کد خبر: ۲۱۲۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۶
معاون اول قوه قضاییه گفت: دستگاه‌های دیگر وظایف خود را انجام نمی‌دهند و آن را به دوش قوه قضاییه می‌اندازند. بانک مرکزی لیست ۵۷۵ بدهکار بانکی را به قوه قضاییه داده است، مگر مقررات را نمی‌دانستند، اگر وثیقه دارید تملک کنید اگر ضامن دارند اقدام کنید چرا فقط لیست می‌دهند.
ناطقان: غلامحسین محسنی اژه‌ای در همایش سراسری قضات دادسرای عمومی و انتظامی تهران گفت: همه ما باید جایگاه و قدر و منزلت خود را بدانیم چرا که اگر ندانیم چه منصب و جایگاهی داریم ممکن است ناملایمات و فشارها تاثیرگزار باشد ولی اگر منزلت قاضی را بدانیم امور راحت می‌شود.

وی با اشاره به سخن امیرالمومنین(ع) مبنی بر اینکه منصب قضاوت منصب نبی است، گفت: اگر بتوانیم براساس موازین الهی و قانونی عمل کنیم مسلماً در محل جلوس نبی و وصی نبی هستیم.

معاون اول قوه قضاییه افزود: اگر قدر اینکه در نظام، کشور و حکومتی زندگی می‌کند که زیر چتر خاص پروردگار است قاضی قدر خود را خواهد دانست.

اژه‌ای تاکید کرد: شما خوب می‌دانید و می‌فهمید که چگونه همه دشمنان تلاش می‌کنند تا در کشور ناامنی ایجاد کنند و فساد را توسعه دهند و مردم علی الخصوص جوانان را به انحراف بکشند ولی در این حوزه ناموفق‌اند.

وی گفت: از طرف دیگر دشمنان ضد کشور و نظام حرکت می‌کنند و هرچند نمی‌توانند آن را نابود کنند ولی تلاش می‌کنند به آن ضربه بزنند اما می‌بینید که جمهوری اسلامی ایران از هر زمان دیگری هم در منطقه و هم در مسائل جهانی و بین‌المللی تاثیرگذارتر است.

معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: نفوذ، اقتدار، ایستادگی و مقاومت جمهوری اسلامی ایران در طول این سالها بیشتر و بیشتر شده است تا جایی که دشمنان نیز به نفوذ و کارایی نظام جمهوری اسلامی ایران اذعان می‌کنند.

اژه‌ای گفت: اینکه انسان تحت حکومتی زندگی کند که حاکم آن جائر است و یا اینکه حاکم آن شایسته است و از طرف پروردگار است، متفاوت است.

معاون اول قوه قضاییه  تاکید کرد: امروز توقع زیادی از قوه قضاییه به وجود آمده است که این توقع هم در مسئولان وجود دارد و هم در مردم و توقع این است که قوه قضاییه بسیاری از مشکلات کشور را حل کند. به نظر شما این توقع بر چه اساسی به وجود آمده است، آیا از ضعف است یا از قدرت قوه قضاییه؟

وی افزود: علت مراجعات و توقعات مکرر از اقتدار قوه قضاییه است چنانچه بانک مرکزی که وظیفه نظارت بر بانک‌ها را دارد تا معوقاتی نداشته باشند در نهایت 575 لیست بدهکار بانکی را به ما می‌دهد و می‌گوید آنها را معرفی کرده‌ایم، سوال اینجاست که چرا گذاشتید این معوقات ایجاد شود؟

وی تصریح کرد: مگر شما مقررات نداشتید؟ اگر وثیقه‌ای دارید آن را تملک کنید، اگر ضامنی وجود دارد معوقات را از ضامن بگیرد یا شکایت کنید چرا تنها اسامی لیست بدهکاران بانکی را به ما معرفی می‌کنید؟

اژه‌ای تصریح کرد: این بدان معنی است که من نمی‌توانم کار خود را انجام دهم و قوه قضاییه باید به من کمک کند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: چندی‌پیش یکی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در تلویزیون سخن می‌گفت و می‌گفت در یکی از شهرهای اطراف تهران 10 هزار ساختمان به صورت غیرقانونی ساخته شده است که می‌خواهیم با کمک قوه قضاییه آن را تخریب کنیم. سوال من این است که چرا مقابل آن نایستادید؟

اژه‌ای افزود: چرا یک دستگاه مجوز احداث ساختمانی را می‌دهد و دستگاه دیگر می‌گوید حق این تغییر کاربری وجود نداشته است؟ بنابراین بار زیادی بر دوش ماست که نشان دهنده قدرت و قوت ماست و ناشی از نارسایی ها و ضعف‌های دیگران.

وی گفت: حال که مسئولین و مردم چشم‌انتظار ما هستند آیا ما نیز باید شانه خالی کنیم؟ یا اینکه چون خداوند عنایتی کرده است به شکرانه آن عنایت بایستیم و ناملایمات را هم تحمل کنیم و حتی از زندگی شخصی بگذریم ولی مردم را ناامید نکنیم.

اژه‌ای خاطرنشان کرد: خطیر بودن امر قضا موضوعی بسیار روشن است و در کنار آن بار سنگینی بر دوش دادسراهاست که این نیز مشخص است و من تاکید می‌کنم که باید به این خانواده دادسرا رسیدگی کرد.

اژه ای گفت: همانگونه که تشکیلات و کارگروهی برای موضوع فرهنگف‌ رسانه، اقتصاد و معقولاتی از این دست ایجاد می‌کنیم باید کارگروهی با حضور برخی از افراد حاضر در اینجا که درد آشنا نیز هستند کارگروهی تشکیل دهیم تا مشکلات را تا حد ممکن از بین ببرند.

معاون اول قوه قضاییه افزود: انصافاً همکاران در دادسرا از لحاظ روانی، تهدیدات، فشارها و مشکلات آنها در عذاب هستند و خانواده آنها نیز این مشکلات را دارند بنابراین باید با حساسیت به این موضوع نگاه کنیم.

وی تصریح کرد: این درست است که ما به خاطر مسائل مادی به این راه قدم نگذاشته ایم و در آن نمانده‌ایم بلکه به علت احساس مسئولیت در این راه هستیم ولی اینکه هر میزان بتوانیم مشکلات را حل کنیم منافاتی با احساس مسئولیت ندارد.

اژه‌ای توصیه کرد: نباید اجازه دهیم دلال‌ها و افراد دیگر به بهانه‌های مختلف خانواده زحمتکش و خوب قوه قضاییه را خدشه‌دار کنند با برخی کارها.

معاون اول قوه قضاییه گفت: قداست دستگاه قضا و توقع مردم از آن به گونه‌ای است که اگر خطایی باشد آن را می‌بینند و آن را حتی بزرگتر از حد معمول می‌بینند بنابراین نباید اجازه دهیم تا شیطان و شیطان صفتان کوچکترین خدشه‌ای به ما وارد کنند.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین