کد خبر: ۲۱۷۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۷
شبکه خبری "ان‌بی‌سی " آمریکا در گزارشی اختصاصی از صدور دستور ترور سردار شهید قاسم سلیمانی در ژوئن سال گذشته میلادی ( 7 ماه پیش) از سوی ترامپ خبر داده است.
ناطقان: بر اساس این گزارش ترامپ 7 ماه پیش و پس از ساقط کردن پهپاد (متجاوز) آمریکایی از سوی نیروهای نظامی ایران در تنگه هرمز، دستور ترور سلیمانی را صادر کرده بود و تاکید کرده بود اگر در اثر فعالیت‌های سردار سلیمانی و نیروهای وابسته به او علیه آمریکا، شهروندی از آمریکا کشته شود، بلافاصله این تصمیم مورد اجرا قرار گیرد.

در اوخر ماه دسامبر (27 دسامبر) در اثر حمله راکتی به پایگاه نظامیان آمریکایی در نزدیکی کرکوک عراق 1 پیمانکار آمریکایی کشته و 4 شهروند دیگر این کشور زخمی شدند. در این حمله که از سوی گروه شبه نظامی شیعه " کتائب حزب الله" عراق انجام شده بود، 30 راکت به پایگاه آمریکایی شلیک شده بود.

بر اساس این گزارش، پس از این اتفاق بود که دولت آمریکا تصمیم گرفت سردار سلیمانی را ترور کند.

این در حالی است که مقامات دولت ترامپ پس از ترور سردار سلیمانی مدعی شدند او در حال طرح‌ریزی حمله به 4 سفارت خانه آمریکا در منطقه بوده و برای همین به عراق سفر کرده بود. ترامپ حتی در ادعایی گفت هدف از این ترور جلوگیری از جنگ بوده است.

"مارک اسپر" وزیر دفاع آمریکا اخیرا با رد این ادعا گفته شواهدی از این ادعا به او ارایه نشده است.

دولت ترامپ پس از ترور سردار شهید سلیمانی مدعی شده ایالات متحده آمریکا با این اقدام از انجام حملات با طرح‌ریزی این نظامی عالی‌رتبه ایرانی علیه منافع این کشور در منطقه، جلوگیری کرده است.

هفته گذشته مقامات دولت ترامپ از جمله وزیر خارجه و دفاع و رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به منظور ارایه شواهد ادعاهای خود مبنی بر تلاش سردار شهید سلمیانی برای انجام حملات جدید علیه منافع آمریکا به کنگره رفتند و گزارشی به نمایندگان کنگره ارایه کردند اما گزارش آنها حتی برخی از سناتورها و نمایندگان ارشد جمهوریخواه را نیز قانع نکرد و آنها در مصاحبه‌هایی گفتند، دلایل قانع کننده‌ای مبنی بر ضرورت ترور سردار سلیمانی از سوی مقامات دولت ترامپ به آنها ارایه نشده است.

بر اساس اعلام منابعی از دولت ترامپ به شبکه ان‌بی‌سی، پس از ساقط کردن پهپاد آمریکایی از سوی ایران در ماه ژوئن پارسال (31 خرداد 98) جان بولتون مشاور وقت امنیت ملی او و نیز "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا از ترامپ خواستند تا در واکنش به این اقدام سردار سلمیانی ترور شود، اما ترامپ این خواسته آنها را نپذیرفته و به آنها تاکید کرده تنها در صورتی دستور این اقدام را می‌دهد که ایران از خط قرمز آمریکا عبور کند و اقدام به کشتن و آسیب رساندن به شهروندان آمریکایی بکند.

ترامپ و بولتون مشاور امنیت ملی سابق او در کاخ سفید/ عکس آرشیوی/ گتی ایمجز

ترور سردار سلیمانی ترامپ

بر اساس این گزارش، سازمان‌های اطلاعاتی آمریكا سالها از نزدیک تحرکات سردار شهید سلیمانی را ردیابی می‌کردند. هنگامی که ترامپ به مقام ریاست جمهوری رسید، پمپئو که نخست رییس سازمان اطلاعات مرکزی کابینه ترامپ بود پس از ارایه یک سری اطلاعات جدید به ترامپ درباره خطرهای اقدامات سلیمانی در منطقه علیه منافع آمریکا از او خواست تا رویکرد تهاجمی‌تری نسبت به اقدامات سردار سلیمانی در پیش بگیرد.

بر اساس این گزارش و به گفته منابع آگاه کنونی و اسبق دولت ترامپ  ایده ترور سردار سلیمانی برای نخستین بار در سال 2017 و همزمان با به قدرت رسیدن ترامپ مطرح شد و در این زمینه "هربرت‌مک ‌مستر" مشاور اسبق امنیت ملی ترامپ و دیگر مقامات امنیتی آمریکا با ترامپ در این باره صحبت کرده بودند.

یکی از مقامات ارشد سابق دولت آمریکا که درگیر این بحث‌ها بوده به "ان‌بی‌سی" گفت: " ایده ترور سردار سلیمانی در آن زمان به عنوان یکی از گزینه‌های اعمال "فشار حداکثری" علیه ایران مدنظر بود و گزینه‌ای نبود که به عنوان اولین اقدام تصور شود."

اما از سال 2018 و همزمان با انتصاب "جان بولتون" به عنوان مشاور امنیت ملی کابینه ترامپ، ایده ترور سردار سلیمانی جدی‌تر شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین