کد خبر: ۲۱۲۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳
سفیر انگلیس در تهران، به انتقاد آمریکا و رژیم صهیونیستی از کشورهای اروپایی به دلیل پیوستن به اینستکس واکنش نشان داد.
ناطقان: «راب مک ایر» سفیر انگلیس در تهران با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: لحن بعضی عکس العمل ها به بیانیه مشترک انگلیس، آلمان و انگلیس تعجب آور است. ما همواره نگرانی خود را نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز می نماییم. ولی INSTEX نشان می دهد که ما همگی تا زمانی که برجام پا برجاست، در راستای حمایت از تجارت که به نفع همه ایرانیان است فعالیت می کنیم.

کشورهای بلژیک، دانمارک، فنلاند، نروژ، هلند و سوئد به تازگی از تصمیم خود برای پیوستن به اینستکس (ساز و کار مالی اروپا برای تجارت با ایران) خبر داده اند که این اقدام آنها با واکنش منفی امریکا و رژیم صهیونیستی مواجه شده است.

پیوستن کشورهای اروپایی به اینستکس در حالی است که تروئیکای اروپا هنوز اقدام جدی برای آغاز به کار این ساز و کار مالی انجام نداده و به عبارت بهتر در رابطه با این موضوع و عمل به تعهدات خود بدعهدی کرده است.

روند بدعهدی های اروپا در قبال راه اندازی سازوکار مالی بین ایران و اروپا از آنجا رقم خورد که طبق رایزنی ها و توافق های انجام شده قرار بود مبالغ حاصل از فروش نفت کشورمان وارد این سامانه  شده و کشورها و شرکت‌های اروپایی هم بر مبنای این اعتبار، کالاهایی که مشمول تحریم‌های آمریکا نیستند را به ایران صادر کنند. اروپایی‌ها ابتدا وعده دادند که حداکثر ۲ ماه پس از خروج آمریکا از برجام یعنی تیرماه سال ۹۷ تعهدات خود مبنی بر تضمین فروش نفت و همچنین برقراری تبادلات مالی و بانکی تهران  را اجرایی کنند، اما سه کشور اروپایی تا بهمن‌ماه سال گذشته به عناوین مختلف از عملیاتی کردن وعده های خود سرباز زدند. در نهایت پس از برگزاری کمیسیون مشترک برجام از سامانه‌ای رونمایی شد که بازهم در آن خبری از تحقق تعهدات اصلی اروپا در قبال توافق هسته ای نبود. نکته قابل توجه  این است که باگذشت حدود ۱۱ ماه همین سازوکار ادعایی اروپایی‌ها هم  هنوز اجرایی نشده است.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین