کد خبر: ۲۱۷۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۲
بچه‌ها می‌بینند و با چشمان خود احساس خستگی، کلافگی، عصبانیت، غم و... را در چهره شما درمی‌یابند. احساسات منفی مادر نه تنها از طریق شیر بلکه از راه چشم نیز منتقل می‌شوند
ناطقان: استرس و اضطراب میتواند در جنبه های مختلف زندگی افراد تاثیرگذار باشد، چه از نظر روحی و چه جسمی. استرس همچنين در زنان باردار و شیرده تاثیرگذار است و روی رفتار آنها هم موثر خواهد بود، حتی به نحوی که این هورمون استرس میتواند از شیر مادر نیز وارد بدن نوزاد شود.


علائم استرس نوزاد
در صورتی که استرس مادر دائمی باشد می تواند در کودکان علائمی را ایجاد کند که عبارتند از:
- کم وزن گرفتن

- نگرفتن سینه مادر
- دلپیچه ، دل درد، استفراغ
- گریه ی طولانی مدت
- بي خوابي
- حالت عصبی در موقع مکیدن سینه


تاثیر استرس بر شیر مادر
عصبانیت و استرس سبب می شود، به اندازه کافی غذا نخورید و آب ننوشید و این علت محکمی است برای کاهش تولید شیر مادر. عصبانیت و استرس در دوره شیردهی، بر مقدار شیر و ترکیبات آن، اثر می گذارد. زمانی که دچار خشم و استرس می شوید، در بدن هورمون های کورتیزول، آدرنالین و نورفین فرین ترشح می شود.

 

این هورمون ها توانایی و قابلیت شما را در روبرو شدن با استرس افزایش می‌دهند، ولی در بلند مدت، آثار منفی بر جسم و روان شما می گذارند. همچنین ، زمانی که در شرایط پر استرس هستید، فرصت کافی برای شیردهی منظم به نوازد را ندارید. در نتیجه مقدار شیر تولیدی کاهش می یابد. بیماری مادر و مصرف دارو نیز در مادران ایجاد تنش و اضطراب نموده و از ميزان شیر آنها می کاهد. هورمون کورتیزول که در شرایط پر تنش در بدن رها می شود، قادر است بر روی ترکیبات شیر اثر گذاشته و آنرا تغيير دهد. استرس قادر است که جریان خون یا شیر مادر را کم کند ولی معمولاً کار به جایی نمی رسد که شیر مادر متوقف شود. بهتر است قبل از شیر دادن به نوزادتان تا جایی که امکان دارد استرستان را کم کنید.

 
تاثیر استرس بر شیر مادر,راههای کاهش استرس مادر شیرده,تاثیر اضطراب بر کاهش شیر مادر

حالت عصبی در موقع مکیدن سینه می تواند نشانه ای از استرس مادر باشد

 

روشهایی برای کاهش استرس
موزیک گوش کنید
پژوهش ها نشان می دهد که گوش دادن به موسیقی آرامش بخش میتواند باعث کاهش فشار خون، ضربان قلب و اضطراب شود. لیستی از این دسته آهنگ ها یا صداهای طبیعت (مثل اقیانوس، جویبار متلاطم، آواز پرندگان) را جمع آوری کنید و به ذهن خود اجازه دهید تا روی ملودی، آلات موسیقی، یا خواننده این قطعه تمرکز کنید. جالب است بدانید که نتایج تحقیق دانشمندان ثابت نموده است که گوش دادن به موزیک آرام و کلاسیک به مدت ۳۰ دقیقه اثر آرام بخشی معادل دریافت ۱۰ میلیگیرم والیوم( دیازپام) دارد.


تحرک داشته باشید
برای رسیدن به آرامشی که در یک دونده به وجود می آید، نیاز به دویدن نیست. تمامی ورزش ها، از جمله یوگا و پیاده روی، میتواند افسردگی و اضطراب را با کمک به انتشار مواد شیمیایی مفید مغز کاهش دهد. میتوانید این کار را با یک پیاده روی سریع آغاز کنید.

ذهن تان را آرام کنید
یک استراحت مختصر برای ذهن شما، روشی بسیار موفق درکم کردن یا کنترل استرس می باشد. تصور کنید روی شن داغ ساحل دریا دراز کشیده اید. باد خنکی از سمت دریابه سوی شما می وزد و موج ساحلی در کنار شما غلت می خورد. اگر بدانید با این تصور چه آرامشی پیدا می کنید؟

دوش آب گرم بگیرید
آب گرم برایکم کردن اضطراب مفید است. زمانی که مضطرب و عصبی می شویم، جریان خون در دست ها و پاهای ما کم می شود. آب گرم، جریان خون را به حالت اول برمی گرداند و بدن را متقاعد می کند که در وضع خوبی به سر بدهد و آمادگی استراحت داشته باشد.


به نقاط دور دست نگاه کنید
درصورتی که چند لحظه از پنجره به نقاط دور دست، جایی که نقشی در پریشانی خاطر شما ندارد، نگاه کنید، چشمان شما آرامش پیدا می کنند. اگر چشمانتان آرامش پیدا کنند، شما هم میتوانید آرامش پیدا کنید. قوری را از روی اجاق گاز بردارید. آیا باز هم آب داخل آن می جوشد؟!


منبع:بیتوته


نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین