کد خبر: ۲۱۳۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی از صادرات ۲۷ میلیارد دلار کالای ایرانی طی سال جاری خبر داد.
ناطقان: حسین مدرس خیابانی صبح پنجشنبه در آیین بزرگداشت روز صادرات و تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان کرمان از صادرکنندگان به عنوان رزمندگان خط مقدم جنگ اقتصادی نام برد و بیان داشت: امسال برگزاری روز صادرات یک مفهوم جدیدی پیدا کرده به دلیل اینکه صادرات غیرنفتی ما رنگ و بوی دیگری پیدا کرده است.

وی افزود: امروز امورات کشور بر اساس صادرات غیر نفتی می‌گذرد و صادرکنندگان با همه مشکلات خود توانسته‌اند تحریم‌ها را دور بزنند.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: صادرکنندگان ما توانسته‌اند جای پای کالای ایرانی را در بازارهای جهانی باز کنند به طوری که صادرات ۸۸ میلیون تن کالای ایرانی در سال جاری انجام گرفت و بیش از ۱۶ درصد از نظر وزنی افزایش داشتیم و ۲۷ میلیارد دلار کالای ایرانی صادرات داشتیم.

مدرس خیابانی تصریح کرد: ما در خیل عظیم کالاهای صنعتی معدنی با افزایش صادرات روبرو هستیم ضمن این که محاسبات ما از همان اول با نگاه صادراتی بود.

وی یادآور شد: برای رونق تولید مسیر صادرات حتما باید باز باشد و اساسا ما تفاوت و تفکیکی بین صادرات و تولیدکنندگان قائل نیستیم چرا که صادرکنندگان شریک واقعی تولیدکنندگان هستند.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی کشور با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم رونق صادرات را ببینیم راهش رونق تولید است، گفت: اگر تحریم داخلی منشا آن محدودیت‌های خارجی است باید آن را درک کرد و اگر فشارهای داخلی منشا آن پیرامون مسایل داخلی است باید آن را مرتفع کنیم.

مدرس خیابانی ابراز داشت: در بخش صادرات تمرکز در حوزه کشوری و کالایی داریم امروز بازار هدف ما ۱۵ کشور است این کشورها از دنیا یک هزار و ۲۰۰  میلیارد دلار کالا واردات دارند در حالی که ما تنها ۲ درصد از این بازارها را در دست داریم که رقمی برابر با ۲۴ میلیارد دلار است.

مدرس خیابانی افزود: طبق تحقیق کرمان یک قابلیت عظیم در تولید و صنعت دارد خرما و مس و کالاهای معدنی از کالاهایی هستند که می‌توان صادر کرد.

مدرس خیابانی اظهار داشت: در حوزه کالایی هم کرمان حرف برای گفتن دارد کالاهای دانش بنیان و مشخصا ۵ کالای سنتی که در دنیا به اسم ما وجود دارد مثل پسته، زعفران، خرما، فرش و خشکبار که هویت ایرانی را بیان می‌کنند.

وی گفت: توافقنامه با سازمان توسعه تجارت بسته‌ایم یک بسته حمایتی برای استاندارد داریم که با این بسته حمایتی مشکل صادرکنندگان ما حل خواهد شد.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی کشور یادآور شد: امروز به دلیل مشکلات کشور بخش عمده از صادرکنندگان ما بنیه نقدینگیشان کم شده است و سازمان توسعه تجارت حتما باید میزهای کالایی خود را راه‌اندازی کند.

وی افزود: در حوزه بازرگانی داخلی با یک ستاد عملیاتی تنظیم بازار داریم که همه موضوعات بازارهای داخلی در این ستاد بررسی می‌شوند لذا صادرات یک موضوع فرا ملی است همه باید تلاش کنیم تا صادرات را به نقطه مطلوب برسانیم.

مدرس خیابانی گفت: شورای عالی صادرات داریم که تشکیل جلسات آن با تاخیر روبرو هست لذا باید در این شورا ساز و کار برای رفع مشکلات خرد صادرکنندگان ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم کارگروه توسعه صادرات تشکیل شود که به صورت هفتگی جلسات را تشکیل دهند تا در این کارگروه بتوانیم مسائل را در سطح استانی و هم کشوری مرتفع کنیم.

وی با اشاره به این که پاشنه آشیل کشور امروز از محل صادرات ما می‌گذرد یادآور شد: دولت با تمام تلاش همت می‌کند تا به صادرکنندگان کمک کند لذا ما امروز در شرایط جنگ تحریمی برابر با هیچ دشمنی نیستیم.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین