کد خبر: ۲۱۴۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۲
با وجود امضای توافقنامه ریاض، جنوب یمن شاهد موج جدید برخوردها بین شبه نظامیان وابسته به امارات و شبه نظامیان دولت عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن بود.
ناطقان: به نقل از سایت عربی 21، رمزی محروس استاندار سقطری یمن از یورش شبه نظامیان وابسته به امارات به فرودگاه این استان راهبردی و قاچاق کردن عناصر مورد پیگرد امنیتی خبر داد.

محروس در یادداشتی به عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن نوشت: به اطلاع شما می رسانم که عناصر اماراتی فعال در پوشش اقدامات بشردوستانه در استان سقطری با زور وارد این فرودگاه شدند و به همراه شماری از عناصر محلی سقطری که با آنها همکاری می کردند، سوار بر یک فروند هواپیمای اماراتی شده و بدون اجازه برج مراقبت یا اتخاذ تدابیر امنیتی و معمول پرواز کردند.

وی افزود: روشن شد که هدف از این کار، قاچاق کردن شماری از هواداران خودشان به خارج از یمن بود، زیرا اینها مورد پیگرد مسئولان دولت هادی به خاطر ارتباط با پرونده های برهم زننده امنیت در استان سقطری و ایجاد هرج و مرج و تن ندادن به اقدامات رسمی مربوط به ورود و خروج از طریق گذرنامه بودند.

محروس گفت: این یورش درحالی صورت گرفت که تامین امنیت فرودگاه بر عهده نیروهای سعودی با مشارکت نیروهای امنیتی فرودگاه وابسته به تیپ یکم پیاده نظام دریایی (شبه نظامیان دولت هادی) بود.

در نوامبر گذشته، دفتر اجرایی استان سقطری آنچه آن را "سوء استفاده برخی طرف های فعال در سقطری از کارهای بشردوستانه برای نقض نظم و قانون معمول" خوانده بود، رد کرد. دفتر اجرایی استان سقطری این مطلب را در اشاره به موسسه بشردوستانه خلیفه و هلال احمر امارات بیان داشت که در این استان فعالیت می کنند.

استان سقطری از شش جزیره تشکیل شده است و وضعیتی راهبردی در نزدیک سواحل شاخ آفریقا در نزدیک خلیج عدن دارد.

جنوب یمن در طول ماههای گذشته شاهد نبرد بین شبه نظامیان محلی وابسته به امارات موسوم به کمربند امنیتی و شبه نظامیان هادی بود. شبه نظامیان محلی وابسته به امارات بازوی گروه موسوم به شورای انتقالی جنوب یمن است.

شبه نظامیان محلی وابسته به امارات توانستند در جریان نبردهای خونین با شبه نظامیان هادی آنها را از عدن و ابین بیرون برانند و مجبور کنند تا به شهر عتق مرکز استان شبوه بروند.

این نبرد و خونریزی در سایه اختلافات بین عربستان و امارات در جنوب یمن بروز کرد و بعد از کشته شدن شماری از دوطرف سرانجام آنها به توافقنامه ای زیر نظر عربستان و امارات دست یافتند که به توافقنامه ریاض مشهور شد.

اما با وجود بسته شدن این توافقنامه و تبلیغات زیاد عربستان و امارات درباره آن، از 20 روز پیش تاکنون درگیری ها و برخوردهایی بین شبه نظامیان محلی وابسته به امارات و شبه نظامیان هادی روی داده است که اجرای توافقنامه ریاض و موفقیت آن را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

حتی بین خود شبه نظامیان محلی وابسته به امارات در جنوب یمن نیز درگیری وجود دارد که یک مورد آن روز نوزدهم نوامبر گذشته در شهر عدن روی داد. این شهر در آن روز شاهد نبردهای داخلی شدیدی بین شبه نظامیان وابسته به امارات برای کنترل بر یک بندر این شهر بود.

یک منبع محلی در این باره گفته بود: نبردها بین شبه نظامیان موسوم به "اداره امنیت عدن" و شبه نظامیان موسوم به "تیپ حفاظت از تاسیسات " روی داد که هر دو زیر مجموعه شورای انتقالی جنوب هستند. این شبه نظامیان مورد حمایت امارات هستند.

این منبع تصریح کرده بود: شبه نظامیان تیپ حفاظت از تاسیسات برای تحویل گرفتن بندر از شبه نظامیان اداره امنیت عدن وارد این بندر شدند اما شبه نظامیان اداره امنیت عدن از تحویل بندر خودداری کردند و درگیری بین دو طرف روی داد.
منبع: تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین