کد خبر: ۲۱۷۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷
سارقان و افراد سودجو همواره به دنبال راهی هستند تا اطلاعات و حساب مردم را هک کرده تا به سرعت بتوانند پول‌های مردم را به سرقت ببرند. اما یکی از مهمترین راهکارهای مقابله با این سرقت های مجازی استفاده از رمزهای یکبار مصرفی است که از سوی بانک مرکزی برای بانک های و مشتریان الزامی شده است. این رمز پویا با ماهیت خود موجب می شود، سرقت از حساب مشتریان غیر ممکن شود.
ناطقان: در این راستا متاسفانه طی چند سال اخیر پرونده های متعددی در خصوص سرقت های حساب های بانکی به پلیس فتا گزارش شده است بر اساس آمارها طی سال ۹۷ فقط ۲۰ تا ۲۵ هزار پرونده از برداشت غیرمجاز حسابهای مشتریان بانکی تشکیل شده است.همچنین طبق اعلام پلیس فتا مهمترین عامل سرقت های حساب های بانکی مشتریان موضوع فیشینگ است که می توان با استفاده از رمزهای یکبار مصرف جلوی این سودجویی را انجام داد. در واقع در بحث فیشینگ، سارقان به شکلی کاربران را فریب داده و آنها را به صفحه های جعلی مجازی هدایت می کنند تا از این طریق رمز های کارت شان را به دست آورده و در چشم به هم زدنی کل حساب را خالی کنند.

گزارش بسیج حاکی از آن است که با الزام بانک ها به رفع این مشکل برای حساب های مشتریان از سوی بانک مرکزی، بانک های مختلف کشور نیز به تکاپو در افتادند تا اولا برای حفظ حساب های مشتریان و ثانیا برای رفع مشکلات احتمالی آنان در نقل و انتقال های بانکی، مشتریان را نسبت به اخذ و فعال سازی رمز دوم پویا ترغیب سازند. در این راستا بانک سرمایه نیز با توجه به اهمیت بانکداری الکترونیک در فضای امن و ایجاد تجارتی مطمئن برای مشتریان از اپلیکیشن های ویژه رمز پویای خود بهره برده و توانسته است با استفاده از نرم افزارهای الکترونیکی ضمن تولید الگوریتم پیچیده تولید رمز، امکان هک کردن حساب های مشتریان را برای افراد سارق غیر ممکن سازد.

این بانک با در اختیار گذاشتن ابزار هایی، امکان استفاده آسان از رمز پویا را فراهم کرده و اعلام کرده که  مشتریان می توانند به راحتی از طریق موبایل های خود و همچنین اپلیکیشن های موجود رمز دوم برای خود تولید کرده و از آن استفاده کنند. .

بدین ترتیب با الزام بانک مرکزی به استفاده از رمز دوم پویای کارت های بانکی، که با هدف افزایش سطح امنیت در پرداخت‌ها و خریدهای اینترنتی در نظر گرفته شده است، آخرین روزهای استفاده از رمز دوم ایستای کارت های سرمایه نیز در حال سپری شدن بوده و از آن پس، تنها با فعال سازی رمز دوم پویای کارت و استفاده از این نوع رمز دوم امکان پرداخت و خریدهای اینترنتی میسر می باشد.

برای این منظور بانک سرمایه در اطلاعیه های متعددی اعلام کرده که مشتریان این بانک می توانند برای فعال سازی برنامک رمزساز سرمایه از طریق دانلود آن از سایت رسمی این بانک به آدرس www.sbank.ir/otp اقدام کرده و سپس با مراجعه به اینترنت بانک یا شعب بانک سرمایه رمز دوم پویای کارت خود را فعال نمایند.

در همین رابطه گفتنی است کارشناسان بانک سرمایه در مرکز صدای سرمایه به شماره 4373-021 در تمامی ساعات شبانه روز و کلیه روزهای هفته آماده پاسخگوی به مشتریان در این زمینه هستند.

در همین زمینه بانک سرمایه علاوه بر توجه به کاهش ریسک تجارت الکترونیک و افزایش امنیت  مشتریان برای انجام تبادلات و تراکنش های بانکی به سهولت خدمات خود نیز اهمیت داده تا مشتریان این بانک بتوانند از این خدمات به راحتی بهره مند شود.

 در همین راستا پس از مصوبه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر غیر فعال شدن رمز دوم ثابت کارت های بانکی  سرمایه ضمن تولید نرم افزار رمز ساز پویا امکانی را فراهم کرده تا مشتریان بتوانند از طریق پیام کوتاه نیز رمز یکبار مصرف خود را دریافت کنند.

  این اقدام موجب می شود تا مشتریان  به راحتی از خدمات رمز یکبار مصرف بهره مند شوند  به راحتی در فضای مجازی تراکنش داشته باشند.

 همچنین مشتریانی که به هر دلیلی امکان نصب نرم افزار رمز ساز سرمایه را ندارند می‌توانند از طریق مراجعه به یکی از شعب بانک سرمایه و یا خودپردازهای موجود در سطح شهر نسبت به دریافت رمز یکبار مصرف اقدام کنند.

براساس آنچه که بانک سرمایه اعلام کرده است کلیه مشتریان بانک سرمایه که به هریک از روش‌های فوق‌الذکر نسبت به فعال‌سازی رمز دوم یک‌بار مصرف کارت خود اقدام نموده باشند، می‌توانند هنگام انجام تراکنش‌های اینترنتی بدون حضور کارت، با استفاده از دکمه پیش‌بینی‌شده برای این منظور در درگاه‌های خرید اینترنتی یا دیگر درگاه‌های اینترنتی پذیرنده کارت‌های شتابی، درخواست صدور رمز دوم یک‌بارمصرف خود را به بانک ارسال نموده و بانک سرمایه نیز رمز دوم پویای کارت مذکور را صادر و از طریق پیامک برای شماره تلفن ثبت‌شده مشتری در بانک ارسال نماید.

بدیهی است که گرچه هر اقدام جدیدی با افت و خیز و سعی و خطا ممکن است همراه شود اما با به راه افتادن قطار رمز دوم پویا، روند رو به تزاید و خطرناک سرقت های مجازی از حساب های بانکی به کاهش منجر خواهد شد.
برچسب ها: سرقت ، ناطقان ، مجازی ، هک ، بانک
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین