کد خبر: ۲۱۷۹۸۷
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد، ترکیه به تازگی ۲۶۰ تن از شورشیان مسلح سوری را به طرابلس اعزام کرده است.
ناطقان: به نقل از سایت شبکه خبری اسکای نیوز عربی، رامی عبدالرحمان، رئیس مرکز دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن، پایتخت انگلیس است، خاطرنشان کرد، با ورود این ۲۶۰ تن، تعداد نیروهای شورشی سوری که وارد طرابلس شده‌اند به حدود ۲ هزار تن رسیده است.

رسانه‌های انگلیس پیشتر به نقل از منابعی در سوریه، لیبی و ترکیه اعلام کرده‌ بودند، حدود ۲ هزار تن از شورشی‌های مسلح به ترکیه و صدها تن از آنها به منظور شرکت در جنگ به لیبی رفته‌اند و همواره تعدادی دیگری از نیروها در اردوگاه‌های داخل خاک ترکیه در حال آموزش هستند.

از سوی دیگر، کرملین اعلام کرد، خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" نامه‌ای را به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ارسال کرده و در آن ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌های مسکو برای برقراری صلح در لیبی از سفر قریب‌الوقوع خود به این کشور خبر داده است.

در نامه حفتر همچنین آمده است: من حمایت تمام قد خود را از ابتکار عمل روسیه برای برگزاری مذاکرات در مسکو با هدف برقراری صلح در لیبی اعلام و تاکید می‌کنم که آماده هستم دعوت شما را جهت سفر به روسیه بپذیرم و برای ادامه گفت‌وگوهایی که آغاز کرده‌ایم به این کشور سفر کنم.

فرمانده نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" در نامه خود از ولادیمیر پوتین به خاطر تلاش‌های روسیه در برقراری صلح و ثبات در لیبی تشکر و قدردانی کرد.

کنفرانس برلین فردا یکشنبه (۲۹ دی ماه) با هدف بررسی راه‌های حل بحران لیبی و تضمین آتش بس برگزار می‌شود. برلین از مقامات ۱۱ کشور برای شرکت در این کنفرانس دعوت به عمل آورده است که شامل آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه، چین، ترکیه، ایتالیا، امارات، مصر، الجزایر و کنگو می‌شود.

فایز السراج، نخست‌وزیر دولت توافق ملی و خلیفه حفتر، فرمانده کل ارتش لیبی نیز از حاضران در این کنفرانس هستند.

از سوی دیگر، خلیفه حفتر روز جمعه به منظور انجام مذاکرات پیش از کنفرانس برلین وارد آتن شد.

یک منبع به خبرگرازی فرانسه اعلام کرد: حفتر وارد آتن شد و وزیر خارجه این کشور دیدار و رایزنی کرد.

طبق اعلام رسانه‌ها حفتر پس از ورود به یونان در هتلی در آتن مستقر و در نخستین دور از مذاکرات با نیکوس دندیاس، وزیر خارجه این کشور دیدار کرد.

یونان به کنفرانس برلین دعوت نشده است و توافق‌نامه‌هایی را که دولت توافق ملی لیبی مستقر در طرابلس با رئیس جمهوری ترکیه امضا کرده، رد می‌کند؛ توافق‌نامه‌هایی که به ترکیه این امکان را می‌دهد در مناطقی وسیعی از شرق دریای مدیترانه مطالبه حقوق کند.

کشورهای قبرس، مصر، فرانسه و یونان با صدور بیانیه‌ای هفته گذشته این توافق‌نامه‌ها را باطل اعلام کردند و نخست وزیر یونان هشدار داد، در صورتی که توافق‌نامه‌ها میان آنکارا و دولت طرابلس لغو نشود آتن در اتحادیه اروپا هرگونه توافق صلح در لیبی را رد خواهد کرد.

فائز السراج و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه ۲۷ نوامبر در استانبول دو یادداشت تفاهم را درباره تعیین مرزهای دریایی میان دو کشور و تقویت همکاری نظامی و امنیتی امضا کردند. این توافق‌ها با اعتراض مسئولان شرق لیبی و مقامات مصر، یونان و قبرس مواجه شده است.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین