کد خبر: ۲۱۵۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
برخی خطوط اتوبوسرانی تهران بی‌صدا حذف شد و عضو شورای شهر تهران قول پی‌گیری برای رفع این مشکل را داد
ناطقان:  فائزه نجارزادگان: پیرمردی با تنی خمیده و کیفی قدیمی روی صندلی ایستگاه اتوبوس نشسته است و هر چند دقیقه یکبار از صندلی بلند می‌شود، عینکش را تنظیم می‌کند و به ته خیابان نگاه می‌کند و دوباره بر روی صندلی می‌نشیند. اتوبوس‌های بهارستان ـ میدان جمهوری پشت هم می‌آیند ولی خبری از اتوبوس مورد نظر پیرمرد نیست.

دختری دانشجو هم در ایستگاه ایستاده  است. دختر از او می‌پرسد آقا اتوبوس فیاض بخش نیامده؟ پیرمرد پاسخ می‌دهد دخترم منم 20 دقیقه است معطل هستم ولی خبری نیست. دختر عجله دارد و سرانجام مجبور می‌شود مسیر دیگری را انتخاب کند. مسافران منتظر تعدادشان زیاد می‌شود و سرانجام یکی از رانندگان اتوبوس مسیر جمهوری به مسافران می گوید اتوبوس های فیاض بخش نمی آید معطل نشوید این خط منحل شده و باید با تاکسی بروید یا خود را به مترو میدان انقلاب برسانید.

همزمان با افزایش نرخ بنزین در کشور بسیاری از مسؤولان و مدیران شهری اعلام کردند حدود 15 تا 20 درصد به حجم مسافران مترو و اتوبوس اضافه شده است. مسافران در تهران گلایه‌مند از تعداد اندک اتوبوس و شلوغی سرسام آور مترو هستند هرچند برخی مسؤولان معتقدند شلوغی مترو و اتوبوس مانند صف نانوایی طبیعی است و همه‌جای دنیا اینچنین مشکلاتی دارند.

هنوز چالش مردم پایتخت از شلوغی‌ حمل و نقل عمومی رفع نشده که اخیر دغدغه جدید نیز به وجود آمده و آن هم حذف اتوبوس از برخی مسیرهای پایتخت از ابتدای زمستان است. از جمله مسیرهایی که اتوبوس‌های واحد برای آن حذف شده، مسیر میدان انقلاب به پایانه فیاض بخش بوده؛ مسیری که از اتفاق به شهرداری تهران و شورای شهر ختم می‌شود. هر چند تعداد مسافران این خط به تعداد مسافران BRT نیست ولی این خط سال‌هاست فعال بوده و اکنون مسافران آن سرگردان به دنبال مسیرهای جدید هستند.

وضعیت مسافرانی که هنوز از منحل شدن خط هم خبر ندارند، داستان دیگری است چرا که هیچ تابلو یا نوشته‌ای بر روی ایستگاه ها نصب نشده تا شهروندان متوجه تغییرات اعمال شده باشند و گاهی تا دقایق طولانی منتظر اتوبوس می‌ماند و پس از خسته شدن مسیر دیگری را از ناچاری انتخاب می‌کنند.

دولت یارانه بدهد برمی‌گردیم

رانندگان اتوبوس در پایانه فیاض بخش در مورد حذف برخی اتوبوس‌ها می‌گویند؛ برای همکارانمان مقرون به صرفه نیست در این خطوط که مسافر زیاد ندارد فعالیت کنند. هزینه‌های زندگی زیاد است و باید چاره‌ای شود. اگر دولت یارانه بدهد دوباره این خطوط فعال می شوند. سوخت گران شده و هزینه نگهداری و تعمیرات اتوبوس به شدت افزایش یافته است ولی هیچ خبری از حمایت توسط شهرداری و یا دولت نیست و ما بارها در مورد این مشکلات نامه نوشته‌ایم ولی دریغ از اینکه پاسخی قانع کننده به ما داده باشند.

قصورها را تذکر می‌دهیم

درباره مطالبه شهروندان از حذف برخی خطوط اتوبوسرانی پایتخت به سراغ محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران رفتم. علیخانی درباره این موضوع اظهار داشت: شورای شهر به طور مستقیم نمی‌تواند در مورد حذف یا راه‌اندازی خطوط اتوبوسرانی دخالت کند ولی هر موردی که شهروندان به ما منعکس کنند قطعا آن را پیگیری می‌کنیم و اگر اشکالی وجود داشته باشد جهت رفع آن اقدام خواهد شد. همچنین در صورتی که قصوری محرز شود حتما آن را تذکر خواهیم داد.

تهران 9 هزار اتوبوس نیاز داد

وی افزود:  اکنون تهران 9 هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد و طبق قول‌هایی که پیش از این داده شده تا سال 1400 قرار است 11هزار مورد اتوبوس در پایتخت فعالیت داشته باشند ولی اکنون 5 هزار و 900 مورد اتوبوس در پایتخت وجود دارد و شرکت واحد تلاش کرده همین تعداد اندک را مدیریت کند. البته بخشی از این اتوبوس‌ها مربوط به بخش خصوصی است و برای  مسیرهای تندرو اتوبوس‌های بی‌ آر‌ تی برای شرکت واحد است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: اگر بخش خصوصی اتوبوس‌های خود را از مسیرهای کم مسافر حذف کند به دلیل این است که نمی‌خواهند در شرایط کنونی دچار زیان شوند البته قبلا مسیرهایی که کم مسافر بود پس از حذف اتوبوس برای آنها مینی‌بوس در نظر گرفته می‌شد و در مصوبه اخیری هم که در دولت به تصویب رسیده قرار است تعداد زیادی اتوبوس و مینی‌بوس برای برخی از مسیرهای پایتخت در نظر گرفته شود.

تصمیم کمیته برای حذف خط اتوبوس‌

وی اعلام کرد:‌حذف خط اتوبوسرانی میدان انقلاب ـ فیاض‌بخش به تصمیم کمیته حمل و نقل عمومی که شامل معاون ترافیک منطقه، نماینده پلیس راهور، نماینده شرکت واحد اتوبوسرانی است گرفته شده و شورای شهر دخالتی در این زمینه نداشته اشت.

وی بیان داشت: از مدیرعامل جدید شرکت واحد اتوبوسرانی در مورد این موضوع سوال کرده‌ام و ایشان اعلام کرد به دلیل کمبود مسافر کمیته حمل و نقل عمومی این تصمیم را گرفته و در مسیرهایی که مد اتوبوس و یا مینی‌بوس جواب ندهد باید خط تاکسیرانی فعلا شود و آنها متولی مسیر می‌شوند.

علیخانی بیان داشت: تفاهم‌نامه خرید 117 دستگاه مینی‌بوس ابتدای سال توسط شهردار تهران منعقد شده که تا کنون 50 مورد آن تحویل داده شده است. ولی به دلیل اینکه تأمین منابع مالی با مشکل مواجه شده‌ایم تحویل 117 اتوبوس ممکن است تا پایان سال انجام نگیرد.

وی گفت: شرکت بهمن دیزل، پست بانک و شرکت خصوصی دیگر از محل منابع وزارت کشور قرار است وامی را در این زمینه اختصاص دهند که در حال حاضر این موضوع با تأخیر همراه شده است.

پیگیری خبرنگار فارس برای مصاحبه با محمود ترفع، سرپرست جدید شرکت واحد اتوبوسرانی بی نتیجه ماند و شرکت اتوبوسرانی شهر تهران تنها با قراردادن اطلاعیه‌ای روی سایت اتوبوسرانی خبر از تعطیلی این مسیر داده است.

تصمیم برای حذف یک خط اتوبوس در حال حاضر باعث سرگردانی مسافران شده و شنید‌ه‌ها نیز حکایت از حذف تعداد دیگری از خطوط در بخش هایی مختلفی از پایتخت دارد و این در حالی است که شهروندان تهرانی با تغییر نرخ بنزین نسبت به قبل بیشتر از اتوبوس و مترو برای رفت و آمد خود استفاده می‌کنند و آلودگی هوا هم این روزها گریبان شهر را گرفته و نفس شهروندان را به شماره انداخته است. بنابراین ضرورت دارد مدیران شهری با دقت بیشتری به ویژه در موضوعاتی که جزء مطالبات و اولویت‌های شهروندان دارد، تصمیم بگیرند.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین