کد خبر: ۲۱۳۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷
محمد جواد حق شناس:
عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: تنها یک دیدگاه است که برای انتخابات ارزشی قائل نیست و می‌کوشد تا به صندوق رأی احترام گذاشته نشود آن هم تفکر چهره‌هایی چون بن‌سلمان و ترامپ و البته نتانیاهو است که رویایشان به بن‌بست کشاندن جمهوری اسلامی است. متاسفانه گروهی دانسته یا نادانسته بر طبل خشونت می‌کوبند و به نوعی با دشمنان ایران همصدایی می‌کنند و پیگیر هستند تا شأنی برای مجلس نماند.
ناطقان: عضو حزب اعتماد ملی بیان کرد :اهمیت انتخابات‌ پیش رو بسیار بیشتر از ادوار قبل است. به خصوص بعد از اتفاق‌هایی که افتاد‌ شرایط به گونه‌ای رقم خورده که فقط با تشکیل مجلسی قدرتمند و پرسشگر می‌توانیم از تکرار آن حوادث جلوگیری کنیم. پس باید تلاش کنیم تا اعتماد عمومی را بازسازی کنیم.

محمدجواد حق‌شناس با ابراز اینکه کشور در شرایط بسیار سختی گرفتار شده است گفت: وضعیت کنونی را وضعیت خوبی ارزیابی نمی‌کنم. در واقع شیوه تصمیم‌گیری در گران کردن قیمت بنزین موجب تضعیف نهاد مجلس شد. در واقع این مساله نشان داد مجلس سر جایش نیست. اصلاً در قانون اساسی چیزی به نام شورای سران سه‌ قوه نداریم و در آنجا تصریح شده است گرفتن پول به هر دلیل و بهانه‌ای مستلزم تصویب مجلس است و باید در بودجه سالانه هم بیاید؛ یعنی دولت لایحه را به مجلس بدهد و نمایندگان هم به رأی بگذارند و اگر شورای نگهبان ایرادی نگیرد، قانون شود.

رئیس‌جمهوری از حق دولت گذشت
این فعال اصلاح‌طلب در ادامه سخنانش گفت: اینکه در تصمیم اخیر رئیس‌جمهوری از حق دولت گذشت و وظیفه‌اش را فراموش کرد و در جایی به نام سران سه‌ قوه که هیچ نقشی ندارند موضوع به تصویب رسید کاری اشتباه و هزینه‌ساز بود. اصلاً آقای رئیسی چه نقشی در تعیین نرخ بنزین دارد و آقای لاریجانی که رئیس قوه مقننه است چرا با نادیده گرفتن نقش و جایگاه مجلس کنار آمد؟ آیا نمایندگان مجلس وظایف خودشان را به لاریجانی هبه کردند؟ این نشان می‌دهد مصوبه گران شدن قیمت بنزین از اساس اشکال دارد و غیرقانونی است. از آنجا که به تصویب شورای نگهبان هم نرسیده است مشروع نیست.

عضو شورای پنجم شهر تهران همچنین توضیح داد: نکته تاسف‌آور این بود که مسیر اجرای تصمیم هم بسیار غلط بود. معلوم است وقتی مردم به یکباره بفهمند بنزین هزار تومانی را باید از این پس سه هزار تومان بخرند دچار شوک می‌شوند و به تبع آن واکنش‌هایی نشان خواهند داد. در واقع باید مردم را به شکلی آماده می‌کردند. اگر این طرح در مجلس مطرح می‌شد، نمایندگان مخالف و موافق حرف می‌زدند و رسانه‌ها گزارش‌هایی می‌دانند و افکار عمومی تا حدی آمادگی به دست می‌آورد.

شأن مجلس نزد افکار عمومی زیر سوال رفت
او افزود: این تصمیم شأن مجلس را نزد افکار عمومی زیر سوال برد. من از نمایندگان هم گله دارم که چطور بی‌تفاوت ماندند و حتی نتوانستند از صندلی خودشان دفاع کنند. آنها از مردم رأی گرفته‌اند تا دردهایشان را درمان کنند، نه اینکه نسبت به دور خوردن مجلس و بی‌توجهی به این نهاد مردمی و مهم بی‌تفاوت باشند و هیچ اعتراضی از خود نشان ندهند تا قدرت و صلاحیت‌شان را حفظ کنند.

عضو حزب اعتماد ملی با اشاره به تردید و تشکیک‌هایی که در خصوص فضای انتخاباتیِ انتخابات‌ آتی مطرح است تصریح کرد: بنده به‌شخصه معتقدم حل مشکلات و برچیده شدن موانع فقط از طریق صندوق رأی ممکن است. تنها یک دیدگاه است که برای انتخابات ارزشی قائل نیست و می‌کوشد تا به صندوق رأی احترام گذاشته نشود آن هم تفکر چهره‌هایی چون بن‌سلمان و ترامپ و البته نتانیاهو است که رویایشان به بن‌بست کشاندن جمهوری اسلامی است. متاسفانه گروهی دانسته یا نادانسته بر طبل خشونت می‌کوبند و به نوعی با دشمنان ایران همصدایی می‌کنند و پیگیر هستند تا شأنی برای مجلس نماند.

اهمیت انتخابات‌ پیش رو بسیار بیشتر از ادوار قبل است
حق‌شناس تاکید کرد: دقیقاً به همین دلیل اهمیت انتخابات‌ پیش رو بسیار بیشتر از ادوار قبل است. به خصوص بعد از اتفاق‌هایی که افتاد‌ شرایط به گونه‌ای رقم خورده که فقط با تشکیل مجلسی قدرتمند و پرسشگر می‌توانیم از تکرار آن حوادث جلوگیری کنیم. پس باید تلاش کنیم تا اعتماد عمومی را بازسازی کنیم.

راضی کردن مردم سخت است اما ناممکن نیست
این چهره ادامه داد:‌ در این فضا نهادهایی که قبلاً با نظارت استصوابی مردم را ناامید می‌کردند باید طوری عمل کنند که مردم احساس کنند انتخابات در فضایی رقابتی برگزار می‌شود تا انگیزه لازم را برای رأی دادن به دست آورند. البته راضی کردن مردم سخت است، اما ناممکن نیست.

محمدجواد حق‌شناس در پایان سخنانش گفت: بسته‌تر از انتخابات مجلس خبرگان نداریم، چون تمام قواعد بازی با شورای‌ نگهبان بود و اصلاح‌طلبان در خیلی از شهرها گزینه‌ای برای شرکت در انتخابات نداشتند. اما در تهران مردم طوری حاضر شدند که 2 چهره شاخصی که به هیچ وجه احتمال رأی نیاوردن‌شان نمی‌رفت، رأی نیاورند و از ورود به مجلس خبرگان باز ماندند. این نشان می‌دهد مردم اگر بیایند‌ و رأی بدهند، در زمینه محدود هم تن به بازی تحمیلی نمی‌دهند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین