کد خبر: ۲۱۵۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸
امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: سال آینده الحاق یک فروند شناور ویژه را به نیروی دریایی خواهیم داشت که تناژش از ناوشکن‌های امروزی بیشتر است و قرار است مأموریت ویژه ای را در محدوده دریاهای آزاد اجرا کند.
ناطقان: فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران به‌ عنوان کشوری مقتدر در منطقه زیر بار هیچ نهیبی نمی‌رود و از اینکه سیاست‌های خود را به صورت مستقل اعلام کند، هیچ هراسی ندارد.

امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین و مشخصات و ابعاد جغرافیایی آن، گفت: آن چیزی که مسلم است این رزمایش در اجرای تدابیر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) برنامه‌ریزی شده است و امروز به مورد اجرا درآمده است؛ حضرت آقا در تاریخ ۱۴ مهر ۸۸ در دانشگاه نیروی دریایی در نوشهر فرمودند نیروی دریایی که امروز همه ما میهمان آن هستیم در بسیاری از نقاط عالم و کشور ما یک نیروی راهبردی است و به نیروی دریایی باید به عنوان یک نیروی راهبردی نگریسته شود.

وی با بیان اینکه امروز آب‌های جمهوری اسلامی ایران به واسطه نیروهای دریایی قدرتمند جمهوری اسلامی ایران هم در سپاه پاسداران و هم در ارتش جمهوری اسلامی ایران به مثابه جولانگاه شیر است، افزود: حضور مقتدر نیروهای دریایی اجازه تصور غلط نسبت به منافع دریایی و تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را نمی‌دهد؛ وقتی صحبت از رزمایش می‌کنیم این رزمایش به تنهایی و به خودی خود یک حرف دارد، منهای تاکتیکی که انجام می‌شود؛ در ظاهر قضیه دو هزار نفر در رزمایش شرکت دارند که ۵۰۰ نفر از آنها نیروهای خارجی هستند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به بازتاب جهانی این رزمایش مرکب، افزود: اگر به سابقه رزمایش‌ها در منطقه نگاه کنید آمریکایی‌ها هر چند وقت یک بار تعدادی کوتوله را دور خود راه می‌اندازند و می‌گویند ما داریم رزمایش می‌گذاریم، اما هیچ بازتابی در جهان ندارد و هیچ خروجی ندارد اما برای اولین بار می‌بینیم که جغرافیای مناطق مختلف جهان به هم گره خورده است. رزمایش واقعی را می‌بینیم.

امیر دریادار خانزادی تاکید کرد: ما امروز شاهد خیزش تمدنی هستیم و اقدام یکپارچه با اهداف مشترک برای دسترسی به امنیت دسته‌جمعی در دریا به اجرا در می‌آید.

وی با اشاره به سفری که به کشور چین داشت، تصریح  کرد: با فرمانده نیروی دریایی و مقامات چین جلسه داشته و گفت‌وگوهای خوبی داشتیم و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی را با آنها به اشتراک گذاشته و در ادامه با آنها خیلی کار داریم. حوزه‌های زیادی برای همکاری وجود دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش منطقه رزمایش را حدود ۱۷ هزار کیلومتر مربع عنوان و اذعان کرد: حدود ۲ هزار نیروی نظامی در این رزمایش شرکت دارند. پیش از این رزمایش دو مرحله گفتگو و هماهنگی داشتیم. وقتی در یک عملیات مشترک که با نیروهای مسلح خودمان انجام می‌دهیم از یک کتاب مخصوص نیروهای مسلح خودمان استفاده می‌کنیم، اما این رزمایش با حضور چند کشور دنیاست و یک زبان جدید وجود دارد و عبارات و رمزهای معناداری وجود دارد.

امیر دریادار خانزادی تصریح کرد: وضعیت‌های مختلف طراحی شده و برای اولین بار کتاب تاکتیکی طراحی شده است و برای اولین بار در یک رزمایش مرکب دریایی از یک کتاب تاکتیکی بومی استفاده می‌شود و پیش از این کشورهای منطقه از کتاب‌های تاکتیکی ناتو استفاده می‌کردند. آمریکایی‌ها برای انجام رزمایش کتاب تاکتیکی بین المللی طراحی کردند. کشورهای که برای فضولی در اطراف رزمایش حضور دارند محاوره بین کشورهای حاضر در رزمایش را متوجه نمی‌شوند.

وی افزود: چینی‌ها بزرگترین شناور نظامی که می‌توانستند به منطقه بیاورند را وارد منطقه کردند؛ البته این شناور از مدتی پیش حضور داشت و روسیه هم جدیدترین و بروزترین شناورها با قابلیت و توانایی‌های زیادی را وارد منطقه کرده است. هم ظرفیت رزم ضد سطحی و ضد هوایی را دارند و هم برای مقابله با زیردریایی مناسب هستند؛ مجموعه پیچیده با توانایی رزم هوشمند در منطقه حضور دارند و برای اولین بار است که داریم یک همچنین تمرینی را برگزار می‌کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در رابطه با اینکه رزمایش مرکب که «کمربند امنیت دریایی» نام گرفته است چه هدفی را دنبال می‌کند، گفت: همانطور که از اسم رزمایش پیداست کمربند امنیت دریایی خودش معنا دارد؛ یعنی امنیت در یک نقطه متمرکز نیست و در واقع یک منطقه‌ای را تحت پوشش امنیتی خود قرار می‌دهد. عنوان مقداری بزرگ‌تر از محدوده‌ای است که رزمایش در آن انجام می‌شود، اما مقیاسی از آن چیزی است که ممکن است در آینده اتفاق بیافتد؛ به واسطه تمرینی که امروز انجام می‌شود.

وی افزود: همانطور که استحضار دارید امروز امنیت دریایی در اقیانوس‌های جهان معنا پیدا کرده است و کشتی‌های تجاری و نفتکش مناطق مختلف جهان که در دریا حرکت می‌کنند نیازمند این هستند که امنیت شأن تأمین باشد و آزادی تردد در آبراه‌ها وجود داشته باشد.

امیر دریادار خانزادی با بیان اینکه این آزادی تردد مستلزم وجود قدرتمندانه و مسئولانه نیروهای دریایی کشورهای منطقه و جهان است، تصریح کرد: ما معتقدیم هیچ کشوری و نیروی دریایی‌ای به تنهایی توانایی برقرار کردن امنیت در دریا را ندارد و کشورهای مختلف دنیا باید دست به دست هم دهند و امنیت را تأمین کنند. بنابراین اولین هدف این رزمایش تمرینی است برای مقابله با هر نوع تهدیدی که امنیت را در دریا به خطر می‌اندازد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با ذکر این مطلب که قطعا وقتی نیروهای چند کشور با هم هماهنگ عمل کنند و زبان مشترک در دریا داشته باشند و از تاکتیک‌های مشترک استفاده کنند و با تمرین به سطح بالایی از مهارت برسند، معنادار است، گفت: پیام‌های سیاسی ای که این رزمایش به بیرون مخابره می‌کند از نظر ما شفاف است. اولین پیام این است که ما این رزمایش را در شمال اقیانوس هند برگزار می‌کنیم نه در خلیج فارس، نه تنگه هرمز، نه حتی در شمال دریای عمان، دلیلش این است که آن مناطق از نظر ما مناطق کاملاً امنی هستند و نیاز به هیچ تمرین نظامی در آنجا نیست.

وی ادامه داد: امنیت در آن نقطه کاملاً برقرار است و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران با تکلیفی که در قبال مملکت، منطقه و جهان دارند کارشان را به خوبی در آنجا انجام دادند و نیازی به شکل گرفتن هیچ ائتلافی در آنجا نیست.

امیر دریادار خانزادی تاکید کرد: ما خلیج فارس را یک آبگیر کاملاً امن می‌دانیم و به عقیده ما تنها نقطه ناامنی آن حضور پرسه‌ای نیروهای دریایی آمریکایی، انگلستان و رژیم صهیونیستی است که می‌خواهند به برخی کشورهای بگویند ما حضور داریم و به نوعی باج خواهی می‌کنند که امنیت نمایشی را فراهم می‌کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: دیگران هم گاهی فریب می‌خورند اما دیدیم که تا امروز هرچه تلاش کردند نمایش دروغینی داشته باشند عملاً ائتلافی شکل نگرفت و هیچ عملیاتی برای نمایش برقراری امنیت انجام نداده اند و هیچ اقدام خاصی انجام ندادند و همه بیرون خلیج فارس مستقر هستند. این بیرون بودن هم معنادار است.

قطعاً پای آمریکایی‌ها از مناطق مختلف دریایی دنیا کوتاه خواهد شد

وی تاکید کرد: به هر حال زیردریایی‌های جمهوری اسلامی ایران در دریاها حضور دارند. همین امروز همزمان اقدامات تاکتیکی دیگری در دریا داریم. یک منطقه‌ای را تحت عنوان منطقه تمرینی مین ریزی داریم. منطقه‌ای تحت عنوان پرتاب اژدر از زیردریایی را داریم و مناطق تاکتیکی دیگری داریم که همزمان کارهای پرتابی خاصی انجام می‌دهیم که عمدتاً متمرکز در دریای عمان است.

امیر دریادار خانزادی اضافه کرد: همین حضورها و نمایش‌ها برای قدرت‌های استکباری معنایش این است که هر آنچه تلاش کردند ما قدرتمند نشویم، به برکت انقلاب و خانواده شهدا و ایثارگران امروز توانمند تر از همیشه در دریا حضور داریم و یکی پس از دیگری شناورهای پیچیده نظامی در دریا حضور پیدا می‌کنند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در رابطه با اینکه رزمایش دریایی با چین و روسیه چه معنایی دارد؟ بیان کرد: اولین و بزرگترین معنا این است که کشور ایران نه تنها منزوی نیست بلکه انقدر قدرتمند است که سایر قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای به صورت همگرا و همسو با ایران رزمایش بزرگی را در دریا در شرایطی برگزار می‌کنند که غربی‌ها به طور کامل ناخشنود هستند که اگر قرار بود ناخشنودی آنها بر اراده هر کدام از کشورها اثرگذار باشد امروز شاهد این رزمایش نبودیم.

وی ادامه داد: هر سه کشور ایران، چین و روسیه که قدرت‌های بزرگ دریایی هستند تهدیدها و دشمنان مشترکی دارند و این به نوعی یک صف آرایی جدی و خط کشی پررنگ در قبال تهدیداتی است که برای هر یک از این کشورها در دریا می‌تواند متصور باشد که قطعاً در اولویت آنها آمریکایی‌ها هستند که در هر منطقه‌ای دخالت می‌کنند و قطعاً پای آنها از مناطق مختلف دریایی دنیا کوتاه خواهد شد. ما ضرب المثلی داریم که چوب را برداری گربه دزد حساب کار خود را می‌کند.

امیر دریادار خانزادی با بیان اینکه رزمایش تاکتیکی، تمرین تاکتیکی معمولی است که برای اولین بار در این نقطه مهم در حال انجام است، تاکید کرد: نکته مهم این است که سه قدرت بزرگ دریایی منطقه و جهانی هستند که کارشان معنای ائتلاف پیدا می‌کند و هر چه جلوتر می‌روند پررنگ‌تر می‌شود و به نوعی برای ملت‌های آزاده الهام بخش است که استکبار ۴۰ سال هر چه در توان داشته به کار گرفته و تمام ایادی استکباری خود را بسیج کرده تا ایران را متوقف کند اما ایران قدرتمندتر و سربلند تر از همیشه در دریاها حضور دارد. عرصه‌ای که هم از لحاظ فناوری و هم از لحاظ دانش و امور مرتبط بسیار پیچیده است.

این منطقه نیازی به هیچ بیگانه ای برای برقراری امنیت ندارد

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در رابطه با اینکه همزمان با شدت یافتن تنش‌ها در منطقه، نیروی دریایی ارتش و سپاه چه جایگاهی در صلح هرمز دارند؟ گفت: ما در نیروی دریایی، صلح هرمز را این گونه ترجمه می‌کنیم که این منطقه نیازی به هیچ بیگانه ای برای برقراری امنیت ندارد و منظورمان این است کشورهای منطقه توانایی انجام تکالیف خود در قبال کشور و منطقه را دارند. معنای دوم این است که کسانی که در منطقه حضور دارند و امنیت را بر هم زدند هر چه زودتر باید دکان و دستگاه خود را جمع کنند.

وی افزود: طرح صلح هرمز به معنای آن است که منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز عاری از هرگونه نیروی خارجی است. نیروی دریایی سپاه و ارتش امروز این آمادگی را دارند و همیشه آمادگی داشته اند. این امنیت که در خلیج فارس وجود دارد به دلیل اقدامات بسیار خوبی است که نیروی دریایی سپاه در منطقه انجام داده است و همینطور در تنگه هرمز هر دو نیرو دوشادوش یکدیگر تبادل اطلاعات دقیق و برخط لحظه‌ای دارند و هم پشتیبانی می‌کنند از هر نوع عملیاتی.

امیر دریادار خانزادی خاطرنشان کرد: امروز هم در دریای عمان مقتدرانه تا مناطق گسترده‌ای از شمال اقیانوس هند حضور داریم. امروز هم در خلیج عدن هم دریای سرخ که خود را دریای ناامنی نشان داده حضور معناداری داریم و در حال اسکورت شناورها هستیم. اسکورت به این معنا است که شناورها را از هرگونه اقدام تروریستی مصون کنند.

وی تاکید کرد: ما با نیروی دریایی عمان این رزمایش را سالیانه برگزار می‌کنیم. با فرمانده نیروی دریایی قطر مذاکراتی داشتیم که برای سال آینده به این رزمایش ملحق شود البته که نیاز به برنامه ریزی سازو کار آن و ملاحظاتی در کشور خوشان را دارند؛ ما به شرط آمادگی خودشان آمادگی داریم. نه تنها نیروی دریایی قطر و عمان بلکه هر منطقه و کشوری که در دریای عمان ساحل دارد از حضورشان استقبال می‌کنیم و اعتقاد داریم کشورهای منطقه باید امنیت را برقرار کنند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در رابطه با اینکه چه دستاوردهایی از رفت و آمدهای فرماندهان عالی رتبه نظامی رقم می‌خورد، اظهار کرد: رفت و آمد نظامی‌ها به کشورهای یکدیگر به نوعی بیانگر سطح بالای همکاری آنها با یکدیگر در تمام ابعاد سیاسی و اقتصادی و غیره است. یعنی به قدری دولت‌ها به هم نزدیک شدند و به تفاهم رسیدند که نظامی‌ها وارد عرصه می‌شوند و شکل گرفتن برنامه‌های نظامی را برنامه ریزی می‌کنند.

امیر دریادار خانزادی ادامه داد: ما امسال، از ابتدای سال ۳ سفر به چین و ۲ سفر به روسیه داشتیم که ماحصل آن این است این رزمایش بسیار با ارزش در منطقه شکل گرفته است. برنامه ریزی می‌کنیم این رزمایش را هر ساله داشته باشیم. در کنار آن امسال یک تفاهم نامه دفاعی امنیتی با نیروی دریایی روسیه در حوزه دریا امضا کردیم که ابعاد بسیار گسترده ای دارد. شاید کوچک‌ترین برد آن همکاری نظامی در حوزه رزمایش‌ها است.

وی با بیان اینکه قطعاً در آینده نزدیک شاهد آغاز همکاری‌های آموزشی هستیم، گفت: بازدید دو کشور روسیه و ایران از بنادر یکدیکر انجام می‌شود و همین وضعیت را با نیروی دریایی چین خواهیم داشت. ما پیش از سه سال قبل تنها ۳ کمیسیون همکاری مشترک با سه کشور داشتیم، در حالی که امروز ۱۲ کمیسیون همکاری مشترک با ۱۲ کشور داریم و به شدت در حال رشد و توسعه است که نشان می‌دهد نه تنها انزوا وجود نداشته بلکه به شکل تصاعدی به زودی خواهیم دید خیلی از کشورها که به دلیل رفتار غربی‌ها مانع همکاری شأن می‌شد حتماً از همکاری منطقه‌ای منافع خوبی به دست خواهد آمد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به سوال دیگری در مورد توانمندی‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران و رویکرد چین و روسیه در مورد توانمندی‌های نظامی و دریایی ایران، گفت: همکاری ایران و روسیه از قبل وجود داشت با وقفه‌ای مواجه شد و امروز دوباره به شرایط عادی بازگشته و در حال توسعه است. ظرفیت بزرگ همکاری بین دو طرف وجود دارد؛ روس‌ها برای اینکه پشتیبانی‌های فنی را در برخی مناطق دنیا به دست آورند و حضور پایدارتری داشته باشند قطعاً نیاز به همکاری کشورهایی مثل ایران و چین در منطقه دارند.

امیر دریادار خانزادی اظهار کرد: چین نیز برای اینکه از ظرفیت‌های منطقه اقیانوس هند برخوردار شوند نیاز به هم پیمانی قدرتمند در منطقه دارند که هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ سایر مسائل آمادگی بتواند پوشش‌های لازم را برای آنها فراهم کند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نیز همینطور است. سه کشور در مسائل تکنیکی، آموزشی و فنی و اطلاعاتی نیاز دارند که با هم همکاری کنند. هیچکدام از این کشورها شاید به تنهایی در مناطق دور دست ظرفیت پایداری زیادی نداشته باشند اما وقتی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، این قدرت به شدت افزایش می‌یابد و اگر امروز ما در شمال اقیانوس هند، دریای سرخ و خلیج عدن حضور مستقل داریم این همکاری مشترک می‌تواند حضور ما را به صورت تصاعدی افزایش دهد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: دانش فنی که به اشتراک گذاشته می‌شود بدین معناست که قدرت‌هایمان را به اشتراک می‌گذاریم.

ناوشکن بعدی را طی یکسال می‌سازیم

امیر دریادار خانزادی اظهار کرد: امروز ۴۰ سال از انقلاب گذشته است و به برکت انقلاب در طی این ۴۰ سال آنقدر ظرفیت‌های دانشی، فنی و زیرساخت در جمهوری اسلامی ایران انباشته شده است که به پیشرفت‌های زیادی دست یافته ایم، اگر در سال های اول ساخت یک ناوشکن ۱۲ سال طول می‌کشید امروز در دوسال می‌سازیم و برنامه‌ریزی داریم که ناوشکن بعدی را طی یک سال بسازیم اگر ظرفیت‌های علمی و فنی مان را با کشورهای دوست به اشتراک بگذاریم این رشد و پیشرفت شتاب بیشتری خواهد یافت.

وی در مورد استفاده از تجهیزات بومی ایران در رزمایش اخیر گفت: ناوشکن سهند که سال گذشته به ناوگان نیروی دریایی ملحق شد و چندین مأموریت را در محدوده کانال سوئز انجام داد امروز به عنوان ناو سرفرماندهی و فردا رژه گیرنده کل این رزمایش خواهد بود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در مورد موشک‌های عمود پرتاب که روی شناورها تجهیز می‌شوند، گفت: تکنیک‌ها موشک‌های عمود پرتاب، تکنیک بسیار پیچیده‌ای است. اینکه موشک‌ها از روی سکوهای معمولی پرتاب شوند تکنیک معمولی است و هر شناوری می‌تواند دو یا چهار موشک را به همراه خود داشته باشد.

امیر دریادار خانزدای افزود: اما وقتی سیلوها عمودی می‌شوند اولاً پنهان‌کاری اتفاق می‌افتد و در سطح عرشه شما شاهد استقرار موشک نیستید لذا ارزیابی این شناور دشوار و پیچیده است. علاوه بر این در شرایط مختلف دریایی آسیب کمتری به این تسلیحات وارد می‌شود.

وی تصرح کرد: علاوه بر این تعداد بسیار زیادی از این موشک‌ها را می‌توان با شناورها حمل کرد و باز آمادِ موشک شناور در زمان‌های طولانی‌تر ضروری می‌شود در یک دوره که شناور با خود موشک می‌برد آن قدر کافی است که شناور می‌تواند به هر تهدیدی پاسخ بدهد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تغییر موشک‌ها بر روی شناورها آغاز شده است گفت: دو شناور نیروی دریایی برای این کار کاندید شده است که سیلوهای موشک عمود پرتاب روی آن نصب می‌شود. اولین ناوشکن دماوند است که در عملیات احیا و بازسازی آن سیلوهای موشک‌های عمود پرتاب روی آن نصب می‌شود.

وی افزود: دومین ناوشکن، ناوشکنِ دنا است که برای این کار کاندید شده است. چون به فناوری موشک عمودپرتاب زمان دست پیدا کردیم مقدار سازه دنا پیشرفت کرده بود، فرآیند تغییر آن در حال انجام است که یا پیش از الحاق و یا پس از الحاق ناوشکن دنا که برای ۲۲ بهمن امسال وزارت دفاع وعده داده است به نیروی دریایی ملحق می‌شود. حتماً نصب سیلوهای موشک‌های عمود پرتاب روی این ناوشکن انجام خواهد شد.

یک فروند شناور ویژه سال آینده به نیروی دریایی الحاق می‌شود

فرمانده نیروی دریایی ارتش در مورد سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی و توانمندیهای پدافند هوایی شناورها گفت: در مورد پهپاد متجاوز آمریکایی به این نکته تاکید می‌کنم که آمریکایی‌ها فکر نکنند که ما به آنها بدهکاریم، در واقع آنها هستند که به ما خیلی بدهکار می‌باشند ما هنوز شهادت عزیزانمان را در ناوهای های سهند و سبلان و جوشن فراموش نکرده‌ایم. آمریکایی‌ها به ما خیلی بدهکار هستند و حتماً باید این بدهی را به ما پرداخت کنند.

امیر دریادار خانزادی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران یک هواپیمای متجاوز بدون سرنشین را مردانه مورد هدف قرار داد در حالی که هواپیمای سرنشین‌دار هم در همان منطقه حضور داشت. تجهیز ناوشکن‌های جمهوری اسلامی ایران به سامانه‌های پدافند هوایی به سرعت در حال انجام است. تسلیحاتی که همین امروز روی ناوشکن‌های بومی ایران قرار دارد. موشک‌های ضد سطحی و ضد هوایی به صورت توأم می‌باشند.

وی افزود: امروز با ورود سامانه‌های پدافند هوایی جدید و ویژه رادار چهار بعدیِ چشم عقاب که به زودی همه شناورها به آن تجهیز خواهند شد. هیچ هدفی در آسمان از چشم ما پنهان نخواهد ماند. اگرچه همین الان هم پنهان نیست این رادار و سامانه‌های پدافند هوایی می‌توانند هر متجاوزی را مورد هدف قرار دهند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص آخرین وضعیت ساخت ناوهای با تناژ بیشتر، گفت: ساخت ناو با تناژ بیشتر در چند کلاس در برنامه قرار دارد. اولین ناوشکن سنگین تحت عنوان پروژه نگین است. کار طراحی و جزئیات آن انجام شده است و هدف گذاری کرده‌ایم، که انشاالله برای سال ۹۹ کار ساخت آن آغاز شود.

امیر دریادار خانزادی ادامه داد: ناوشکن دیگری که در هفتم آذرماه به عنوان دستاورد نیروی دریایی به آن اشاره کردیم، ناوشکن سه بدنه ای است که نسل جدیدی از ناوشکن‌ها است. ۳ هزار تن وزن خواهد داشت و کار ساخت آن را به زودی آغاز خواهیم کرد. طراحی مفهومی این ناوشکن به پایان رسیده است. الگوی این ناوشکن‌ها نیز تعریف شده است به طور کامل آمادگی ساخت آن را داریم.


الحاق ناوشکن‌های جدید به نیروی دریایی ارتش

وی خاطرنشان کرد: سال آینده الحاق یک فروند شناور ویژه را به نیروی دریایی خواهیم داشت که تناژش از ناوشکن‌های امروزی بیشتر است و قرار است مأموریت ویژه ای را در محدوده دریاهای آزاد اجرا کند. زمانی که به فرآیند الحاق نزدیک شویم بیشتر در مورد این ناوشکن صحبت خواهیم کرد تا سال آینده حتماً الحاق ناوشکن‌هایی را در نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران خواهیم داشت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در مورد دستاوردهای ارتش در حوزه زیر دریایی‌ها گفت: در بحث زیردریایی تمرین برای پرتاب موشک زیردریا داشتیم که با موفقیت انجام شد و کار تولید صنعتی آن موشک آغاز شد به زودی با تیراژ بالا به نیروی دریایی ملحق می‌شود.

امیر دریادار خانزادی ادامه داد: همزمان الحاق زیردریایی فاتح را داشتیم که سال گذشته انجام شد و الان فاتح به صورت عملیاتی در ناوگان نیروی دریایی است. در کنار رژه دریایی که برنامه‌هایی را در شمال دریای عمان داریم این زیر دریایی هم مأموریت خود را انجام می‌دهد.

بدنه زیردریایی‌های فاتح دو و سه به طور کامل ساخته شده است

وی تصریح کرد: بدنه زیردریایی‌های فاتح دو و سه به طور کامل ساخته شده و کار تجهیز آن در حال انجام است. کار ساخت این زیردریایی به سرعت جلو خواهد رفت. هیچ محدودیتی در خصوص استفاده از فناوری و اعتبارات در ساخت زیر دریایی‌ها وجود ندارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: در تمام دنیا زیردریایی‌های اول وارد عملیات نمی‌شود. زیر دریایی اول ما آنقدر خوب ساخته شده که در عرصه عملیات به کار گرفته شده است.

امیر دریادار خانزادی در خصوص تفاوت‌های زیر دریایی فاتح ۴ با زیر دریایی‌های قبلی گفت: فاتح ۴ طول بیشتری دارد زیرا یک کمپارتمان تحت عنوان aip به آن اضافه خواهد شد. در حال حاضر زیر دریایی‌های معمولی یا دیزلی برای اینکه باطری هایشان را شارژ کنند در بازه‌های زمانی مشخص باید به سطح آب بیایند، دودکش دیزل را از آب خارج کنند دیزل را شارژ کنند تا چند ساعت این عملیات انجام شود و بعد به زیر آب بروند. به روی آب آمدن موجب می‌شود که آنها شناسایی شوند.

وی اضافه کرد: سیستم AIP سیستم پیشرفته ای است که کمتر کشور دنیا در اختیار دارد و در اختیار کسی قرار نمی‌دهند. امروز این سیستم در داخل جمهوری اسلامی ایران بومی شده است و پژوهشکده‌ای این سیستم را ساخته است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش  گفت: چون کار ساخت بدنه فاتح دو و سه تمام شده است، آنها را دست کاری نمی‌کنیم. فاتح ۴ با اضافه شدن سامانه مستقل از هوا تجهیز می‌شود بدون اینکه روی آب بیاید باطری‌های آن در زیر آب شارژ می‌شود. اینها صددرصد بومی است. هیچکس حتی یک پیچ هم به ما نمی‌دهد. ما نیازی نداریم.

امیر دریادار خانزادی در مورد آخرین وضعیت بعثت گفت: کار طراحی بعثت به پایان رسیده است، پیش‌بینی کرده بودیم که زیر دریایی بعثت ۳ هزار تنی ساخته شود با ورود زیر دریایی فاتح امروز تصمیم داریم برنامه ساخت زیر دریایی بعثت را در تناژ بالاتری انجام دهیم. قطعاً زمانی که تناژ یک زیردریایی از ۳۰۰۰ تن بالاتر می‌رود از یک زیردریایی تاکتیکی فراتر می‌رود و تبدیل به یک زیر دریایی راهبردی می‌شود. جزئیات بیشتر این زیر دریایی را در سال‌های آینده بیان خواهیم کرد. بعثت یک زیردریایی فوق العاده است که موجب اقتدار و غرور بیشتر برای ملت ایران خواهد شد.

وی در مورد رویکرد چین و روسیه در قبال پیشرفت‌های دریایی ایران گفت: جزئیات مربوط به ساخت و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های زیر دریایی هایمان را در اختیار کسی قرار نمی‌دهیم، آنها هم می‌بینند که مرتب سریال ساخت زیردریایی‌های ما در حال تولید است، با توجه به منافع مشترکی که با کشورهای چین و روسیه داریم، این کشورها از توانمندی‌ها و توانایی‌های حوزه زیرسطحی و سطحی جمهوری اسلامی بسیار خوشحال هستند. غربی‌ها از پیشرفت جمهوری اسلامی نگران و بیمناک می‌شوند.

ایران به‌عنوان کشوری مقتدر در منطقه زیر بار هیچ نهیبی نمی‌رود

فرمانده نیروی دریایی ارتش در مورد اجلاس آیونز یا اجلاس فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند گفت: اجلاس آیونز یک اجلاس بسیار خاص است، در ۲۰۰۸ آغاز شد. این اجلاس شکل گرفته تا کشورهای منطقه به فهم بالاتری از امنیت جمعی دریایی دست پیدا کنند و تعاملات بیشتر در عمل برای دست یافتن به امنیت جمعی پای کار بیاورند. این اجلاس سه کارگروه بسیار مهم دارد، کار گروه تبادل اطلاعات، کارگروه امنیت دریایی و کارگروه مقابله با بلایای طبیعی.

امیر دریادار خانزادی ادامه داد: مسئولیت هر کدام از این کارگروه‌ها مشخص است کشورهای هند و استرالیا به صورت مشترک برای مقابله با بلایای طبیعی فعالیت می‌کنند سنگاپور در کارگروه تبادل اطلاعات و جمهوری اسلامی ایران از سال گذشته مسئولیت کار گروه امنیت دریایی را برعهده گرفته است. ۱۵ کشور عضو این کارگروه هستند از جمله این کشورها می‌توان به انگلستان، فرانسه و استرالیا اشاره کرد.

وی افزود: در هر جای دنیا که شیطنتی شکل می‌گیرد ردپای این کشورها همراه با آمریکا وجود دارد. در فضایی که بحث ائتلاف دروغین آمریکا مطرح شد کشور انگلستان نیز به این توطئه دامن زد، بنده نامه بسیار تندی را از طرف نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران خطاب به فرمانده نیروی دریایی انگلستان امضا کردم و به آنها تذکر دادم که نمی‌توانید همزمان هم عضو اجلاس فرماندهان نیروی دریایی منطقه اقیانوس هند که به دنبال امنیت دریایی است، باشید، هم در ائتلاف دیگری که ناامنی را در منطقه تشدید می‌کند، حضور داشته باشید. اگر اقدام اینگونه داشته باشید، حتماً از این اجلاس حذف می‌شوید و به سطح ناظر تنزل داده می‌شوید که همین هم برای شما زیادی است. با همین صراحت نامه را نوشتم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: بلافاصله از دو مرجع از انگلستان پاسخ نامه را دریافت کردیم. یک پاسخ از وزارت امور خارجه بود که صریح نوشته بودند خواهشاً این اقدام ما را خصمانه تلقی نکنید ما به اجلاس آیونز پایبند هستیم و در مناسبت‌های بعدی که شما دعوتنامه می‌فرستید حتماً شرکت می‌کنیم. علاوه بر این پاسخ مشابهی را در لفافه فرمانده نیروی دریایی انگلستان برای من فرستاد.

امیر دریادار خانزادی تاکید کرد: این پاسخ‌ها نشان‌دهنده این است که امروز جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری مقتدر در منطقه زیر بار هیچ نهیبی نمی‌رود و از اینکه سیاست‌های خود را به صورت مستقل اعلام کند هیچ هراسی ندارد.

وی ادامه داد: امروز نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان جوان‌ترین نیروی دریایی تاریخ ایران اقداماتی را بدون محافظ کاری انجام می‌دهد که پاسخ‌های محکمی را به کشورهای استکباری که تلاش می‌کنند امنیت را در منطقه برهم بزند و یا ترتیبات امنیتی نامطلوبی را به منطقه تحمیل می‌کنند، می‌دهد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: غربی‌ها و آمریکایی‌ها باید بدانند که اکثر کسانی که امروز جلوی دوربین‌ها دیده شدند، افسران و درجه داران و کارکنان بسیار جوان نیروی دریایی هستند که به هیچ عنوان محافظه کاری بلد نیستند و انگشت آنها روی ماشه است و شاید خیلی هم مثل ما با حوصله نباشند.

امیر دریادار خانزادی گفت: ما در قالب این اجلاس رزمایشی را پیش‌بینی کردیم که کشورهای منطقه حضور خواهند یافت. الان چند کشور اعلام کردند ناوگروه ارسال می‌کنند. بسیاری از کشورها نیز اعلام کردند که به عنوان ناظر حضور پیدا می‌کنند. علاوه بر ۱۵ کشور لیست طولانی از کشورهای سراسر جهان اعلام کردند که آمادگی دارند به صورت ناظر حضور پیدا کند حتی در بین کشورها، کشوری حضور دارد که به دریا ارتباطی ندارد و اعلام کرده است به دلیل اهمیت دریا ما علاقمند هستیم در این رزمایش به صورت ناظر حضور داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که اعلام شد فرانسه به عنوان میزبان بعدی این اجلاس است، من به عنوان رئیس اجلاس اعلام کردم که این اجلاس نمی‌تواند در پاریس برگزار شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: بسیاری از کشورها علاقمند بودند که بروند و پاریس را ببیند، من اعلام کردم که فرانسوی‌ها به خاطر جزیره ریونیون عضو این اجلاس هستند اگر می‌توانند اجلاس را در ریونیون برگزار کنند ما میزبانی آنها را می‌پذیریم در غیر اینصورت میزبانی آنها را نمی‌پذیریم و در اجلاس حضور نمی‌یابیم این موضع محکم ما باعث شد که آنها تا امروز اعلام می‌کنند که این اجلاس در ریونیون برگزار خواهد شد اما با مشکلات زیادی برای برگزاری این اجلاس مواجه هستند؛ زیرا زیرساخت‌های موردنیاز برای برگزاری این اجلاس را ندارند تا الان هم از ما چندین بار درخواست هم فکری کردند که چگونه این اجلاس را برگزار کنند.

امیر دریادار خانزادی طی سخنانی در برنامه «نگاه یک» گفت: روزی که ایران را ترک می‌کردند، گفتند که شما بگونه ای این اجلاس را برگزار کردید که هیچ کشور دیگری در این سطح از آمادگی نمی‌تواند این اجلاس را برگزار کند. این موضع برای ما ارزشمند بود.

وی در رابطه با هدف از اعزام ناوگروهی به سن پترزبورگ تصریح کرد: ما در موافقتنامه ای با نیروی دریایی روسیه امضا کردیم؛ یکی از موضوعات تبادل ناوگروه‌های دو کشور بود که جز موافقتنامه است. آنها بلافاصله از ما دعوت کردند که از بنادر سن پترزبورگ بازدید کنیم. این موکول خواهد شد به ستادهای بالاتر که موافقت خود را برای حضور در برنامه اعلام کنند. آمادگی داریم و مسافت برای ما دور نیست. ما فرض را بر این قرار دادیم که در هیچ بندری در مسیر پهنا نگیریم و حدود ۱۱ هزار مایل دریایی بدون توقف طی کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: وعده خواهیم داد ان شا ءالله یا خارک یا جماران یا دنا این مسیر را طی می‌کنند. خارک با یک بار پر کردن مخازن و یک بار سوختگیری می‌تواند به همراه یک ناو شکن یک دور دور کره زمین بزند. اینجا برای ما ظرفیت ناوشکن‌ها و ناوها مهم نیست اراده نیروی انسانی مهم است که الحمدلله نیروی انسانی بسیار با اراده‌ای داریم و رقابت‌های بسیار جدی میان ناوشکن‌های ما برقرار است.

امیر دریادار خانزادی با بیان اینکه سن پترزبورگ دورتر از خلیج مکزیک است، تاکید کرد: هر زمان که جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسح اراده کنند که ناوگان نیروی دریایی پرچم ایران را در هر نقطه کره زمین به احتزار در بیاورد این آمادگی همیشه وجود دارد.

وی در پایان با تشکر از همکاران خود و خانواده‌های آنها که شبانه روزی در دریا فارغ از اینکه چه عملیاتی در حال اجرا است خستگی ناپذیر حضور دارند، عنوان کرد: از رسانه و معاونت سیاسی سیما برای پوشش و حمایت و نمایش اقتدار فرزندان ایران در دریا نیز باید تشکر کرد. همچنین باید از نیروی دریایی سپاه تشکر کرد که تنگاتنگ در رزمایش حضور داشتند و اقتدار ما را به تمام قدرت‌های بزرگ جهان نشان دادیم. ما با قدرت ادامه می‌دهیم.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین