کد خبر: ۲۱۳۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰
در این مطلب چند روش برای کاهش سریع استرس را ذکر می‌کنیم.
ناطقان: علت به وجود آمدن استرس در افراد مختلف متفاوت است، استرس و فشار عصبی اجتناب‌ناپذیر است و انسان در زندگی روزمره خود بار‌ها و بار‌ها با آن روبرو می‌شود. متاسفانه استرس طولانی مدت و کنترل نشده باعث بروز مشکلات جسمی و روحی فراوانی برای فرد می‌شود. در این‌جا چند روش برای کاهش سریع استرس را ذکر می‌کنیم.
نفس عمیق بکشید

پنج دقیقه روی تنفس خود تمرکز کنید، صاف بنشینید، در حالی که چشمان خود را بسته‌اید، یکی از دست‌ها را روی شکم خود قرار دهید، به آرامی و از طریق بینی تنفس کنید.
بوی خوش آرامش‌بخش است

آن بخش از مغز که وظیفه‌ی پردازش بو‌ها را دارد به بخش‌هایی که مخصوص احساسات و خاطرات هستند بسیار نزدیک است. وقتی شما بویی را که دوست دارید، مثلا یک عطر یا بوی یک گل، استشمام می‌کنید به طور طبیعی نفس عمیق می‌کشید که می‌تواند به کسب آرامش کمک کند.
موسیقی گوش کنید

تحقیقات نشان می‌دهد که گوش دادن به موسیقی آرام‌بخش می‌تواند موجب کاهش فشار خون، ضربان قلب و اضطراب شود. به آهنگ‌های مورد علاقه خود گوش دهید، همچنین می‌توانید موسیقی‌های شاد را با خود زمزمه کنید.
مثبت اندیش باشید

استرس باعث می‌شود فرد احساس درماندگی کند و حس خوبی نسبت به خود نداشته باشد. پیش از به وجود آمدن این حس بد سعی کنید با انجام یک کار مفید یا فکر کردن به چیز‌های خوب از وقوع آن جلوگیری کنید. همیشه سعی کنید دید مثبتی به حوادث و اتفاقات پیرامون خود داشته باشید.
در زمان حال قرار گیرید

پنج دقیقه تنها روی یک رفتار مشخص با دقت تمرکز نمایید از لحظات خود و طعم هر تکه غذایی که میل می‌کنید لذت ببرید. زمانی که بر روی احساسات خود تمرکز می‌کنید، توجه کمتری به گذر زمان خواهید داشت.
یوگا

۲۰ دقیقه یوگا در روز باعث کاهش میزان استرس و بهبود سلامت روان می‌شود. یکی از بهترین کار‌هایی که می‌توان در مواقع استرس انجام داد این است که کار خاصی نکنیم یعنی ساکن بمانیم، سکوت کنیم و به مراقبه بپردازیم.
چای بنوشید

یکی از نتایج جانبی کار کردن بیش از اندازه به وجود آمدن استرس است و استفاده از کافئین زیاد نیز این مشکل را تشدید خواهد کرد. ترجیحا به جای استفاده از نوشیدنی‌های کافئین‌دار از چای سبز استفاده کنید. دانشمندان معتقد هستند بین ماده‌ای به نام تیانین (L-Theanine) که در چای سبز وجود دارد و کاهش استرس رابطه مستقیم وجود دارد. شاید کنار گذاشتن کامل کافئین از زندگی کمی دشوار باشد، اما سعی کنید برای افزایش سلامتی جسم و فکر خود چای سبز بنوشید.
دوش آب گرم بگیرید

آب گرم برای کاهش استرس مفید است. وقتی مضطرب و عصبی می‌شویم، جریان خون در دست‌ها و پا‌های ما کم می‌شود. آب گرم، جریان خون را به حالت اول برمی‌گرداند و بدن را متقاعد می‌کند که در وضع خوبی به سر بده و آمادگی استراحت داشته باشد.
بخندید

گاهی اوقات پس از کاهش میزان استرس می‌فهمیم که مشکل ما بسیار کوچک‌تر از چیزی بوده است که فکرش را می‌کردیم. در زمان ناراحتی و استرس سعی کنید خود را بخندانید به عنوان مثال می‌توانید از یک کلیپ خنده‌دار شروع کنید. خندیدن باعث کاهش میزان استرس می‌شود و حس بهتری می‌بخشد.
خود را از موقعیت استرس­زا دور کنید

سعی کنید خود را از مکان یا موقعیتی استرسزا دو کنید، قدم بزنید، هر روز استراحتی حتی برای زمان کوتاهی و به مدت چند دقیقه به خود بدهید.
تا ۱۰ بشمارید

پس از بروز استرس بلافاصله نسبت به آن واکنش نشان ندهید و به مهار آن کمک کنید. قبل از انجام امور روزمره خود، کمی حوصله به خرج دهید. به چند لحظه تامل و آرامش عادت کنید تا بتوانید استرس را تحمل کنید. معمولاً اگر بر رفتار خود مسلط باشیم، کمتر دچار استرس می‌شویم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین