کد خبر: ۲۱۷۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۵
هر چه از پایان فعالیت قوی‌ترین سامانه بارشی سال جاری در سیستان و بلوچستان می‌گذرد عمق خسارات سیل بیش‌از پیش خود را نشان می‌دهد و ارسال کمکها و تلاش‌های امدادگران در کمک رسانی به سیل‌زدگان دو چندان شده است.
ناطقان: سیستان و بلوچستان یکی از ۲۶ استانی است که در کشور هم اکنون گرفتار مشکلات زمستانی همچون بارش­های سنگین و سیل هستند. سیلی که از بارش­‌های قوی‌ترین سامانه بارشی سال جدید رخ داد و با وجود پایان یافتن بارش ­ها هنوز تبعات آن ادامه دارد. حجم خسارات آن قدر زیاد است که هم اکنون بیش‌از سه هزار و ۵۰۰ نفر در حال امدادرسانی به سیلزدگان سیستان و بلوچستان هستند.

به گفته احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان قطع محورهای ارتباطی ۵۰۰ روستا، بسته شدن ۲۶ محور ارتباطی فرعی، قطع برق ۱۳۰ روستا، از مدار خارج شدن شبکه توزیع آب آشامیدنی ۳۰۰ روستا در مناطق مرکزی و جنوبی، آسیب شدید به بخش کشاورزی از جمله باغات موز و مزارع در شهرستان‌های کنارک، چابهار و دلگان، قطع شبکه ارتباط تلفن در شهرستان‌های نیکشهر، فنوج، بخش‌هایی از دلگان، سرباز، کنارک، قصرقند و همچنین آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی در مناطق شهری و روستایی از جمله آسیب‌های وارد آمده به مناطق سیلزده این استان است.

بیش‌از یک شبانه روز از پایان یافتنن بارندگی‌­ها می گذرد اما حجم سیلاب سرگردان در مناطق سیل زده به قدری زیاد است که در برخی نقاط تنها از طریق هوایی می توان امداد رسانی کرد. این درحالی است که پیش بینی های هواشناسی حکایت از شروع فعالیت سامانه بارشی جدید در مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان دارد و آمادگی دو چندان نیروهای امدادی در کمک رسانی به سیل زدگان و ارسال کمکهای مردمی را می طلبد. همچنین تحمل بارش­های جدید همراه با سرمای هوا برای مردمی که خانه و کاشانه خود را از دست داده­ اند بسیار سخت است.

در این میان سیل کمک‌های امدادی مردمی و دستگاههای دولتی نیز به سوی سیستان و بلوچستان روانه شده است و تمامی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای امدادی، خدماتی و انقلابی در حال فعالیت و تلاش به منظور تسهیل شرایط برای افراد ساکن در مناطق آسیب دیده از سیل هستند. علاوه ‌بر فعالیت پنج گروه مهندسی رزمی راه‌سازی، تاکنون بیش‌از هزار بسته لوازم موردنیاز از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آماده تحویل به خانوارها شده است. علاوه بر این کمک های مردمی نیز به سیستان و بلوچستان رسیده است که نمونه آن محموله ارسالی از سوی مردم استان گلستان است.

معاون اول رییس جمهوری و رییس دفتر رییس جمهوری نیز در تماس‌های جداگانه با استانداران سیستان و بلوچستان و کرمان ضمن اطلاع از آخرین وضعیت بارندگی‌های کم‌سابقه و خسارات ناشی از سیل در این دو استان، بر ضرورت بسیج همه امکانات برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان تاکید کرد.

این در حالیست که به گفته نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی قرار است دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی امشب به چابهار سفر و از نزدیک مسائل و مشکلات سیل زدگان را مورد بررسی قرار دهد.

تشکیل نشست شورای اداری استان در شهرستان چابهار با حضور رییس مجلس شورای اسلامی برای بررسی وضعیت مناطق سیل زده از جمله برنامه های پیش بینی شده در این زمینه است.

۶ پدیده مخرب جوی که سیستان و بلوچستان را درهم کوبید

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: پیش از آغاز فعالیت سامانه بارشی انتظار وقوع حداقل ۶ پدیده مخرب جوی در استان می رفت که هر ۶ پدیده در مکان های مورد انتظار رخ داد.

محسن حیدری در گفت و با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ریزش سنگین باران و رگبار، وقوع تندباد لحظه ای، بارش برف، مه گرفتگی، کاهش ۱۰ درجه ای دمای هوا و یخبندان شبانه از مهمترین پدیده هایی بودند که در سه روز اخیر سیستان و بلوچستان را درگیر کرد.

وی با بیان اینکه حجم بارندگی ها در برخی ایستگاه ها به حدود ۲۰۰ میلی متر نیز رسیده است، افزود: بارش های فراگیر این سامانه تمام ۲۱ شهرستان استان را فرا گرفت اما شدت این بارش ها همان طور که انتظار می رفت در شهرستان های نیکشهر، فنوج، کنارک، چابهار، دلگان و به طور کلی نواحی مرکزی وجنوب استان بود.

حیدری در خصوص بارش برف نیز گفت: گزارش های محلی زیادی از بارش برف در حومه زاهدان، خاش، نصرت آباد، مهرستان بویژه اطراف تفتان  دریافت شده است اما به علت کمبود تعداد ایستگاه های هواشناسی استان، داده ثبت شده ای از مهمترین نقطه برف گیر استان یعنی کوه تفتان نداریم.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: البته از سه ایستگاه بارانسنجی کوشه، سنیپ و تمندان در شهرستان خاش گزارش برف دریافت شده اما میزان این برف بین ۲ تا ۷ سانتی متر بوده است که به طور قطع میزان برف در دامنه تفتان بیش از این مقدار بوده است.

۴۰۰ روستای سیستان و بلوچستان در محاصره سیلاب قرار دارد

سیلاب در جنوب این استان ارتباط بیش‌از ۵۰۰ روستا را قطع کرده بود که با تلاش‌های صورت گرفته بخشی از ارتباط برقرار شده ولی حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ روستا همچنان در محاصره سیل هستند.

استاندار سیستان و بلوچستان روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با وجود ۲ سد بزرگ پیشین و زیردان در منطقه و سرریز شدن آنها در منطقه دشتیاری و باهوکلات روستاها در محاصره سیل قرار دارند.

احمد علی موهبتی ادامه داد: بر اثر بارش باران و جاری شدن سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان حدود ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب در ثانیه از سطح سدهای زیردان و پیشین سرریز کرده است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: لطف خدا شامل حال ملت ایران شده و برف و باران سراسر کشور را فراگرفته درحالی‌که سال گذشته در چنین ایامی در این استان همه‌ی سدها بی‌آب بود و در قریب به ۲۰۰ روستا آبرسانی سیار انجام ‌می‌شد.

وی افزود: امسال باران رحمت الهی در چندین نوبت سراسر سیستان و بلوچستان را فرا گرفته و طی ۴۸ ساعت گذشته بارندگی‌های بسیار خوبی در منطقه داشتیم که البته در شمال این استان کمتر و در جنوب در برخی مناطق به ۲۱۸ تا ۲۲۰ میلی‌متر رسیده که شرایط جاری شدن سیل در تمام مسیرها و رودخانه‌ها را فراهم کرده است.

موهبتی اظهار داشت: باتوجه به پیش‌بینی‌های قبلی؛ اطلاع رسانی به مردم و تشکیل ستادهای مدیریت بحران برای پیشگیری از وقایع قبل از این سامانه صورت گرفت و با همدلی که بین مردم و مسوولان، مدیریت بحران و همه‌ی دستگاه‌ها در این ایام وجود داشت تلفات جانی که اصل اول شرایط بحران است بجز یک مورد آنهم در سرباز مورد دیگری گزارش نشده است.

وی ادامه داد: بخش بعدی شرایط اسکان و کمک به ساماندهی ارائه خدمات به مردم است که در حد مطلوب نیست و باید بیش از این تلاش کنیم و در روزهای آینده این تلاش‌ها باید جدی‌تر صورت گیرد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: متاسفانه در منطقه کنارک و زرآباد خسارت‌های زیادی وارد شده و ارتباط زمینی قطع است و در برخی قسمت‌ها پل‌ها خراب و ارتباطات جاده‌ای نیز قطع شده و تاکنون کمک‌رسانی با قایق‌ انجام می‌شده است.

وی بیان کرد: اما شرایط بگونه‌ای است که در برخی مناطق به علت شدت آب قایق‌ها نیز نمی‌توانند بروند و در جاهای دیگر که میزان آب کاهش یافته حتی ماشین و قایق هم نمی‌توانند عبور کنند و برای امدادرسانی نیازمند بالگرد هستیم.

موهبتی اظهار داشت: امکانات مورد نیاز را هلال احمر جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران، دستگاه‌های خدماتی آب و برق و مخابرات و مجموعه دستگاه‌های دیگر در حوزه خدمات فراهم کرده و همه پای کار هستند و آمادگی کامل دارند.

وی تاکید کرد: امیدواریم پشتیبانی لازم برای ارائه حداقل اقلام غذایی فراهم شود زیرا هم‌اینک برق قطع است و نانوایی‌ها نمی‌توانند پخت داشته باشند و برخی نیازمندی‌های غذایی باید به مردم رسانده شود.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بعد از این فاز بررسی خسارت‌ها صورت خواهد گرفت و بخش ارتباطات و امکانات دسترسی به روستاها فراهم می‌شود و بازسازی را در جاهایی که خسارت وارد شده انجام خواهیم داد.

وی همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با رییس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار داشت: سبد غذایی باید به مناطق سیل‌زده ارسال شود و به شدت نیازمند بالگرد هستیم زیرا در برخی از مناطق به دلیل آب فراوان حتی قایق‌ هم نمی‌تواند ورود کند.

موهبتی تصریح کرد: هم‌اینک تنها یک بالگرد از هلال احمر بندرعباس به این منطقه آمده و بالگردهای مرکز استان نیز به دلیل نامساعد بودن وضعیت هوا نتوانسته‌اند به منطقه سیل‌زده ورود کنند.

وی با بیان اینکه به دلیل شدت سیلاب حتی پنج فروند بالگرد هم کم است افزود: بالگردها باید هرچه سریعتر از زاهدان به این منطقه آمده و از کرمان نیز انتظار داریم در این زمینه کمک کند.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با همت مردم و همکاری ستاد مدیریت بحران تاکنون خسارت جانی جز یک مورد در رودخانه سرباز نداشته‌ایم.

وی بیان کرد: سر ریز آب از سد پیشین در بعضی ساعات به سه هزار و ۵۰۰ میلیون متر مکعب در ثانیه و در سد زیردان به ۲ هزار متر مکعب در ثانیه رسیده و هم‌اینک همه‌ی آب در منطقه دشتیاری، پلان و باهوکلات آمده و روستاها در محاصره هستند و جاهایی که در محاصره سیل نیستند نیز راه‌های ارتباطی قطع است.

موهبتی تصریح کرد: منطقه کنارک و زرآباد زیرآب هستند و راه‌های دسترسی تا حدودی قطع شده و حتما باید بالگرد به اندازه کافی به این منطقه اعزام شود تا حداقل آذوقه را برای مردم ارسال کنیم.

افزون‌بر سه هزار سیلزده سیستان و بلوچستان امدادرسانی شدند

مدیر عامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان نیز روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: سه هزار و ۴۲۸ آسیب دیده سیل در قالب ۷۶۷ خانوار از ۲۱ تا ۲۳ دی در این استان توسط نیروهای هلال احمر امدادرسانی شدند.

رسول راشکی اظهار داشت: ۹۸روستای سیستان و بلوچستان در این مدت دچار سیلاب و آبگرفتگی شد.

وی ادامه داد: هزار و ۱۴۴ نفر از آسیب دیدگان سیل اخیر سیستان و بلوچستان در ۲۵۲ دستگاه چادر اسکان اضطراری داده شدند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان توزیع ۵۰۹ تخته موکت، هزار و ۵۸ تخته پتو و ۲ هزار و ۹۶۱ کیلوگرم نایلون، بیش‌از هزار و ۱۰۰ قوطی کنسرو و ۱۳۰ بسته مواد غذایی ۷۲ ساعته از جمله اقلام توزیع شده بین سیل زدگان این استان بوده است.

وی بیان کرد: با توجه به هشدارهای قبلی اداره هواشناسی، اقدامات لازم قبل از بروز بارندگی آغاز و سه کمپ اسکان اضطراری در شهرستان‌های قصرقند، فنوج و کنارک راه‌اندازی شد که با توجه به شدت بارندگی‌های قابل ملاحظه در استان و نیاز منطقه، یک کمپ دیگر نیز برای اسکان مردم سیلزده دلگان ایجاد شد.

راشکی تاکید کرد: در انبارهای امدادی این جمعیت در شهرستان‌های چابهار، کنارک، ایرانشهر، دلگان و فنوج به اندازه کافی اقلام موردنیاز ذخیره شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی اظهار داشت: امدادگران و نیروهای هلال احمر همچنان با تلاش مضاعف در حال امدادرسانی و ارائه خدمات به سیل‌زدگان هستند.

تلاش ۱۰۴ تیم عملیاتی برای کمک به سیل‌زدگان سیستان وبلوچستان

معاون عملیات سازمان امداد ونجات جمعیت هلال‌احمر از برپایی سه اردوگاه اسکان اضطراری در کنارک، فنوج و قصرقند خبر داد و گفت: یک هزار و ۱۴۴ نفر از سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان در این اردوگاه‌ها اسکان یافتند.

به گزارش روز دوشنبه از پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، حامد سجادی با اشاره به جزئیات امدادرسانی در سیل و آبگرفتگی استان سیستان و بلوچستان در چهار روز گذشته گفت: هموطنان ساکن در ۱۳ شهرستان ایرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، زاهدان، سرباز، سراوان، سیب و سوارن، فنوج، کنارک، میرجاوه، نیکشهر و هیرمند متاثر از سیل و آبگرفتگی بوده اند و در این مدت به سه هزار و ۴۲۸ نفر در ۹۸ شهر و روستا امدادرسانی شد و متاسفانه یک نفر بر اثر وقوع سیل در شهرستان سرباز جان باخت.

وی با اشاره به اسکان اضطراری یک هزار و ۱۴۴ نفر در استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: ۵۲۱ امدادگر و نجاتگر در قالب ۱۰۴ تیم عملیاتی در حال امدادرسانی به هموطنان متاثر از سیل و آبگرفتگی در این استان هستند.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر درباره برپایی اردوگاه اسکان اضطراری در کنارک، فنوج و قصرقند افزود: تاکنون ۲۵۲ دستگاه چادر، یک هزار و ۸۵ تخته پتو، ۵۰۹ تخته موکت، ۲ هزار و ۹۶۱ کیلوگرم نایلون، یک هزار و ۱۸۲ قوطی کنسرو و ۱۳۰ بسته غذایی میان متاثران توزیع شده است.

سجادی با اشاره به مناطق نیازمند به خدمات امدادی در سیل سیستان و بلوچستان به دلیل انسداد مسیرها گفت: ۲۹۲ روستا در این استان نیازمند به خدمات امدادی هستند که از این تعداد ۱۲ روستا در خاش در بخش نوک آباد،ایراندگان و مرکزی،۲۴ روستا در قصرقند در بخش کاجور،۱۸۴ روستا در سرباز بخش سرباز کلات، پارود، پیشین و مرکزی،۲۶ روستا در دلگان بخش گنبد و مرکزی، ۳۵ روستا در سراوان بخش جالق،مهرگان و دهستان ناهوک و  ۷ روستا در کنارک بخش مرکزی – همچنان در محاصره آببوده و نیازمند به کمک هستند.

ارسال بیش از ۱۱ هزار بسته غذایی برای سیل‌زدگان سیستان وبلوچستان

معاون لجستیک و آمادگی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز از ارسال ۱۱ هزار و ۲۰۰ بسته غذایی در ۷۲ ساعته برای سیل زدگان سیستان وبلوچستان خبر داد.

سعید متانی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با تشریح آخرین وضعیت امدادرسانی در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در شرایط اضطراری و به هنگام وقوع حوادث و سوانح، دو راهکار اصلی «توزیع عمومی غذا» و «توزیع بسته های غذایی آماده» برای مدیریت وضعیت تغذیه ای افراد در ساعات اولیه حوادث در دستورکار نیروهای امدادرسان قرار دارد.

وی ادامه داد: هدف از توزیع بسته های غذایی آماده و بسته بندی شده از سوی امدادگران و نجاتگران هلال احمر مستقر در مناطق سیل زده، کاهش یا پیشگیری از سوءتغذیه و همچنین توان بخشی افرادی است که دچار سوءتغذیه متوسط هستند.

معاون لجستیک و آمادگی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر توضیح داد: همچنین از زمان وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان تاکنون سه هزار و ۲۰۰ تخته چادر امدادی کامل تیپ ۲، سه هزار و ۲۸۰ تخته پتو مینک نمدی، پنج هزار کیلوگرم نایلون پوشش چادر، هفت هزار و ۸۲۰ بسته قند ۷۰۰ گرمی، ۱۳ هزار و ۳۸۷ بسته شکر ۹۰۰ گرمی، ۱۷ هزار و ۵۹۱ بسته حبوبات ۹۰۰ گرمی، سه هزار بسته غذایی یکماهه، پنج هزار و ۲۰۰ قوطی کنسرو لوبیا چیتی، هزار و ۴۰۰ بسته چای خشک، ۱۱ هزار و ۵۲۰ بطری روغن مایع ۸۱۰ گرمی و هزار قوطی کنسرو تن ماهی برای توزیع در میان سیل زدگان استان سیستان و بلوچستان به این استان ارسال شده است.

متانی اضافه کرد: طبق آخرین اطلاعات ارزیابی شده دریافتی از سوی گروه های ارزیاب هلال احمر و مسئولین استانی مشخص شده که بیشتر محور ارتباطی شهری و روستایی در این استان مسدود شده و به عبارتی ساده تر تمامی راههای زمینی بسته شده و شرایط هوا نیز تا ساعتی پیش مساعد انجام عملیات امداد و نجات نبوده، اما نیروهای امدادرسان هلال احمر حاضر در منطقه به همراه خلبانان امداد هوایی هلال احمر در حال انتقال بسته های غذایی شرایط اضطراری پیچیده برای سیل زدگان سیستان و بلوچستان هستند و عملیات امداد و انتقال این بسته ها با جدیت و قوت ادامه دارد.

وی بیشترین مشکلات سیلاب در سیستان و بلوچستان را در شهرستان‌های چابهار، کنارک، فنوج، نیکشهر و دلگان عنوان کرد و افزود: خدمات رسانی سریع و مطلوب به هموطنان سیلزده این استان در اولویت تمامی نیروهای امدادرسان صف و ستاد هلال احمر قرار دارد به طوریکه با بسیج امکانات منطقه و کشور درصد رفع مشکل مردم هستیم.

بسته شدن ۲۶ محور ارتباطی، قطع شدن برق ۱۳۰ روستا در مناطق مرکزی و جنوبی سیستان و بلوچستان، از مدار خارج شدن شبکه توزیع آب آشامیدنی ۱۰۰ روستا، آسیب شدید به بخش کشاورزی از جمله باغات موز و مزارع در شهرستان‌های کنارک، چابهار و دلگان و قطع شبکه ارتباط تلفن در شهرستان‌های نیکشهر، فنوج، بخش‌هایی از دلگان، سرباز، کنارک و قصرقند از جمله خسارت‌های سیل ۲ روز اخیر در استان سیستان و بلوچستان بوده است.

همچنین در جریان سیلاب اخیر بیش‌از ۲۰ هزار واحد مسکونی در سیستان و بلوچستان دچار خسارت ۲۰ تا ۱۰۰ درصد شدند.

۲۰ مسیر ارتباطی سیستان و بلوچستان همچنان بسته است

معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: ۲۰ مسیر ارتباطی نواحی مرکزی و جنوبی این استان با توجه به شدت بارندگی‌ها و طغیان رودخانه‌های محلی همچنان بسته است.

روح الله سرگزی اظهار داشت: براساس هشدارهای سازمان هواشناسی مبنی بر بارندگی شدید همراه با بارش برف در نقاط کوهستانی در سیستان و بلوچستان شاهد نزول قابل توجه این رحمت الهی در استان بودیم که علاوه‌بر خوشحالی مردم سبب بسته شدن ۳۰ مسیر ارتباطی اصلی و فرعی شد.

وی افزود: هم‌اینک ۲۰ مسیر در جنوب سیستان و بلوچستان بر اثر طغیان رودخانه‌های محلی همچنان بسته است.

معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: تلاش راهداران برای بازگشایی این مسیرها به طور شبانه‌روزی ادامه دارد اما در بسیاری از نقاط باید با پایان یافتن بارندگی شاهد فروکش کردن رودخانه‌های محلی و در نتیجه بازگشایی مسیرها باشیم.

۷۰ روستای سیل‌زده سیستان و بلوچستان برق ندارد

مدیر مرکز کنترل فوریت های برق سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سیلاب شدید در جنوب این استان موجب تخریب شبکه و شکستن بیش از ۲۵۰ پایه و قطع برق حدود ۳۰۰ روستا شده بود که بیشتر آنها ترمیم شد و اکنون تنها ۷۰ روستا فاقد برق است.

مریم بنده‌ای افزد: ۷۰ روستای یاد شده در مناطق نیکشهر، پلان، نگور، زرآباد، قصرقند، ایرانشهر، کنارک و دلگان برق ندارند که به محض بازگشایی راه‌های ارتباطی،عملیات برق دار کردن مجدد این روستاها نیز انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: باتوجه به بارندگی های شدید و جاری شدن سیلاب در روزهای گذشته، مناطق نگور، پلان، نیکشهر، بنت، کنارک، زرآباد، چابهار، قصرقند، ایرانشهر و دلگان بیشترین میزان خاموشی‌های سیستان و بلوچستان را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیر مرکز کنترل فوریت های برق سیستان و بلوچستان با بیان اینکه با تلاش شبانه روزی ۱۸۴ اکیپ اتفاقات و عملیات بخش اعظم خاموشی‌ها رفع شده است تصریح کرد: تیم ویژه عملیاتی با حضور معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق این استان در مناطق سیل زده مستقر هستند و به محض بازگشایی راه ها، در اسرع وقت نسبت به ترمیم شبکه های آسیب دیده اقدام خواهد شد.

وی از مردم سیستان و بلوچستان خواست هشدارهای ایمنی در زمان بارندگی و آبگرفتکی را جدی بگیرند و در این مواقع از نزدیک شدن به تاسیسات برق از جمله دکل ها، پایه ها، و تابلوها جداً خودداری و در صورت مشاهده پارگی سیم هرگز به کانون خطر نزدیک نشده و فوراً با سامانه اتفاقات برق ۱۲۱ تماس حاصل کنند.

سامانه بارشی جدید سیستان و بلوچستان را فرا می‌گیرد

رییس گروه پیش بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: یک سامانه بارشی کم دامنه از اواخر وقت سه‌شنبه مناطق جنوبی این استان را فرا می‌گیرد.

علی ملاشاهی  با اشاره به صدور اطلاعیه جوی شماره ۴۵ این اداره کل اظهار داشت: فعالیت این سامانه بیشتر روی دریای عمان است اما برخی نواحی ساحلی و ارتفاعات جنوب غربی سیستان و بلوچستان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وی با بیان اینکه رگبار باران در این مناطق سبب جاری شدن روان آب می‌شود، افزود: با توجه به مواج شدن هم زمان دریا توصیه می‌شود از تردد شناورهای کوچک صیادی و تفریحی به دریا خودداری شود و بالگردهای امدادی در مناطق سیل زده جوانب احتیاط را رعایت کنند.
رییس گروه پیش بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: فعالیت این موج کم دامنه کوتاه است و انتظار می‌رود بعدازظهر چهارشنبه از استان خارج شود.
وی به وزش باد شدید با سرعت ۴۰ تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت در شمال، مرز شرقی، برخی نواحی مرکزی، نوار غربی و سواحل سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: با توجه به شمالی بودن جریانات انتظار می‌رود سرمای هوا در سطح استان و مناطق سیل زده افزایش یابد.

نیاز فوری سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان به مواد غذایی و وسایل گرمایشی

مدیر عامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: سیل زدگان ۱۴ شهرستان این استان نیاز مبرم و فوری به مواد غذایی و وسایل گرمایشی دارند.

رسول راشکی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اقلام غذایی نظیر انواع کنسرو جات، خرما، برنج و روغن و اقلام زیستی نظیر پتو و موکت و اقلام گرمایشی مانند چراغ آترا  را از مهمترین نیازهای سیل زدگان استان عنوان کرد.

وی گفت: هموطنان گرامی می توانند کمک های غیرنقدی خود را به پایگاههای جمعیت هلال احمر استان و کمک نقدی خود را از طریق شماره گیری #۵۴*۱۱۲*  و شماره حساب ۵۲۶۳۶۳۶۳۵۳ نزد بانک ملت شعبه امام علی(ع) بنام کمک های خیری جمعیت هلال احمر استان واریز کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان اظهار داشت: سه هزار و ۴۲۸ آسیب دیده سیل در قالب ۷۶۷ خانوار از ۲۱ تا ۲۳ دی در این استان توسط نیروهای هلال احمر امدادرسانی شدند.

وی ادامه داد: ۹۸ روستای سیستان و بلوچستان در این مدت دچار سیلاب و آبگرفتگی شده است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان افزود: هزار و ۱۴۴ نفر از آسیب دیدگان سیل اخیر استان در ۲۵۲ دستگاه چادر اسکان اضطراری داده شدند.

توزیع ۵۰۹ تخته موکت، هزار و ۵۸ تخته پتو و ۲ هزار و ۹۶۱ کیلوگرم نایلون، بیش‌از هزار و ۱۰۰ قوطی کنسرو و ۱۳۰ بسته مواد غذایی ۷۲ ساعته از جمله اقلام توزیع شده بین سیل زدگان این استان بوده است.

راشکی گفت: عمق بحران به اندازه‌ای است که علاوه بر مسدود شدن مسیرها، بسیاری از منازل مسکونی دچار آسیب جدی شدند و همچنان راه ارتباطی بسیاری از روستاها قطع است و امدادرسانی به آنها با قایق و بالگرد در حال انجام است.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین