کد خبر: ۲۱۶۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۲
گاهی در اثر پاره شدن كاندوم و یا تماس منقطع ناموفق مقداری مایع منی به داخل واژن ریخته شده و موجبات هراس و سر درگمی طرفین را برای جلوگیری از بارداری فراهم آورده است. در ادامه با روش های پیشگیری از بارداری بصورت اضطراری آشنا می شویم.
ناطقان: رایج ترین روش پیشگیری بصورت اضطراری، مصرف قرصهای معمولی خوراکی ضد بارداری HD است که به نام "قرص صبح روز بعد” مشهور شده اند که بهتر است در اولین فرصت بعد از نزدیکی بدون محافظت، از این روش استفاده شود .

 

این روش به نحوه صحیح استفاده و بخصوص زمان مصرف قرصها بستگی دارد و تقریبا در 98% موارد از حاملگی پیشگیری می کند .

روشهای دیگر جلوگیری از بارداری که فوری است استفاده از قرص ال دی (LD) و تری فازیک است.

نحوه مصرف قرص های جلوگیری از بارداری

مصرف اولین دوز قرص ها در این روش حتما باید حداكثر در فاصله زمانی 72 ساعت از تماس جنسی مشكوك صورت گیرد. اگر بیش از 72 ساعت از زمان نزدیكی مشكوك نگذشته باشد، داوطلب می‌تواند با به كار بستن یكی از روش‌های زیر از حاملگی ناخواسته جلوگیری نماید:‌

  -  مصرف دو عدد قرص اچ دی ( HD ) باهم و تکرار مصرف آن ۱۲ ساعت بعد.

  -  مصرف چهار عد قرص LD با هم و تکرار مصرف آن ۱۲ ساعت بعد.

  -  چهار عدد قرص تری فازیک سفید رنگ در اولین فرصت و چهار عدد دیگر ۱۲ ساعت بعد از مصرف نوبت اول


طریقه عملکرد قرص ضد بارداری

در این بخش به بررسی عملکرد روش های فوری جلوگیری میپردازیم. با مصرف این قرص ها پس از مقاربت روند جایگزینی تخمک لقاح یافته مختل می گردد و یا از تخمک گذاری جلوگیری می شود، همانطور که مطلع هستید تخمک لقاح یافته طی مدتی کوتاه در جای خود قرار می گیرد بنابراین زمان مصرف قرص های ضد بارداری در میزان کاهش احتمال حاملگی موثر است و هرچه سریع تر خورده شوند درصد باردار نشدن را افزایش می دهند. اگر پس از جایگزینی تخمک لقاح یافته اقدام به خوردن قرص کنید عمل سقط رخ خواهد داد.

 

مزایای استفاده از روش فوری جلوگیری ازبارداری كدامند؟

- با توجه به اینکه این روش برای جنین خطرناک نیست، در صورت وقوع حاملگی، نیازی به سقط جنین نخواهد بود.

- می‌توان بعد از آمیزش جنسی از آن استفاده نمود.

- استفاده از آن‌ها آسان است.

- از قرصهای معمولی جلوگیری از بارداری می‌توان استفاده کرد.

- اشکالی در بارداری‌های آینده ایجاد نمی‌کند.


عوارض استفاده از قرص‌های اورژانسی چیست؟

-  تهوع و استفراغ عارضه شایع این روش می‌باشد برای جلوگیری از آن بهتر است نیم ساعت قبل و ۴-۶ ساعت پس از مصرف هر دوز این دارو از داروهای ضد تهوع مانند قرص دیمن هیدرینات ۲۵-۵۰ میلی گرم ویا ویتامین B6 استفاده نمود.

-  اختلال در قاعدگی که ممکن است فرد سریع پریود شود زیرا دوز بالای هورمون استفاده شده وبعد یکدفعه سطح هورمون‌ها پایین می‌افتد و باعث قاعدگی می‌شود.

-  سر درد و سر گیجه

-  احساس ناراحتی در پستان

-  افسردگی

-  اختلالات پوستی

-  تغییرات وزن بدن

-  اولیگومنوره و منوراژی

 
قرص اورژانسی ال دی, طریقه مصرف قرص ال دی بعد از رابطه

طريقه مصرف قرص ال دي بعد از نزديكي

 

هشدارها در زمان مصرف :‌

- بهتر است كه قرص‌ها با شكم خالی خورده نشود.‌

- در صورت استفراغ كردن تا دو ساعت پس از استفاده از روش، خوردن مجدد قرص‌ها ضروری است.‌

- حداكثر دفعات مجاز استفاده از این روش در هر سیكل قاعدگی یك بار است. این روش باید در حداقل دفعات ممكن در طول دوران باروری استفاده گردد. مجاز بودن یك بار استفاده از این روش در هر دوره قاعدگی دلیلی بر تایید مصرف آن در هر دوره قاعدگی به عنوان روش پیشگیری از بارداری نیست.‌

- در صورت قاعده نشدن فرد در عرض 3 هفته پس از مصرف قرص اورژانسی پیشگیری از بارداری باید تست بارداری (ترجیحاً بتا اچ.سی.جی) در مورد وی انجام شود.‌

با توجه به اینكه این روش برای جنین خطرناك نیست، در صورت وقوع حاملگی، نیازی به سقط جنین نخواهد بود.

 

استفاده از دستگاه آی‌یودی

روش دیگر پیشگیری اضطراری از بارداری استفاده از دستگاه آی‌ یودی مسی است که قادر است تا ۵ روز پس از رابطه جنسی، از بارداری پیشگیری کند.

منبع:بیتوته
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین