کد خبر: ۲۱۳۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۳
در طول زمان، گیاهان دارویی نقش بسیار کلیدی در توسعه فرهنگ های انسانی داشته اند ازجمله: روغن های ارگانیک و درمانی. این دسته از گیاهان جزء منابع داروهای سنتی می باشند و بسیاری از داروهای مدرن و جدید به صورت غیر مستقیم از چنین گیاهانی تولید شده اند.
ناطقان: در طول زمان، گیاهان دارویی نقش بسیار کلیدی در توسعه فرهنگ های انسانی داشته اند ازجمله: روغن های ارگانیک و درمانی. این دسته از گیاهان جزء منابع داروهای سنتی می باشند و بسیاری از داروهای مدرن و جدید به صورت غیر مستقیم از چنین گیاهانی تولید شده اند.

 داروهای گیاهی حدودا 80 درصد از نیازهای بهداشتی افراد را تامین کرده است، به ویژه برای میلیون ها نفری که در مناطق روستایی و محروم زندگی می کنند.

آروماتراپی شامل طیف وسیعی از روش های درمانی سنتی، جایگزین یا مکمل است که از روغن های عصاره ای و سایر ترکیبات گیاهی معطر استفاده می شود. از روغن های عصاره ای نزدیک به 6000 سال است که برای بهبود سلامتی یا خلق و خوی افرد به عنوان یک هدف اصلی، مورد استفاده قرار می گیرند. از نظر انجمن ملی آروماتراپی هالیستی( NAHA )، آروماتراپی یعنی: استفاده دارویی از مواد معطر (عصاره ی روغن ها) برای بهبودی کامل.

طیف وسیعی از روغن های عصاره با درجه های مختلفی از فعالیت ضد میکروبی وجود دارند و اعتقاد بر این است که دارای خواص ضد ویروسی، نماتدکشی، ضد قارچی، حشره کشی و آنتی اکسیدانی هستند. ماساژ درمانی، برنامه های موضعی و استنشاق جزء برنامه های آروماتراپی می باشند.

مثالی از روغن های درمانی و ارگانیک که در مقالات رویناک آمده است شامل موارد زیر است:

روغن کرچک
روغن کندش
روغن گل سرخ
زوفای مصری
روغن درخت ایلنگ
روغن میر
روغن وتیور
درخت کندر
گریپ فروت
روغن چوب سرو
روغن نعناع
روغن ریحان
درخت سوزنی برگ سرو
روغن لیمو
روغن پرتغال
روغن هلیکریم ( گل بی مرگ )
روغن مار
روغن پونه کوهی
 روغن رزماری
روغن آویشن
روغن  جوجوبا
روغن  فلفل سیاه
 روغن گل یاس
 روغن مریم گلی
 روغن علف لیمو
 روغن درخت چای
روغن  اکالیپتوس
روغن سیترونلا
روغن اسطوخودوس
 روغن میخک
 روغن گل شمعدانی
 روغن آرگان  
روغن فلفل فرنگی شیرین
و ...

 در این مقاله با خواص برخی روغن ها و کاربردهای مفید برخی از روغن های ارگانیک و درمانی آشنا می شوید با این حال باید توجه داشته باشید که محصولات "طبیعی" نیز می توانند مواد شیمیایی داشته باشند و در صورت استفاده نادرست از آنها، ممکن است عوارض های خطرناکی به همراه داشته باشند. بنابراین چیزی که مهم است، این است که هنگام استفاده از روغن های عصاره ای حتما به توصیه های یک متخصص آموزش دیده گوش دهید.

ویژگی ها و خواص روغن های ارگانیک :

تحقیقات متقاوت از سوی رویکا حاکی از آن دارد روغن های عصاره ای ( EO ) از گل ها، برگ ها، پوست درختان، ریشه ها و میوه های گیاهان دارویی گرفته می شوند. ترکیبات مجزایی که در ترکیب های EO موجود است، به آن ویژگی های گسترده ای داده است مانند: تیمول، کافور، لیمونن ، آلفا-پینن، ترپینولن، منتول، منتون و...

از نظر تجاری، مواد شیمیایی مصنوعی، همانند EO های گیاهان دارای فعالیتهای بیولوژیکی هستند و از این بابت مورد استفاده قرار می گیرند. با این وجود، EO از منابع طبیعی به دست می آید و در مقایسه با مواد شیمیایی مصنوعی برای سلامت انسان و محیط زیست، مؤثرتر و مطمئن تر هستند.

روش مصرف آروماتراپی یا عصاره ی روغن های گیاهی :

معمولاً از طریق استنشاق یا کاربردی موضعی، استفاده می شوند. عمل استنشاق ، روغن ها با استفاده از: ظرف دیفیوزر یا ظرف پخش کننده، اسپری کردن در هوا یا تنفس در حمام بخار، انجام می گیرد که جدا از ایجاد بویی مطبوع و دلپذیر، روغن های آروماتراپی می توانند ضد عفونی کننده تنفسی و بسیاری از ویژگی های روانشناختی باشند.  

در عمل استنشاق روغن های عصاره ای چه اتفاقی روی می دهد؟

در این روش، روغن های عصاره ای باعث تحریک کردن سیستم بویایی و بخشی از مغز که در ارتباط با بو است( از جمله بینی و مغز) می شود. سپس مولکول هایی که وارد بینی یا دهان شده اند به ریه ها منتقل می گردند و از آنجا به سمت قسمت های دیگر بدن حرکت می کنند. از طرف دیگر با رسیدن چنین مولکول هایی به مغز، روی سیستم لیمبیک تأثیر می گذارد که این عمل مرتبط با احساسات، ضربان قلب، فشار خون، تنفس، حافظه، استرس و تعادل هورمون ها است.  به همین دلیل است که با استنشاق روغن های عصاره ای می توانند تاثیر شگفت آوری بر روی سراسر بدن داشته باشند.

در وبسایت ویکی سرا روش های متفاوتی جهت استفاده از روغن ها درج گردیده است ولی در مجموع در روش کاربردهای موضعی، روغن های ماساژ و دیگر محصولات مراقبتی، جذب پوست می شوند. ماساژ در ناحیه ای که روغن درمانی قرار دارد می تواند موجب افزایش گردش خون شود و جذب را افزایش دهد.( برخی از افراد براین باور هستند، مناطقی که دارای غدد عرق و فولیکول های موی بیشتری هستند مانند: سر یا کف دست، ممکن است باعث جذب موثرتر روغن ها شوند و توجه داشته باشید که هیچ زمانی روغن های عصاره ای به طور مستقیم روی پوست اعمال نمی شوند زیرا همیشه باید با روغن های حامل رقیق شوند. معمولاً چند قطره عصاره ی روغن را با یک اونس روغن حامل، غلیظ سازی یا اشباع می کنند.( بیشتر روغن های حامل شامل: روغن بادام شیرین یا روغن زیتون می باشند)  

در روش ماساژ ، روغن عصاره با "روغن حامل" مخلوط کرده که سبب رقیق شدن روغن می شود.

طرز رقیق کردن روغن های ارگانیک و درمانی:

برای رقیق کردن به اندازه ی 5/0 تا 1 درصد، می توانید از 3 تا 6 قطره عصاره ی روغن در هر اونس روغن حامل استفاده کنید و برای 5 درصد، 30 قطره را به یک اونس از روغن حامل اضافه کنید.

همچنین به یاد داشته باشید که حداکثر غلظت بی خطر برای بزرگسالان، معمولا 5 درصد در نظر گرفته می شود.

خلاصه ای از فواید روغن های ارگانیک و درمانی :

آروماتراپی به عنوان یک درمان مکمل در نظر گرفته می شود و به این معنی نیست که می تواند کاملا بیماری ها و ناخوشی ها را درمان کند اما به طور معمول قادر است که، از درمان شرایط های مختلف پشتیبانی کند. آرماتراپی میتواند موجب کاهش :

حالت تهوع
درد و بدن درد
اضطراب، هیجان، استرس و افسردگی
خستگی و بی خوابی
درد عضلانی
سردرد
دیابت
مشکلات گردش خون
مشکلات قاعدگی
مشکلات یائسگی
آلوپسی یا ریزش مو

گردد .

  از طرف دیگر، برخی از انواع پسوریازیس یا همان بیماری صدف پوستی ممکن است با استفاده ازاین روش سنتی تسکین پیدا کند اما حتما باید با یک متخصص بهداشت و درمان برای چگونه استفاده کردن از آنها، مشورت کنید.

افرادی که جزء طرفداران این روش هستند، اعتقاد دارند که آروماتراپی می تواند در برابر بسیاری از بیماری ها و مشکلات موثر باشند در حالی که شواهد علمی از همه ی موارد مصرفشان پشتیبانی نمی کند.  

در این بخش با فواید روغن و موارد مصرف تعدادی از روغن های درمانی و ارگانیک آشنا می شوید:

روغن لیمو:

مطمئنا روغن لیمو را به طور معمول در قالب انواع کالاهای تجاری روزانه، مورد استفاده قرار داده اید. زمانی که در راهروهای فروشگاه های مواد غذایی قدم می زنید، می توانید چیزهای مختلفی را با اسانس لیمو پیدا کنید، از مواد تمیز کننده ی خانگی گرفته تا صابون و آب های گازدار معطر. همانطور که در مورد بسیاری از روغن های مرکبات وجود دارد، بسیاری از آن طعم ها و بوها به صورت مصنوعی ساخته می شوند و در برخی از کالاها به کار می گیرند. با این حال هنوز هم، دلیلی وجود دارد که از روغن عصاره ی لیمو به دلیل طراوت و تازگی و تمیز بودنش به صورت جهانی شناخته شود و استفاده گردد. روغن لیمو یک ماده ی ضد باکتری، قابض و ضد عفونی کننده است.

روغن لیمو ای که رقیق شده است، به دلیل غلظت بالای D-limonene در کاهش چین و چروک های صورت، ترویج و گسترش گردش خون و تقویت رنگ پوست، به طرز شگفت انگیزی می تواند برای افراد مصرف کننده موثر باشد. اخیرا تحقیقات نشان داده است که D-limonene دارای خاصیت ترمیم کننده ی پوست و ضد التهاب می باشد.

از طرف دیگر، رسانه ویکی سرا اعلام نموهد است که رایحه ی روغن لیمو بر خلق و خوی افراد تأثیرگذار است و این رایحه می تواند موجب افزایش روحیه ی شرکت کنندگان شود، در حقیقت این اطلاعات از طریق داده های تجربی و داده های گزارش شده توسط محققان و تیم تحقیقاتی ویکی سرا و شرکت کنندگان به دست آمده است. (سطح بالای هورمون ضد استرس نوراپی نفرین در خون شرکت کنندگان اندازه گیری شد)

روغن اسطوخودوس :

مطابق با مطالب وبسایت Wikisara در واقع آنچه را که ما اسطوخودوس می نامیم در واقع همان Lavandula angustifolia است.( یک نوع اسطوخودوس در بین 39 گونه می باشد)

گونه های مختلف دارای خاصیت های متفاوتی هستند اما چیزی که بین همه ی انواع گونه های آن مشترک است، دارا بودن نسبت های زیادی از لینالول، لینالیل استات، اکالیپتول و کافور می باشد.

 روغن اسطوخودوس: آرامش بخش، ضد اسپاسم، ضد اضطراب، ضد التهاب، ضد میکروب، آنتی اکسیدان، ضد باکتری، بی حس کننده، تقویت کننده سیستم ایمنی و ضد ویروسی است.

این روغن بسیار ایمن است اما به دلیل داشتن محتوای بالایی از لینالول، می تواند برای برخی از افراد حساسیت ایجاد کند که باید همانند همه ی روغن های عصاره ای حتما مقدار کمی از آن را بر روی پوست خود امتحان کنید به این صورت که، یک قاشق غذاخوری روغن حامل را در حدود شش قطره ی رقیق شده ی آن ترکیب کنید و مراقب واکنش آن باشید.

اگر پوست شما کاملا سازگار با روغن اسطوخودوس است، می توانید حداکثر نیمی از روغن اسطوخودوس را با نیمی از روغن حامل ترکیب کنید و در محصولات DIY خود استفاده کنید.

روغن درخت چای :

روغن درخت چای که به آن روغن melaleuca یا Tea Tree Oil نیز گفته می شود. تنها جایی که درختان چای به طور طبیعی رشد می کنند در استرالیا است که به صورت خیلی زیاد در آنجا رشد می کنند. در روش سنتی فرهنگ های بومی استرالیا، از برگ درخت چای برای درمان سرفه، سرماخوردگی، بهبود زخم ها، رفع گلو درد و بیماری های پوستی استفاده می کنند.

( استفاده از روغن های ارگانیگ دارای دو جنبه ی مثبت و منفی است)

روغن درخت چای ضد ویروس، ضد التهاب و فعالیت ضد سرطانی دارد. باکتری های دهانی را به مدت دو هفته از بین می برد، در التهاب لثه می تواند موثر باشد، شوره سری که خفیف تا متوسط است را بهبود می بخشد، ویروس آنفلوانزا را می کشد و نشان داده شده است که رشد تومورها را در موش ها کند می کند و می توان چند قطره از آن را به دهانشویه اضافه کرد.

 همچنین مانند بنزوئیل پراکسید برای درمان آکنه نیز کاربرد دارد. درمان با روغن چای مدت زمان بیشتری طول می کشد اما عوارض جانبی کمتری ایجاد می کند و نسبت به ترکیبات داروخانه کمترخشک می شود.

توصیه می شود که تا غلظت 5 درصد رقیق شود، یعنی در هر قاشق روغن حامل حدود 14 قطره روغن چای ریخته شود.

روغن اکالیپتوس :

به نقل از وبسایت رویکا روغن اکالیپتوس دارای رایحه ای شبیه به کافور و کمی داری بو و طعم نعناع دارد. استفاده از این روغن مسیر هوایی را خیلی سریع پاک می کند. عطر آن بوی نسبتا قویی دارد که می تواند هوای اتاق را تمیز کند و به شما احساس خوبی انتقال دهد.

روغن اکالیپتوس به عنوان سموم دفع آفات عمل می کند و توانایی کشتن قارچ ها، باکتری ها، حشرات، کنه ها و علف های هرز را دارد و معتقدند که، توانایی کشتن پارازیت های مقاوم دارویی که موجب ایجاد مالاریا می شوند را دارد. ( رویکا اینگونه بیان میکند شاید به همین دلیل است که این درختان اولین بار، در دهه 1850 در کالیفرنیا کاشته شدند و جزء گونه هایی بودند که از استرالیا آورده شدند و از شیوع مالاریا جلوگیری کردند)

این روغن می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدنتان کمک کند و ضد التهاب است.

روغن رزماری :

نکته ی جالب درمورد روغن رزماری این است که، رایحه ی این روغن بسیار شبیه گیاهانی است که در غذاهای خود استفاده می کنید. معمولاً در مراقبت های پوستی، به ویژه در محصولات طبیعی یافت می شوند به این دلیل که، نه تنها دارای مزایای موضعی هستند بلکه موجب افزایش ماندگاری  در محصول به کار رفته نیز می شوند.

بسیاری از سیستم های بدن را تحریک می کند اما سطح هورمون استرس کورتیزول را کاهش می دهد. در حقیقت روغن رزماری یک ماده ی محرک است و هنگام استنشاق روغن آن، نشان داده شده است که عطر رزماری باعث افزایش ضربان قلب، فشار خون، سطح تنفس و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

دیگر مطالعات انجام شده بر روی روغن رزماری گویای آن است که فعالیت موجی و نوسانی مغز را افزایش می دهد و به بخشی از سیستم عصبی که در عملکرد اعضای بدن کنترل و دخالت دارد، می تواند کمک کند. و همه ی این کارها را در حالی انجام می گیرد که در هوا باشند، بنابراین می توانید آن را پخش کنید. اگر عطر و بوی اکالیپتوس را می پسندید، می توانید آن را با رزماری ترکیب کنید تا فضای اطرافتان بوی خوشبویی دهد.

روغن بابونه  :

روغن اسانس بابونه می تواند موجب درمان اگزما شود.

روغن میخک :

روغن اسانس میخک، به عنوان ضد درد موضعی یا داروی مسکن به کار می رود که معمولاً برای درد دندان استفاده می شود.

موارد مصرف دیگر : به عنوان ضد اسپاسم، ضدتهوع، ضد میکروب، آنتی اکسیدانی، ضد قارچ، جلوگیری از استفراغ و حالت تهوع کاربرد دارد. و جالب است که بدانید به عنوان یک ماده ی ضد نفخ، برای جلوگیری از گاز در روده استفاده می شود.

روغن عصاره ی فلفل فرنگی شیرین :

رایحه ی معطر وگرم این روغن شبیه به روغن عصاره های میخک و دارچین است که دلیل این شباهت تا حدودی به خاطر محتوای بالای اوژنول می باشد. رایج ترین روش برای استخراج این روغن، تقطیر به صورت بخار است. در صورتی که به طورکامل استفاده شود، می تواند موجب تحریک غشای مخاطی شود، بنابراین بهتر است قبل از انتشار و پخش آن، با نسبت کمی با سایر اسانس ها مخلوط گردد.

مقدار بالای Eugenol ( اوژنول که در واقع یک فنول است) در روغن عصاره ی فلفل فرنگی شیرین، ممکن است به عنوان یک روغن ضد ویروسی عمل کند.

 از طرف دیگر، در رقیق سازی های کوچک به صورت دارویی مقوی در غرایز جنسی فعالیت می کند.

اگرچه روغن اسانس برای مصارف شخصی، ماساژ، کاربردهای مفصلی و عضلانی در نظر می گیرند اما روغن فلفل فرنگی شیرین می تواند یک ماده ی تحریک کننده ی پوستی باشد در نتیجه، اگر تصمیم به استفاده از این روغن در برنامه روش های موضعی دارید، باید آن را خیلی خوب رقیق سازی کنید.

موارد مصرف این روغن :

آرتروز
تون عضلانی یا تنوس ماهیچه ای
سفتی
روماتیسم
گرفتگی عضلانی و شکمی
سوء هاضمه
حالت تهوع
افسردگی
تنش عصبی و فرسودگی( خستگی)
نورالژی
سرفه
برونشیت

ترکیبات اصلی آن عبارت است از:

اوژنول
1،8- سینول
بتا-کاروفیلن
آلفا-کاریوفیلن
متیلوژنول
گاما-کادیننل
اکسید کاریوفیلن

به یاد داشته باشید که این روغن عصاره ای، هنگام استفاده درحمام موجب تحریک و حساسیت بیشتر می گردد، بنابراین حتی اگر به صورت محلول یا رقیق شده باشد، در حمام استفاده نکنید.

روغن خراطین :

این روغن تنها روغنی است که از گیاهان تهیه نمی گردد و محصولی که از آن روغن گیری میشود یک کرم است به نام کرم ایزینیا فتیدا ، این کرم که در داخل کشور به کرم خاکی نیز معروف است عمدتا برای حجم دهندگی به اندام های بدن استفاده می گردد . از روغن خراطین رویکا نیز برای از بین بردن چین و چروک نیز استفاده می شود .

روغن عصاره ی دانه شوید :

روغن عصاره ی دانه شوید عمدتاً از + / - کارون، کتون، دی-لیمونن، آلفا- مونوترپن تشکیل شده است که به خوبی با روغن های عصاره ی مرکبات، ادویه ها و خانواده های گیاهی ترکیب می شود.

موارد مصرف این روغن:

سوء هاضمه ، نفخ شکمی ، برونشی آسمی ، قائدگی دردناک

24.روغن عصاره ی مرزنجوش یا مرزنگوش:

به طور معمول از برگ، گل و جوانه های این گیاه استفاده می شود. موارد مصرف روغن اسانس مرزنجوش شامل موارد زیر است:

آرامش عضلانی
درد عضلاتی و شکمی
سردرد
اثرهای قاعدگی و یائسگی
کبودی
اختلالات دستگاه گوارش
سوء هاضمه
اسپاسم
یبوست
سندرم روده تحریک پذیر
دیورتیکولوز
بی خوابی
فشار
اضطراب

عطرگرم گیاه مرزنجوش می تواند سیستم عصبی و روح و روان شما را تقویت کند و موجب کاهش وسواس فکری شود.  

عصاره ی روغن زنجبیل :

روغن عصاره ی زنجبیل تند و گرم است و برای ماه های پاییز و زمستان مناسب می باشد.

عطر روغن عصاره ی زنجبیل می تواند بسیار متفاوت باشد و بستگی به میزان تقطیر و کیفیت ریشه ی تقطیر شده دارد، به طور مثال: تقطیر ریشه ی زنجبیل تازه دارای روغن معطر بی نظیری است.

روغن عصاره ی زنجبیل معمولا می تواند در مخلوط ها و فرمولاسیون ها به کار رود و برای بهبود گردش خون مفید باشد. همچنین به عنوان یک افزودنی در ترکیب ماساژ، آرتروز و دردهای عضلانی مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

هنگامی که در رقیق سازی های کم یا در دستگاه پخش کننده استفاده شود، روغن زنجبیل می تواند به کاهش حالت تهوع و بیماری های حرکتی کمک کند.

دیگر موارد مصرف این روغن:

ماهیچه پردرد
آرتروز
سوء هاضمه
گردش خون ضعیف
خستگی عصبی

عوارض و خطرات پیش رو در رابطه با روغن های درمانی و ارگانیک:

روغن های عصاره ای، دارای ترکیبات شیمیایی خاصی هستند که هر کدام شامل دلایلی برای استفاده هستند، بنابراین قبل از مصرف، مشورت و صحبت کردن با یک متخصص آروماتراپیست، پرستار، پزشک، فیزیوتراپی، ماساژ درمانی جزء اهداف مهم درمانی است. این متخصص آموزش دیده می تواند نحوه ی استفاده از هر محصول، دستورالعمل های مناسب و اطلاعاتی درمورد نحوه ی رقیق سازی این روغن ها را به ما بدهد.

در استفاده از عصاره ی روغن ها احتیاط لازم را انجام دهید.

از آنجایی که عصاره ی روغن ها باعث واکنش در بدن می شوند، همه ی آنها به نفع همه ی افراد نیست زیرا ممکن است:

ترکیبات شیمیایی موجود در عصاره ی روغن ها هنگام ترکیب با داروهای دیگر موجب عوارض های جانبی شوند
اثربخشی داروهای معمولی را کاهش بدهند
شرایط را در فرد تشدید و بدتر کنند

به عنوان مثال، فردی که مبتلا به فشار خون بالا است، نباید از تحریک کننده ها استفاده کند مانند: روغن رزماری، از طرف دیگر برخی از ترکیبات مانند رازیانه، آنیسون و مریم گلی عملی مشابه با هورمون استروژن دارند، در نتیجه افرادی که مبتلا هستند به بیماری هایی که مربوط به پستان است(دلیل بیماری وابسته به استروژن باشد) یا تومورهای تخمدانی، باید از مصرف آنها خودداری کنند.

محصولاتی که غلیظ هستند تا قبل از رقیق شدن، سمی می باشند بنابراین باید با احتیاط رفتار کنید و حداکثر غلظت توصیه شده برای مصرف، 5 درصد می باشد.

برخی از روغن ها سم تولید می کنند که می توانند باعث آسیب رسیدن به کبد، کلیه ها و سیستم های عصبی شوند، بخصوص در صورت بلعیدن روغن های عصاره ای، در بعضی موارد می توانند خطرناک و حتی کشنده باشند. مثلا روغن نعناع  ممکن است بر روی مشکلات گوارشی موثر باشد، اما نباید آن را قورت بدهیم، درد دندان و زخم های دهانی را می توان با روغن میخک تسکین داد، اما باید به صورت موضعی استفاده کرد و از بلعیدن آن خودداری کنید.

افرادی که دارای شرایط زیر هستند در استفاده از روغن های درمانی باید مراقب باشند:

حساسیت یا آلرژی
تب یونجه
آسم
شرایط پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس

افرادی که دارای شرایط زیر هستند در استفاده از روغن های درمانی باید بسیار محتاط عمل کنند:

بیماری صرع
بیماری فشار خون یا داشتن فشار خون بالا

در صورت ترکیب عصاره ی روغن با روغن حامل، فرد باید در مورد هرگونه حساسیتی که می تواند به آجیل داشته باشد به متخصص آروماتراپیست یا ماساژ درمانی اطلاع دهد زیرا روغن های حامل، اغلب از آجیل و دانه ها به دست می آیند.

آروماتراپی می تواند عوارض های جانبی دیگری داشته باشد، اما معمولاً خفیف بوده و اثر طولانی مدتی ندارند که شامل:

حالت تهوع
سردرد
برخی از واکنشهای آلرژیک

هیچ تحقیقی درمورد استفاده از این روش برای مادران باردار یا شیرده به اثبات نرسیده است، بنابراین برای مصرف افرادی با این شرایط توصیه ای نمی شود.( در طول سه ماهه ی اول بارداری، ممکن است برای جنین در حال رشد خطری باشد و زنانی که شیر می دهند نباید از عصاره ی نعناع استفاده کنند زیرا ممکن است وارد شیر مادر شود)

روغن های عصاره ای که از مرکبات به دست می آیند ممکن است موجب حساس تر کردن پوست نسبت به نور ماوراء بنفش شوند و خطر آفتاب سوختگی را افزایش دهند.

هنگام ذخیره سازی روغن های عصاره ای، باید توجه داشته باشید که نور، گرما و اکسیژن می توانند بر روی روغن تأثیر بگذارند، بنابراین برای اطمینان از کیفیت و خود محصولات، باید از یک منبع قابل اعتماد تهیه کرد.

خطر یا عوارض دیگری که ممکن است در کمین فرد مصرف کننده باشد، وقوع آلرژی است که حتما قبل از استفاده باید آن را آزمایش کنید که همان انجام آزمایش آلرژی است، به این صورت:

ابتدا اسانس یا عصاره ی مد نظر را درون روغن حامل رقیق کنید( با دو برابر غلظت مورد استفاده)
در نهایت مخلوط را به اندازه ی یک چهارم در قسمت داخلی ساعد بمالید

در صورتی که به مدت 24-48 ساعت هیچ واکنشی انجام نشد، می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید البته دیده شده است که برخی از افراد پس از بارها استفاده، حساسیت ایجاد شده است. در صورت دیدن هر واکنش آلرژیک جدید، بی شک هر فردی بلافاصله باید مصرف آن روغن را کنار گذاشته و حتی از بوییدن آن خودداری کند.

آروماتراپی این قابلیت را دارد که بتواند موجب کاهش برخی از شرایط شوند اما نکته ی مهم این است که، باید به طور صحیح و تحت نظارت یک پزشک متخصص انجام گیرد.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین