کد خبر: ۲۱۳۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱
مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیا در آذربایجان شرقی گفت : دریاچه ارومیه باید به صورت یک گفتمان ملی تبدیل شود و به غیر از مشارکت همگانی امکان پذیر نخواهد بود.
ناطقان: مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای آذربایجان شرقی امروز در مراسم معرفی سفیران دریاچه ارومیه گفت : قبل از اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه شکل بگیرد مخاطره‌ای به عنوان خشک شدن دریاچه ارومیه مطرح بود که در نتیجه بر این فکر شدیم تا ستاد احیای دریاچه ارومیه شکل بگیرد.

خلیل ساعی بیان کرد : ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را شروع کرد؛ اگر با وجود روند نزولی ۴۰ سانتی متری دریاچه ارومیه در هر سال، ستاد احیا شکل نمی گرفت امروزه چیزی به جز یک تالاب خشکیده نبود.

وی گفت : تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته حدود ۸۴ سانتی متر  افزایش یافته است.

ساعی با بیان اینکه یکی از تهدیدهای اصلی دریاچه ارومیه، تبخیر است افزود : در تابستان سال جاری، نزدیک به ۲ میلیارد متر مکعب آب تبخیر شده است.

وی گفت : اگر بتوانیم به راهکارهای جلوگیری از تبخیر دریاچه ارومیه به صورت علمی دست یابیم، در راستای احیای دریاچه ارومیه تأثیر گذار خواهد بود.

ساعی خاطرنشان کرد : با تصمیم گیری دولت برای احیای دریاچه ارومیه و مطالعات انجام گرفته، ۲۷ راهکار احیای دریاچه ارومیه عنوان گردید که اصلی تربن آن، اصلاح الگوی کشت و از طرفی در نظر گرفتن معیشت کشاورزان است.

وی ادامه داد : باتغییر الگوی کشت و با پیش بینی ستاد احیا برای صرفه جویی ۸ درصدی در مصرف آب، حدود  ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی صرفه جویی می‌گردد.

ساعی افزود : حقابه دریاچه ارومیه، ۳ میلیارد متر مکعب می‌باشد که سالانه باید بر پیکره دریا وارد شود؛ در استان ما ۳۹۳ میلیون متر مکعب از حقابه دریاچه به دلیل اینکه پتانسیل آبی منطقه کم است باید تأمین شده و بر پیکر دریا وارد شود.

وی گفت : طی سال های قبل با وجود بارش‌های موجود، آب به سمت دریاچه روانه نمی‌شد اما با لایروبی مسیل‌ها و هم چنین با انجام لایروبی ۱۴۲ کیلومتری مسیل‌ها در استان آذربایجان شرقی، آب به سمت دریاچه ارومیه روانه شد.

وی ادامه داد : افزایش تراز دریاچه ارومیه به واسطه لایروبی مسیل‌های انجام گرفته و رهاسازی ۲/۴ آب‌ ذخیره شده در پشت سدها بود.

 ساعی با اشاره بر اینکه با انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه، حدود ۶۲۳ میلیون متر مکعب آب به سمت دریاچه روانه خواهد شد افزود : بیش از ۳۰ کیلومتر از تونل زاب، حفاری و لاینینگ شده است.

وی ادامه داد : دولت، ۳ برنامه برای احیای دریاچه ارومیه  در نظر گرفته است که علاوه بر انتقال آب از تونل زاب، می‌توان به انتقال تمامی آب های تصفیه شده پساب تبریز بر پیکر دریا اشاره کرد که مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد می‌باشد که با اتمام بخش مایع این مدول، حدود ۱۲۳ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه خواهد شد .

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد  احیا در آذربایجان شرقی افزود : مدول سوم تصفیه خانه ارومیه، بالغ بر ۵۵ میلیون متر مکعب آب به سمت دریاچه روانه خواهد کرد که در مجموع نزدیک بر ۸۵۰ میلیون متر مکعب بر پیکر دریاچه وارد خواهد شد که با انجام این اقدامات، قدری از دغدغه کاهش خواهد یافت اما نباید این دریاچه را از یاد برد.

ساعی با تأکید بر اینکه دریاچه و آب موجود در آن باید به صورت یک گفتمان ملی تبدیل شود افزود : احیای دریاچه ارومیه جز مشارکت همگانی قابل احیا نیست.

وی مباحث اجتماعی و فرهنگی را تأثیر گذار و پاسخگوی احیای دریاچه ارومیه دانست و بیان کرد : مسئولیت گروه پایش، بررسی ۲۷ راهکار احیای دریاچه ارومیه و اینکه میزان اثربخشی هر پروژه را در احیای دریاچه ارومیه بررسی کند و در صورت کاهش اثر بخشی یک راهکار، راهکار جدیدی معرفی کند.

وی ادامه داد : یکی از بحث‌های مهم، فرهنگ سازی و آگاه سازی جوامع محلی و عمومی سبب می‌شود تا از آب به طرز بهینه استفاده کنیم.

وی با اشاره بر متوقف شدن سد شهید مدنی و چراغ ویس انجام گیرد تا در خدمت احیای دریاچه ارومیه باشد گفت : با بررسی اثرات پل میان گذر در خشک شدن دریاچه ارومیه به این رسیده‌اند که باید دو دهانه به طول ۵۰۰ و یک متر با وجود افزایش مقدار آب موجود، انجام خواهد گرفت.

وی در پایان بیان کرد : از پارامترهای خشک شدن دریاچه ارومیه تغییر اقلیم، کاهش نزولات جوی ، توسعه باغات و افزایش برداشت از منابع زیرزمینی و تغییر الگوی کشت از من مصرف آبی به پر مصرف آبی  را می‌توان برشمرد.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین