کد خبر: ۲۱۲۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۰
با فرا رسیدن فصل سرما و آنفلوآنزا، توصیه‌های مهمی از جمله شست‌وشوی مرتب دست‌ها و خودداری از تماس با افراد مبتلا، بسیار گفته و شنیده می‌شود و در عین حال اقدامات دیگری نیز برای پیشگیری از ابتلا به ویروس آنفلوآنزا موثر هستند.
ناطقان: به گفته متخصصان بیشتر افراد نمی‌دانند ابتلا به آنفلوآنزا تا چه میزان می‌تواند جدی باشد، این خطر ممکن است به ویژه برای قلب حاد باشد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ میلادی در مجله پزشکی "نیو انگلند" نشان داد که حملات قلبی ظرف یک هفته از ابتلا به آنفلوآنزا در مقایسه با سال قبل یا بعد از رفع عفونت، شش برابر بیشتر می‌شوند.

بر اساس همین شواهد متخصصان ادعا دارند که واکسن آنفلوآنزا از مشکلات قلبی-عروقی و هم‌چنین مرگ و میر ناشی از آن‌ها به ویژه برای افراد بالای ۶۵ سال جلوگیری می‌کند.

به گفته یک متخصص چندین عامل ویروس آنفلوآنزا را به یک دشمن بسیار مهم و جدی تبدیل می‌کند؛ این ویروس می‌تواند از طریق هوا منتقل شود، روی بعضی از سطوح تا ۴۸ ساعت زنده بماند و روی دستی که به مدت یک ساعت شسته نشده، زنده بماند.

این خصوصیات باعث می‌شود ضدعفونی‌کننده‌های دستی و دستمال‌های ضدعفونی‌کننده‌ از لوازم کلیدی در فصل آنفلوآنزا باشند.

متخصصان مهم‌ترین امر را در پیشگیری از آنفلوآنزا بهداشت دست‌ها می‌دانند و شست‌وشوی مرتب دست‌ها و استفاده از لوازم ضدعفونی‌کننده برای تمیز کردن دست‌ها را به افراد توصیه می‌کنند.

با این حال روش‌های دیگری علاوه بر شست‌وشوی مرتب دست‌ها و خودداری از تماس با افراد مبتلا برای پیشگیری از ابتلا به ویروس آنفلوآنزا وجود دارد که در ادامه به نقل از "یواِس نیوز" می‌خوانید:

- به اندازه کافی بخوابید: یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ میلادی در مجله پزشکی "خواب" نشان داد افرادی که شب‌ها کمتر از شش ساعت می‌خوابند، بیشتر مستعد ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا هستند.

- گوشی‌های همراه و تبلت‌های خود را ضدعفونی کنید: شما به طور مرتب در تماس با گوشی‌ همراه، تبلت‌، رایانه‌ خود و سایر سطوح مشابه هستید. این امر به جابه‌جایی میکروب‌ها در اطراف کمک می‌کند. می‌توانید از دستمال‌های الکلی ضدعفونی‌کننده برای تمیز کردن این سطوح استفاده کنید. فراموش نکنید که این وسایل به ویژه تلفن همراه خود را روزی یک بار تمیز و ضدعفونی کنید.

- چای بنوشید: بررسی جدیدترین مطالعات در سال ۲۰۱۸ میلادی حاکی از آن است که "کاتچین" یک فلاونوئید و آنتی‌اکسیدان موجود در چای‌ می‌توانند از انتشار ویروس آنفلوآنزا در بدن جلوگیری کند.

- درست بخورید و ویتامین D را فراموش نکنید: برخی از مطالعات نشان می‌دهند که ویتامین D می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و با عفونت مقابله کند. از منابع دریافت ویتامین D می‌توان به ماهی‌های چرب، لبنیات، مکمل‌های ویتامین و نور خورشید اشاره کرد. به گفته متخصصان اگرچه شواهد زیادی مبنی بر این است که ویتامین D می‌تواند از ابتلا و انتقال آنفلوآنزا جلوگیری کند اما تغذیه مناسب و پیروی از یک رژیم غذایی کامل و سالم برای اطمینان از پاسخگویی موثر سیستم ایمنی بدن به ویروس‌ها بسیار مهم است.

- در گشت‌وگذارهای خود مراقب باشید: زمانی که کودکان خود را به پارک‌ها و محوطه‌های بازی می‌برید یا برای خرید به مغازه‌ها و پاساژها می‌روید، احتیاط کنید و اقدامات ویژه‌ای انجام دهید. همیشه ضدعفونی‌کننده همراه خود داشته باشید و دست‌های خود و کودکانتان را با آن‌ها تمیز کنید. در فصل شیوع آنفلوآنزا سعی کنید تا حد امکان از رفتن به مکان‌های شلوغ خودداری کرده و خریدهای خود را نیز به صورت آنلاین انجام دهید.

- سعی کنید صورت خود را لمس نکنید: چشم‌ها، بینی و دهان نقاط اصلی ورود میکروب‌هایی است که در طول روز با آن‌ها مواجه می‌شوید. عادت‌هایی مانند مالیدن چشم‌ها، خاراندن بینی یا جویدن ناخن‌ها به ویژه در فصل آنفلوآنزا می‌تواند خطرناک باشد. اگر چه با توجه به این که چنین اقداماتی در بسیاری از افراد ناخودآگاه و عادت است، ترک آن‌ ممکن است سخت باشد اما با توجه به خطرناک بودن آن‌ها برای انتقال ویروس آنفلوآنزا ترک یا حتی کنترل آن‌ها بسیار اهمیت دارد.

متخصصان اظهار می‌کنند که با رعایت این توصیه‌ها و دریافت واکسن آنفلوآنزا در آغاز فصل سرما تا حد زیادی از ابتلا به آن مصون خواهید بود و نیازی به نگرانی‌های بیش از حد در این زمینه وجود نخواهد داشت.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین