را در ستاد احیا، از خودمان می‌دانیم و بنا داریم در این راستا از توان و ظرفیت آنها استفاده کنیم البته مقصود آن نیست که مداحان با هر منکری تک به تک برخورد کنند بلکه باید ریشه‌ها را برطرف کرد. اینکه چند زن بی‌حجاب باشند برگ و شاخه است و ریشه اصلی آن را باید برطرف کرد. برای این امر باید آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌ها را کنترل کرد و فساد حکومت را علنی نهی کرد تا مردم نیز به میدان بیایند.

رئیس ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه برای برخورد با فساد حرکتی شیعی، عاشورایی و انقلابی نیاز است تا مردم نیز در برابر هر گناه و فسادی مانند انتخابات حساسیت داشته باشند، گفت: حضرت زهرا (س) در خطبه فدکیه که جزو معجزات ایشان است می‌فرماید امر به معروف و نهی از منکر مصلحت عمومی است یعنی برای اصلاح توده‌ها باید چراغ این فریضه را روشن کرد تا مردم نسبت به دین خود، انقلاب، مفاسد و مظالم ادارات حساس باشند تا شاهد نباشیم در انتخابات افرادی برای اینکه در لیست قرار بگیرند ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت کنند.

صدیقی در پایان سخنان خود گفت: مداحان در جریان فتنه سال ۸۸ نمره قبولی گرفتند و توانستند نقش خود را به خوبی ایفا کنند اما تعدادی نیز رفوزه شدند و در نهایت مشخص شد نوکر امام حسین (ع) در جای لازم حضور پیدا خواهد کرد.

 

هیأت‌های مذهبی و مداحان،‌از بسترهای مهم امر به معروف و نهی از منکر

حجت‌الاسلام محبی دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر نیز در این مراسم اظهار داشت: مقام معظم رهبری در زمان تشکیل این ستاد فرمودند، شما حق امر به معروف و نهی از منکر را ندارید بلکه باید کاری کنید تا مردم همان‌گونه که نماز را واجب می‌دانند امر به معروف و نهی از منکر را واجب بدانند. اما در طول سالیان سال فرهنگی مرسوم شد که مردم این ستاد را ستاد مبارزه با بی‌حجابی می‌دانند و اگر موردی از مفسده مشاهده کنند نیز انتظار دارند این ستاد برخورد کند و خود عملی انجام نمی‌دهند در حالی که این ستاد یک‌طرفه است و هر معروفی شامل حجاب، راستگویی مسؤولین، تدبیر آنها و جلوگیری از فساد در انتخابات شامل آن می‌شود.

وی افزود: هیأت‌های مذهبی و مداحان یکی از بسترهای مهم برای امر به معروف و نهی از منکر هستند و این فضا در هیـأت‌های مداح‌محور زنده‌تر است به طوری که زمانی که حاج منصور ارضی در ابتدای جلسه خود به مسائل روز اجتماعی می‌پردازد و تذکری ارائه می‌کند یک فرصت برای امر به معروف است اما مهمترین چالشی که وجود دارد آن است که این مسأله با نام امر به معروف و نهی از منکر مطرح نمی‌شود و مستمع این فهم را ندارد که مداح در حال امر به معروف است لذا گاهاً برچسب سیاسی نیز زده می‌شود در حالی که اگر قالب امر به معروف و نهی از منکر در آن نهاده شود افراد می‌دانند مداح در حال انجام یک واجب است.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه اگر انجام این عمل واجب است تصریح کرد: اگر این واجب بودن در جامعه نهادینه شود یک فرد میکروفن‌‌دار و تأثیرگذار می‌داند که اگر انجام ندهد حرامی مرتکب شده است و جوان و فرد هیئتی می‌داند زمانی که در هیئت حضور دارد اگر مداح نسبت به مسائل روز موضع‌گیری نکند حرامی انجام داده است. بر همین اساس آیت‌الله صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه درباره مسائل ریز جامعه همچون موضوع FATF از باب امر به معروف و نهی از منکر موضع‌گیری می‌کند.

وی اضافه کرد: امروز قشر دانشگاهی از مشارکت مردم در مقابل حاکمیت با واژگان غربی همچون مسؤولیت اجتماعی یا اعتراض مدنی حرف می‌زند و به دنبال نهادینه‌سازی این واژگان است در حالی که دین اسلام برای این امر چارچوب امر به معروف و نهی از منکر را دارد اما می‌ترسیم از این واژه استفاده کنیم و این فریضه مهم را به ابزاری برای مبارزه با بی‌حجابی تنزل داده‌ایم.

محبی افزود: ساختار این ستاد برای احیای امر به معروف و نهی از منکر است و جایی برای بگیر و ببند نیست و  اینها از مسؤولیت‌های ناجا و بسیج است. ستاد جایی فرهنگی است و می‌خواهد این فرهنگ را در میان جامعه مداح نیز نهادینه کند که اگر در خصوص منکر حرف نزنند واجب خود را ترک کرده‌اند.

مداحان جمعیت‌دار پای کار امر به معروف و نهی از منکر بیایند

غلامرضا سازگار شاعر اهل بیت (ع) نیز در این نشست اظهار داشت: نیاز بود در این جلسه مداحان پرجمعیت و تأثیرگذار حضور بیشتری داشته باشند و از افرادی که در مراسم‌های خود جمعیت ۱۰ تا ۱۵ هزار نفری را جذب می‌کنند حضور داشته باشند زیرا بسیاری از پیرغلامان با آنکه در این زمینه وظیفه دارند به دلیل جمعیت کم، شاید اثرگذاری لازم را نداشته باشند.

منکر اصلی فسادهای مسؤولین است

منصور ارضی مداح اهل بیت (ع) نیز در این مراسم با بیان اینکه ابزار لازم برای مداح شعر است، گفت: ما در شهادت حضرت زهرا (س) همواره به موضوع کتک خوردن ایشان اشاره می‌کنیم اما هیچ‌گاه در این اشعار به این نکته نپرداخته‌ایم که ایشان برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر کتک خورده‌اند.

وی با بیان اینکه ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر پشتیبان‌های لازم همچون ناجا، بسیج، قوه قضائیه را ندارد، افزود: جمهوری اسلامی در برخی مسائل زیربنایی مشکل دارد که مقام معظم رهبری نیز همواره به آن اشاره دارند و ما نیز در اشعار خود به آن می‌پردازیم. در جلسات هیأت‌ها اگر نکته‌ای از سوی ما مداحان مطرح شود به این دلیل است که پشتیبان ما امام حسین (ع) است و نگران نیستیم البته باید بدانیم منکر تنها بی‌حجابی نیست، زنان بی‌حجاب در مراسم‌های مسجد ارگ حضور پیدا می‌ کنند و بسیار هم گریه می‌کنند، منکَر اصلی، فسادهای مسؤولان است که الحمدالله قوه قضائیه و شخص آیت‌الله رئیسی در حال برخورد با این موارد هستند.

در پایان این مراسم نیز یدالله بهتاش مداح اهل بیت (ع)  با بیان اینکه امام حسین (ع) به کربلا رفتند تا امر به معروف و نهی از منکر را اجرا کنند، تصریح کرد: این جلسات باید با حضور افراد اثرگذار ادامه داشته باشد و در گام اول به ساخت همین جامعه مداح پرداخت شود تا بتوانند اثرگذار باشند. در گام دوم نیز ستاد احیا باید راهکار به مداحان بدهند تا آنان عملی کنند و به مستمع انتقال دهند.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین