کد خبر: ۲۱۳۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۸
برونشیت نوعی بیماری ویروسی واگیردار است که باعث التهاب نای و نایژک‌ها می‌شود، با وجودی‌که نوع حاد این بیماری در کوتاه‌مدت بهبود می‌یابد، ولی روش‌هایی می‌تواند در کاهش سریع‌تر علائم آن مؤثر باشد.
ناطقان: بیماری برونشیت یک عفونت ویروسی واگیردار است که باعث التهاب نای و نایژک‌ها می‌شود. این لوله‌های انتقال هوا به داخل ریه زمانی‌که متورم می‌شوند باعث ایجاد مخاط غلیضی شده و راه هوا را باریک و نفس کشیدن را دشوار می‌کند.

به‌طورکلی دو نوع برونشیت وجود دارد، برونشیت حاد و مزمن. نوع مزمن این بیماری درازمدت و پس از بهبودی مجدداً می‌تواند عود کند که بیشتر ناشی از سوزش مداوم به‌دلیل عاداتی همچون سیگار کشیدن است.

برونشیت حاد، اما دوام چندانی ندارد و پس از چند روز بهتر می‌شود، ولی علائم آن ممکن است با سرفه‌های مداوم تا چند هفته ادامه داشته باشد.

نشانه‌های برونشیت حاد چیست؟

علائم برونشیت حاد می‌تواند در مواردی همچون خلط سینه، سرفه‌های دارای مخاط روشن زرد و سبز، خس‌خس سینه، گلودرد، تب و بدن درد خود را نشان دهد. البته ذکر این نکته لازم است که سرفه‌های طولانی و ماندگار علامت بیماری دیگری همچون آسم و ذات‌الریه هم می‌تواند باشد.

علل برونشیت حاد چیست؟

این بیماری در اثر ویروس‌های مسری است که باعث سرماخوردگی نیز می‌شوند. این ویروس‌ها ابتدا بر روی بینی، سینوس و سپس گلوی شما تأثیر می‌گذارد و در نهایت عفونت را به نایژه منتقل می‌کند.

برونشیت به‌واسطه تماس پوستی و یا تنفس قابل انتقال است. شما به‌واسطه تماس نزدیک با افراد دارای سرماخوردگی و یا مبتلا به برونشیت در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار خواهید داشت.

قرار گرفتن در معرض دود، گرد و غبار و یا آلودگی هوا از دیگر عواملی است که احتمال ابتلا به برونشیت را افزایش می‌دهد.

برای درمان برونشیت چه کنیم؟

بیشتر موارد مشاهده شده در برونشیت حاد ناشی از ویروس بوده که این موضوع بیانگر آن است که خوردن آنتی‌بیوتیک‌ها کمکی به درمان آن نخواهد کرد. در اغلب موارد این بیماری به خودی خود از بین می‌رود. در این میان برخی از روش‌های خانگی می‌تواند به کاهش علائم آن کمک کند:

- مایعات فراوان بنوشید، ولی از خوردن نوشیدنی‌های کافئین‌دار پرهیز کنید.

- برای کاهش درد، التهاب و تب با دستور پزشک دارو‌هایی همچون استامینوفن و یا ایبوپروفن مصرف کنید.

- محیط اطراف خود را مرطوب نگه‌دارید (استفاده از دستگاه مرطوب‌کننده)

- هنگام استفاده از مواد تحریک‌کننده ریه همچون رنگ یا مواد ضدعفونی کننده با ماسکی روی بینی و دهان خود را بپوشانید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین