کد خبر: ۲۱۲۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰
دانشمندان آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند که مصرف رنگ‌ موی دائمی می‌تواند امکان ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد.
ناطقان: به نقل از نیوزویک، دانشمندان "موسسه ملی سلامت"(NIH) آمریکا در بررسی جدیدی دریافتند زنانی که از رنگ موی دائمی و مواد شیمیایی صاف کننده مو استفاده می‌کنند، بیش از زنانی که مصرف‌کننده این محصولات نیستند، در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار دارند. این پژوهش نشان می‌دهد که افزایش خطر ابتلا به سرطان، با مصرف بیشتر این محصولات شیمیایی در ارتباط است.

دانشمندان "موسسه ملی علوم بهداشت محیط"(NIEHS) آمریکا با استفاده از داده‌های مربوط به ۴۶۷۰۹ زن که مورد بررسی آنها قرار داشتند، دریافتند زنانی که در سال پیش از شرکت در این بررسی، مرتب از رنگ موی دائمی استفاده کرده‌اند، ۹ درصد بیش از زنانی که موی خود را رنگ نکرده‌اند، در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند.

این بررسی نشان داد زنان آفریقایی- آمریکایی که هر پنج تا هشت هفته یک بار و یا بیشتر از رنگ موی دائمی استفاده کرده‌اند، ۶۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار دارند؛ در حالی که این میزان در زنان سفید پوست، به هشت درصد می‌رسد. دانشمندان دریافتند که خطر ابتلا به سرطان پستان در زنانی که رنگ موی آنها موقت و یا نیمه دائمی است، بسیار کمتر و یا تقریبا صفر است.

دکتر "الکساندرا وایت"(Alexandra White)، مدیر گروه همه‌گیرشناسی سرطان در موسسه ملی علوم بهداشت محیط و از نویسندگان این پژوهش گفت: پژوهشگران مدت زیادی به بررسی ارتباط میان رنگ کردن مو و ابتلا به سرطان پرداخته‌اند اما نتایج این بررسی‌ها، متناقض بوده‌اند. ما در پژوهش خود، ارتباط قوی‌تری را میان مصرف رنگ مو و افزایش خطر ابتلا به سرطان یافتیم. این ارتباط، در زنان آفریقایی- آمریکایی به خصوص کسانی که دائما از رنگ مو استفاده می‌کردند، بیشتر بود.

یکی از یافته‌های جالب این پژوهش، ارتباط میان استفاده از مواد شیمیایی صاف‌کننده مو و ابتلا به سرطان پستان بود. دکتر وایت و همکارانش در بررسی خود دریافتند زنانی که حداقل هر پنج تا هشت هفته از مواد شیمیایی صاف‌کننده مو استفاده می‌کنند، ۳۰ درصد بیش از دیگران در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند. اگرچه ارتباط میان مصرف مواد شیمیایی صاف‌کننده مو و ابتلا به سرطان پستان در میان زنان آفریقایی- آمریکایی مشابه زنان سفید پوست بود اما زنان آفریقایی- آمریکایی بیش از دیگران از این مواد شیمیایی استفاده می‌کردند.

دکتر "دیل سندلر"(Dale Sandler)، مدیربخش همه‌گیرشناسی موسسه ملی علوم بهداشت محیط و از نویسندگان این پژوهش گفت: از آنجا که پیش از این نیز شواهدی در مورد ارتباط مواد شیمیایی صاف‌کننده مو و ابتلا به سرطان وجود داشت، نتایج این پژوهش باید با نتایج پژوهش‌های دیگر تطبیق داده شوند.

سندلر اضافه کرد: ما در معرض عوامل بسیاری قرار داریم که می‌توانند به بروز سرطان پستان منجر شوند و نمی‌توان یک عامل را برای بروز این مشکل معرفی کرد. اگرچه هنوز برای تایید نتایج این پژوهش، زود است اما عدم مصرف این گونه مواد شیمیایی می‌توانند خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهند.

این پژوهش، در مجله "International Journal of Cancer" به چاپ رسید.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین