کد خبر: ۲۱۶۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان این‌که آمریکا با اقدام اخیرش تمام خط قرمزها را زیر پا گذاشته است،‌ گفت: آمریکا مطمئن باشد که تلافی به طور مشخص از طرف ایران انجام می‌شود، اگر آمریکا قصد واکنش بعدی را داشته و بخواهد ایران را تست کند، وقوع جنگ محدود بین ایران و آمریکا حتمی است
ناطقان: مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان این‌که آمریکا با اقدام اخیرش تمام خط قرمزها  را زیر پا گذاشته است،‌ گفت: آمریکا مطمئن باشد که تلافی به طور مشخص از طرف ایران انجام می‌شود، اگر آمریکا قصد واکنش بعدی را داشته و بخواهد ایران را تست کند، وقوع جنگ محدود بین ایران و آمریکا حتمی است.

دیاکو حسینی درباره این که چرا ترامپ ایران را به زدن اماکن فرهنگی تهدید کرده است؟ اظهار کرد: دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تا به امروز به وسیله اقداماتی که انجام داده، ثابت کرده کوچترین اهمیتی به قوانین و مقررات و حتی ارزش‌های بین‌المللی قائل نیست.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد او به اندازه کافی مشورت‌های عاقلانه نمی‌گیرد تا متوجه باشد چنین تهدید خنده‌داری نتیجه‌ای جز وحدت مردم ایران و حتی سراسر جهان با وجود اختلاف‌های سیاسی و سلیقه‌ای ندارد. بنابراین چنین تهدیدهایی ناشی از عمق بی توجهی ترامپ به اتبدایی‌ترین اصولی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه در ارزیابی خود از تغییر در معادلات سیاسی منطقه با توجه به شهادت سردار سلیمانی اظهار کرد:‌ به لحاظ منطقه‌ای فکر می‌کنم، این موضوع یک نقطه عطف تاریخی است و وارد فاز تازه‌ای در مسائل منطقه‌ای شدیم. بنابراین موضوع صرفا جنبه احساسی مربوط به شهادت سردار سلیمانی نیست، بلکه نوع رفتار آمریکا است که تمام قواعد نانوشته بین ایران و آمریکا را در چهار دهه گذشته زیر پا گذاشته  است.

این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک تصریح کرد:‌ ما به رغم فراز و فرود دشمنی‌ها هیچ وقت مستقیما به سربازان و فرماندهان ارشد را مورد هدف قرار نداده بودیم، اما آمریکا با این اقدام تمام خط قرمزها  را زیر پا گذاشته، طبیعی است خط قرمزهایی که تا به امروز در نظر می‌گرفتیم، به طور متقابل از بین می‌رود.

مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: همین مساله باعث می‌شود ترتیبات منطقه‌ای و امنیت در منطقه به طور کامل تغییر کند. آن‌چه مسلم است این کار واقعا شروعی برای خاتمه حضور نظامی آمریکا  در غرب آسیا است، به خصوص در عراق که می‌تواند پیامدهای غیر قابل کنترلی را برای آمریکا داشته باشد که پس از یک سلسله عملیات‌های فرسایشی حضور آمریکا در عراق غیر معقول و ناموجه است و این اولین نقطه شروع تغییر در آینده نزدیک است.

حسینی افزود: با توجه به تهدیدهای ترامپ و تلافی ایران، مهم است درک کنیم ترامپ به دنبال این است که ایران را از تلافی منصرف کند زیرا از نظر آن‌ها این اقدام تروریستی با هیچ پیروزی دیگری از نگاه آمریکا در یک دهه گذشته برابری نمی‌کند لذا او تلاش دارد تا این مساله را در سیاست داخلی کشورش هزینه کند، استیضاح را به حاشیه برده و انتخابات 2020 را تضمین کند.

وی تاکید کرد:‌ آمریکا مطمئن باشد که تلافی به طور مشخص از طرف ایران نه به صورت مبهم انجام می‌شود، اگر آمریکا قصد واکنش بعدی را داشته و بخواهد ایران را تست کند، وقوع جنگ محدود بین ایران و آمریکا حتمی است. بنابراین فکر می کنم از الان باید خودشان را از این اشتباهات محاسباتی  تهدید یا واکنش به تلافی ایران نجات دهند و از این توهم فاصله بگیرند.

این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک در پایان خاطرنشان کرد:‌ پاسخ ایران حتما قطعی است و هر واکنشی  به این پاسخ بدون تردید یک واکنش محکم‌تر را خواهد داشت که می‌تواند ما را به یک جنگ ناخواسته یا محدود سوق دهد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین