کد خبر: ۲۱۳۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶
معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از رشد ۱۹ درصدی بودجه امور زنان و خانواده در سال ۹۹ خبر داد و گفت: این در حالی است که با توجه به شرایط اقتصادی فعلی کشور در اکثر موارد میزان بودجه در نظر گرفته شده برای دستگاهها همانند سال گذشته است.
ناطقان: زهرا جواهریان بیان کرد: دولت برای سال ۹۹ معاونت امور زنان و خانواده  بودجه ۲۵ میلیارد تومان را پبیشنهاد کرده است و بودجه این معاونت در سال ۹۸ معادل ۲۱ میلیارد تومان مصوب شده بود که از این اعتبار ۲۰میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان ابلاغ شده است.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در ادامه تصریح کرد: با توجه به نقش ستادی و سیاستگذاری که معاونت امور زنان و خانواده در راستای توانمندسازی زنان و خانواده و همچنین ارتقای شاخصهای عدالت جنسیتی با کمک سایر دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی  دارد، به طور قطع توجه به افزایش اعتبار این حوزه امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

جواهریان با بیان اینکه معاونت امور زنان و خانواده در بخشی از فعالیت‌های خود ذیل چهار برنامه (راهبری و حمایت از تحکیم بنیان خانواده، ارتقاء شاخص های عدالت جنسیتی، ارتقاء توانمندی و مشارکتهای اجتماعی زنان و طرح تاب آوری) اقداماتی را انجام می‌دهد افزود: در بحث تحکیم بنیان خانواده و افزایش مهارتهای ارتباطی و کاهش فاصله بین اعضای خانواده یکی از برنامه‌های مهمی که به  عنوان طرح ملی دنبال می کنیم، طرح "گفتگوی ملی خانواده "و "گفتگوی بین نسلی " است.

 وی در ادامه تصریح کرد: به طور قطع معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در جهت اجرای برنامه راهبری و حمایت از تحکیم بنیان خانواده بخشی از اعتبارات سال ۹۹ را به این امر اختصاص می دهد.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی  گفت: به منظور ارتقاء توانمندی و افزایش مشارکت اجتماعی زنان  با همکاری وزارت کشور ، سازمان فنی و حرفه‌ای و جهاد دانشگاهی  طرحهایی را در دست اجرا داریم.

وی در ادامه افزود: بخشی از این طرح ها به موضوع زنان سرپرست خانواری که در سکونتگاههای غیر رسمی زندگی می کنند وهمچنین زنان  سرپرست خانواری که به طور عمومی شناسایی می شوند و تحت پوشش کمیته امداد و یا سازمان بهزیستی نیستند، می پردازد.


جواهریان با بیان اینکه حدود ۱۲ هزار زن سرپرست خانوار در سال ۹۸ در این طرح قرار خواهند گرفت گفت: در مرحله اول اجرای این طرح به زنان جامعه هدف مهارتهای آموزشی داده شده است و در مرحله دوم براساس استعدادهایشان مهارتهای تخصصی را می آموزند ودر مرحله آخر دستیابی به اشتغال بسیار مهم است  که معاونت امورزنان  و خانواده با همکاری دستگاه‌های ذیربط تدابیری را در این خصوص  اندیشیده است.


معاون برنامه ریزی و هماهنگی  با  اشاره به اینکه بخشی از اعتبارات به اجرای طرح تاب آوری اختصاص می یابد گفت: این  طرح در قالب برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی در سطح استانها اجرایی می شود.


وی در ادامه افزود: این دوره برای افراد ظرفیتی مهیا می کند تا بیاموزند چگونه بر ناملایمات زندگی چیره شده و مهارتها و تواناییهای خود را برای فائق آمدن بر مسائل و مشکلات به کار گیرند و خود را  پس از رویارویی با چالشها بازیابی کنند.


 جواهریان در ادامه درباره ارتقاء شاخصهای عدالت جنسیتی یادآور شد: شاخصهای عدالت جنسیتی با کمک دستگاه‌های مختلفی که عضو کارگروه ستاد ملی زن و خانواده هستند و با همکاری قوه مقننه و قوه قضائیه تدوین شده است، براین اساس ۸ محور ، ۲۵ شاخص اصلی  و۱۷۹ شاخص اختصاصی را تهیه و ابلاغ شده است.


 وی در ادامه افزود: در حال حاضر شناسنامه کلی شاخصها تدوین شده و تقسیم کار دستگاهی در زمینه تولید آمارهای حوزههای مختلف  در دست اقدام می باشد و معاونت امور زنان و خانواده  در حال طراحی سامانه این برنامه است.


جواهریان تصریح کرد: طرح شاخصهای عدالت جنسیتی یکی از مهم ترین برنامه‌هایی  است که معاونت در سه ماهه آخر سال ۹۸ و به طور ویژه در سال ۹۹ آن را پیگیری می کند و قطعا بخش اعظمی از اعتبارات سال ۹۹ به این موضوع  اختصاص دارد.


معاون برنامه ریزی و هماهنگی در ادامه گفت: با توجه به اهمیت موضوع ،تمامی دستگاه‌ها موظف هستند در ردیف برنامه بودجه سازمان خود ، ارتقاء وضعیت شاخصهای عدالت جنسیتی را لحاظ کنند.


جواهریان ادامه داد: از دیگر اقدامات انجام شده توسط معاونت امور زنان و خانواده تدوین ۳۱ سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان است  که در حال حاضر ۱۸ سند آن در شورای برنامه ریزی استانهای کشور به تصویب رسیده است.


 وی در ادامه افزود: در تدوین این سند تلاش شده است تا علاوه برنتیجه محور بودن آن ، سطوح شهرستانی در سطح تفصیلی سند مدنظر قرار گرفته و در آن لحاظ شود. همچنین  در تدوین سند به این امرتاکید شده است که آحاد کنشگران توسعه (جامعه نخبگان ، جامعه مدنی  به عنوان نمایندگان مردم ) در تدوین سند دخیل باشند.


جواهریان  در خاتمه گفت: یکی دیگر از دستاوردهای معاونت امور زنان و خانواده، برگزاری نشستهای منطقهای  در قالب کارگاه های تخصص –آموزشی ویژه تشکلهای اجتماعی زنان و خانواده استانهای سراسر کشور با هدف توان افزایی تشکلهای اجتماعی زنان و خانواده می‌باشد که تاکنون برای ۲۱ استان برگزار شده است و تا پایان سال برای ۱۰ استان دیگر نیزبرگزار می‌شود.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین