کد خبر: ۲۱۳۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، « محمد العتیبی » را که در زمان قتل « جمال خاشقچی » روزنامه‌نگار عرب، کنسولگر عربستان در استانبول بود، از ورود به آمریکا منع کرده است.
ناطقان: به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ خود اضافه کرد: «قتل خاشقچی جنایتی بیرحمانه و غیرقابل قبول بود.»

براساس این بیانه، «وزارت خارجه آمریکا همچنان اصرار دارد که دولت سعودی برای پاسخگو دانستن عوامل قتل نویسنده پیشین روزنامه واشنگتن پُست، محاکمه‌ای کامل، عادلانه و شفاف برگزار کند.»

خاقشچی روزنامه‌نگار مقیم آمریکا و منتقد « محمد بن سلمان » ولیعهد عربستان بود که آخرین  بار ۱۰ مهر ۹۷ (دوم اکتبر ۲۰۱۸) برای دریافت برخی اسناد به کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه مراجعه کرد. براساس گزارش‌ها، بعد از قتل، بدن او مثله و از ساختمان کنسولگری خارج و باقیمانده جسدش مثله شد و او هرگز کشف نشد.

قتل خاشقچی نگرانی و خشم جهانی را برانگیخت و وجهه ولیعهد عربستان را خدشه‌دار کرد.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و برخی از دولت‌های غربی گفته‌اند آنها بر این باورند که بن سلمان دستور این قتل را داده اما مقام‌های سعودی، نقشی او در قتل خاشقچی را تکذیب کردند.
گفته شده ۱۱ مظنون سعودی از زمان مرگ او در روندهای دادگاهی محرمانه در ریاض محاکمه شده‌اند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با ابراز تردید از ارزیابی سیا، چنین استدلال کرده که واشنگتن نباید ائتلاف با ریاض را به خطر بیندازد.

آمریکا بعد از حمله پهپادی ۲۳ شهریور (۱۴ سپتامبر) به تاسیسات نفتی عربستان، نیروهای نظامی بیشتری را به بهانه تقویت مواضع دفاعی این کشور به ریاض اعزام کرده است.

با این حال بسیاری از اعضای کنگره، با زیرسئوال بردن ائتلاف امنیتی عربستان و آمریکا، از تلاش‌ها برای متوقف کردن فروش سلاح‌های آمریکایی به عربستان بدون مجوز کنگره حمایت کرده‌اند. کنگره همچنین مخالف حمایت از ائتلاف نظامی جنگ یمن به سرکردگی ریاض است.  

چنین نگرانی‌هایی به دنبال قتل خاشقچی افزایش یافته است.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا همچنین آمده است، ما به با استفاده از همه حقایق مربوطه، مشورت با کنگره و همکاری با دیگر کشورها به دنبال پاسخگویی مسئولان دخیل در این قتل هستیم.

تا پیش از این، آمریکا دستور توقیف دارایی‌های العتیبی در این کشور را به دلیل نقش او در قتل خاشقچی داده بود، اما براساس تحریم جدید، علاوه بر او، خانواده‌اش نیز از ورود به آمریکا منع شده‌اند.

خاشقچی در سلسله مقالاتی در روزنامه واشنگتن پست، از سیاست‌های عربستان درخصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد مقام‌های سعودی با رسانه‌ها و فعالان مدنی به‌ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد کرده بود.
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین