کد خبر: ۲۱۲۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷
وضعیت متروی تهران بعد از گرانی بنزیننزدیک به 2 هفته از گرانی بنزین گذشته و حالا زیرزمین تهران شلوغ‌تر از همیشه شده است. این نگرانی مهمی است که تعدادی از شهروندان پایتخت در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین» آن را در میان گذاشتند.
ناطقان: «در تمام 10 سالی که سوار مترو می‌شوم چنین چیزی را که در هفته اخیر دیدم تجربه نکرده بودم. حتی شب عید که شلوغی‌ها زیاد است، چنین هرج‌و‌مرجی دیده نمی‌شود.» اینها را فرزانه گفت. یکی از شهروندان تهرانی که 10 سال است هر روز با مترو در تهران رفت‌و‌آمد می‌کند.

او ادامه داد: «مشخص است که مردم زیادی به خاطر گران‌ شدن قیمت بنزین مجبور به استفاده از مترو شده‌اند و همین هم فضا را شلوغ کرده است. در این روزها می‌بینم که در خط‌های مختلف قطار وجود دارد، اما به خاطر ترافیک بالا در هر ایستگاه حدود سه دقیقه‌ توقف ایجاد می‌شود.»

جمعیت زیاد شده و قطارها بیشتر توقف می‌کنند

این موضوع را زهرا، یکی از فروشندگان مترو، هم تایید کرد. او که پنج سال است در خط تهران-کرج فروشندگی می‌کند گفت: «در این روزها مردم بیشتری سوار مترو می‌شوند و همین باعث توقف بیشتر قطارها شده است. چون تعداد افرادی که در سکوها منتظر قطار هستند بالاست، همه به هم فشار می‌آورند و همه می‌خواهند سوار شوند و به کار و زندگی‌شان برسند. بنابراین ناخودآگاه تنش بیشتر می‌شود و درهای مختلف قطار چندین بار باز و بسته می‌شوند. به همین خاطر توقف قطار در ایستگاه‌ها افزایش می‌یابد.»

مسیر 45 دقیقه‌ای را یک‌ساعته طی می‌کنم

احمد دیگر شهروند تهرانی است که به اعتمادآنلاین از شرایط وخیم این روزهای مترو گفت: «طی 2 هفته گذشته، به ویژه در چند روز اخیر، سوار قطار شدن عملاً به یک عذاب تبدیل شده است. جمعیت بیشتر از قبل شده و بعضی اوقات مجبور می‌شوم بیش از یک ربع در یک ایستگاه منتظر بمانم. نه به خاطر اینکه قطار نیست، به دلیل اینکه جمعیت بالا باعث می‌شود نتوانم وارد قطار شوم و باید آن‌قدر صبر کنم تا قطار خلوت‌تری پیدا شود. نتیجه چنین مساله‌ای هم این است که راهی که تا هفته گذشته در 45 دقیقه طی می‌کردم، حالا نزدیک به یک ساعت زمان می‌برد و نمی‌دانم در روزهای آتی بیشتر هم می‌شود یا نه.»

مصیبت تازه وقتی شروع می‌شود که از قطار پیاده می‌شویم

سجاد هم که حالا 12 سال شده تمام رفت‌و‌آمدش را با مترو انجام می‌دهد، به همین موضوع اشاره کرد: «به نظرم مترو بهترین وسیله حمل‌ونقل در کلانشهرهایی همچون تهران است، اما این روزها به شدت شلوغ شده. سوار و پیاده شدن از یک سو، حالا دیگر دقایق بیشتری طول می‌کشد تا بتوانیم از مترو خارج شویم و خودمان را به خیابان و مقصد نهایی برسانیم. در واقع مصیبت تازه وقتی شروع می‌شود که از قطار پیاده می‌شویم. متقاضیان استفاده از مترو بیشتر شده‌اند و به همین دلیل وقتی از قطار پیاده می‌شویم هم باید کلی منتظر بمانیم تا بتوانیم از پله برقی بالا برویم و از میان جمعیتی که همه عموماً عجله دارند خارج شویم.»

شلوغی قابل تحمل است اما ....

شیما که چند سالی است به قطار روی آورده و به ویژه در فصل سرما مشتری دائم مترو محسوب می‌شود معتقد است مترو دچار هرج‌و‌مرج شده است: «شلوغی مترو چیزی است که باید به آن عادت کنیم. حداقل من آن را پذیرفته‌ام و به ترافیک خیابان ترجیحش می‌دهم. اما چیزی که باعث نگرانی شخص من شده این است که مترو دیگر امنیت سابق را ندارد. جمعیت بالا بی‌نظمی عجیبی ایجاد کرده است و آن تعداد مامورانی که قبلاً حضور داشتند توانایی مدیریت جمعیت فعلی را ندارند. به نظرم شهرداری باید به این مساله ورود کند و تعداد ماموران را افزایش دهد.»

نگاهی ساده به روایت‌های شهروندان تهرانی نشان می‌دهد افزایش قیمت بنزین چاره‌ای جز استفاده بیشتر از سیستم حمل‌و‌نقل عمومی را برای آنهایی که توان پرداخت نرخ جدید بنزین را ندارند باقی نگذاشته است. البته که در نگاه نخست این اتفاق خوبی است که مردم به این نتیجه برسند که دست‌کم به خاطر مسائل مالی هم شده، دست از خودروهای شخصی و تک‌سرنشین خود بکشند و سراغ حمل‌ونقل عمومی بروند. ولی این خبر خوش یک «اما»ی بزرگ دارد، آن هم اینکه در شرایط فعلی که جمعیت متقاضیان مترو افزایش پیدا کرده است مدیران شهری، و در رأس آنها شهرداری و شورای شهر، چه برنامه‌ای برای مدیریت دارند؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین