کد خبر: ۲۱۲۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴
وزیر امور خارجه چین امروز چهارشنبه برای نخستین بار در عرض بیش از چهار سال گذشته به کره جنوبی سفر و وارد شهر سئول پایتخت این کشور شد.
ناطقان: به نقل از  خبرگزاری رویترز، سئول و پکن تلاش دارند، روابط میان خود را که در پی استقرار یک سری سیستمهای دفاع موشکی آمریکا در خاک کره جنوبی تیره شد ترمیم سازند.

وانگ یی، وزیر امور خارجه و رایزن دولت چین در جریان سفر دو روزه به کره جنوبی به دیدار کانگ کیونگ وا، همتای خود در این کشور و مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی می‌رود.

وانگ یی آخرین بار در سال ۲۰۱۵ بود که به کره جنوبی سفر کرده و در آن سفر در نشستی سه جانبه که در آن ژاپن نیز شرکت داشت، حضور پیدا کرد.

یک سال بعد از آن سفر، طرح کره جنوبی برای میزبانی از سامانه دفاع موشکی آمریکایی "تاد" باعث تنش و جنجال در روابط پکن و سئول شد.

پکن به این مساله اعتراض کرد که این اقدام کره جنوبی باعث برهم خوردن توازن امنیتی در منطقه از جمله به سبب قابلیت نفوذ رادارهای قدرتمند این سامانه در داخل خاک چین می‌شود.

با این حال آمریکا و کره جنوبی به رغم اعتراضات چین این طرح را عملی ساختند و در سال ۲۰۱۷ این سامانه دفاع موشکی آمریکایی در خاک کره جنوبی مستقر شد و بهانه آنها برای استقرار این سامانه نیز تهدیدات کره شمالی بود.

از زمانی که مون جائه این در سال ۲۰۱۷ رئیس جمهور کره جنوبی شد، کره شمالی ده‌ها پرتاب آزمایشی موشک داشته است که جدیدترین مورد آن چند روز پیش همزمان با تعطیلات عید شکرگذاری در آمریکا بود.

کره جنوبی، چین را در احیاء مذاکرات به بن‌بست رسیده خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی محوری می‌داند.

دستور کار سفر وانگ یی به سئول شامل بحث بر سر برنامه برگزاری نشستی سه‌جانبه با حضور ژاپن در اواخر ماه دسامبر در چین است. همچنین به گزارش خبرگزاری یونهاپ، این دستور کار شامل بحث بر سر سفر احتمالی شی جینپینگ رئیس جمهور چین به کره جنوبی و موضوع مذاکرات به بن‌بست خورده خلع سلاح هسته‌ای کره هم هست.

ماه اکتبر گذشته آمریکا و کره شمالی تلاش کردند طی یک نشست در سطح کاری بین مقامهای دو کشور در شهر استکهلم سوئد، این مذاکرات را از بن‌بست خارج سازند اما تلاش آنها ناموفق بود.

رهبر کره شمالی تا پایان سال جاری به آمریکا مهلت داده تا در رویکردش در قبال این مذاکرات تجدید نظر کند اما مقامهای آمریکایی این ضرب‌الاجل کره شمالی را کم اهمیت و "مصنوعی" دانسته‌اند.

کره جنوبی همچنین به دنبال برقراری خط‌ تلفنهای نظامی نظامی بیشتر با چین به منظور بهبود ارتباطات میان دو کشور است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین