کد خبر: ۲۱۳۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه‌ خواجه نصیر با اشاره به اینکه در سال ۹۸ در حدود ۵ یا ۶ مورد تخلف علمی گزارش شده است، گفت: تعداد تقلب‌های علمی رو به افزایش است.
ناطقان: محمد طالعی گفت:«تخلف علمی ناشی از دو حوزه است. در اختیار نبودن منابع علمی و اینکه پایان‌نامه‌ها قبل از داوری در اختیار داورها نیست تا از آن‌ اطلاع داشته باشند یکی از عوامل به وجود آمدن تقلب‌های علمی است. همچنین برخی از محققین مصداق‌های تخلف پژوهشی را نمی‌دانند و فکر نمی‌کنند که فعالیت‌شان تخلف بوده و بعد از انجام آن متوجه می‌شوند که متاسفانه قابل جبران نیست.»

طالعی در خصوص "پایان‌نامه‌های دیجیتال" افزود:«ارائه نشدن پایان‌نامه‌های کاغذی تصمیم درستی است زیرا باعث صرفه جویی در مصرف کاغذ می‌شود و با توجه به هزینه‌های بالا در حوزه کاغذ و چاپ پایان‌نامه‌ها هزینه مضاعفی را به دانشجو در موقع دفاع تحمیل می‌کند.

علاوه بر این ما در این حوزه بازنگری در فرایندهای تحویل و دانش‌آموختگی‌ دانشجوهای‌مان کردیم و مکانیزم را این طور دیدیم که در سامانه‌های آموزشی و پژوهشی‌مان این امکان وجود داشته باشد که پایان‌نامه ها به صورت دیجیتال بارگذاری شود و اساتید راهنما را تایید کند و سپس به صورت اتوماتیک وارد کتابخوانه دیجیتال منابع علمی شود و بعد از گذشت زمان یک یا دو ساله‌ای در اختیار سایر محققین و استفاده کنندگان از طریق کتاب‌های دیجیتال قرار بگیرد.»
منبع: ایسنا
برچسب ها: تقلب ها ، علمی ، افزایش
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین