کد خبر: ۲۱۸۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱
معاون اول رییس‌جمهور گفت: ما نمی‌خواهیم که برجام را به هم بزنیم و رسماً اعلام کردیم که اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند ما نیز تعهدات خود را کاهش خواهیم داد. علاوه بر این شرایط اقتصادی در حال حاضر بسیار سخت است و در سال ۹۰ و سال ۹۷ تا ۹۸ تورمی داشتیم که قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داد.
ناطقان: همایش گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش صبح امروز با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول ریاست جمهوری و محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در مرکز همایش های صداوسیما برگزار شد.

اسحاق جهانگیری در این همایش عنوان کرد: این روزها پر از خبرهای غیر منتظره بود که یکی از آنها خبر شهادت سردار عزیز و بزرگ سپهبد شهید قاسم سلیمانی از سرمایه های کم نظیر جمهوری اسلامی ایران بود. شهید سردار سلیمانی برای مردم ایران خدمت زیادی کرد و جانش را در نهایت برای کشورش داد. در ادامه آن حادثه کرمان را داشتیم که تعدادی از هموطنان عزیزمان جانشان را از دست دادند و همچنین سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی که تعداد زیادی به خصوص ایرانیان عزیز و همچنین خارجی‌ها در آن جان باختند. علاوه بر این تعدادی از نخبگان نیز در این هواپیما بودند که جانشان را از دست دادند و تک تک آنها افتخارات علمی کشور محسوب می‌شدند.

وی ادامه داد: در همین دی‌ماه مردم با حضور در تشییع سردار سلیمانی یک تشییع باشکوه را به نمایش گذاشتند و آمریکایی‌ها تصور می‌کردند که برداشت مردم ایران  از سردار سلیمانی همان برداشت آمریکایی‌ها است.  مردم در عراق و در ایران با حضورشان برای تشییع پیکر سردار، آمریکایی‌ها را شوکه کردند. صداقت و دلسوزی سردار سلیمانی نسبت به مردم موجب شد این جایگاه را کسب کند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه افزود: اما ما امروز برای بحث آموزش و پرورش به اینجا جمع شده‌ایم. آموزش و پرورش و تربیت سرمایه انسانی مهمترین و اصلی‌ترین سرمایه کشور است. کشورهایی که توانسته‌اند مسیر توسعه خود را پیدا کنند یک سرمایه انسانی خوب داشتند و همه آن کشورها وقتی سرمایه‌های بلند مدت در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تربیت کردند تبدیل به یک کشور توسعه یافته شدند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: اگر ما به همین موضوع سرمایه انسانی توجه کنیم می‌بینیم که آموزش و پرورش مهمترین کانون تربیت سرمایه انسانی است. آموزش و پرورش به عنوان مهمترین دستگاهی که مسئولیت تربیت نیروی انسانی را دارد، می‌تواند نیروهایی را تربیت کند که آن شخص بداند دنیا و کشور به چه سمتی باید حرکت کند و در راستای توسعه کشور کمک کند، بنابراین اصلی‌ترین سازمان آموزش و پرورش است.

وی افزود: هر چقدر زمان به سمت رشد پیش می‌رود، می‌بینیم که هر چیزی ویژگی‌های خاص خودش را دارد و نیروهایی که در آموزش و پرورش و در نهایت در دانشگاه‌ها تربیت می‌شوند به تناسب با این شرایط می‌توانند در توسعه یک کشور نقش آفرین باشند. ملت ایران یک قرن اخیر به دنبال توسعه و پیشرفت بوده است اما اگر بخواهیم ایران را در مقایسه با کشورهایی که همزمان با ما تلاش و پیشرفت را شروع کردند مقایسه کنیم و بدانیم چرا نسبت به آنها عقب‌‌تر هستیم، باید بگویم که عدم استمرار سیاست‌ها می‌تواند این مسئله را تشدید کنند. گاهی اوقات دولت‌ها تغییرات زیادی ایجاد می‌کنند و از این رو استمرار دولت‌ها می‌تواند کمک کننده باشد. اما غیر از آنچه که در ظاهر می‌بینیم آن شاکله اصلی قطعاً نظام تعلیم و تربیت است باید نکات کلیدی و ضعف‌ها را ببینیم و آنها را شناسایی کنیم.

جهانگیری بیان کرد: می‌دانیم که اصلاح‌ها باید در نگرش‌ها، ساختارها و روندهای متناسب باشد، اما باز هم اولین نقطه مهم برای ما توسعه آموزش و پرورش است. در جنگ جهانی اول بعد از پشت سر گذاشتن شرایط نامطلوب و قحطی‌ها اولین کاری که انجام شد این بود که مرکز دارالمعلمین را تأسیس کردند و فهمیدند که جرقه‌ها باید از همین جا شروع شود.

معاون اول رییس جمهور گفت: شاید برخی انتقاد کنند که آموزش و پرورش سیاستگذاران دقیق یا نیروی انسانی کافی ندارد، اینطور نیست بلکه آموزش و پرورش یک مجموعه بسیار دلسوز است و خوشبختانه یکی از نقاط مرجعی که اکثریت مردم ایران نسبت به آن مقبولیت دارند معلم و نظام آموزشی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کشور ما در یک شرایط خطیر و دشوار قرار گرفته است، گفت: اکنون ما در یک شرایط خطیر و کشوری قرار گرفته‌ایم. شاید یکی از جاهایی که لازم است در کشور نسبت به این مساله آگاه باشد مجموعه‌های آموزشی هستند. حتی از لحاظ سیاست خارجی شرایط کشور حساس است.

وی با اشاره به ترور سردار شهید سلیمانی گفت: آنها رسما و عملا ترور سردار شهید سلیمانی را تایید کردند و می‌دانستند ما نسبت به این اقدام آنها عکس العمل نشان می‌دهیم حتی در واکنش به عکس العمل ما گفتند که ۵۲ نقطه فرهنگی کشور را می‌زنند. آنها افکار عمومی را به هر جهتی که خواستند بردند. در زمان حمله ایران به پایگاه عین الاسد حتی گفتند کسی صدمه ندیده است و اینگونه افکار عمومی در دست خود گرفتند.

جهانگیری افزود: ضربه‌ای که ما بیش از سقوط هواپیما خورده‌ایم این بود که مسئله را مبهم نگه داشتند و مردم از این مسئله ناراحت شدند. شفاف بودن مهم‌ترین کاری است که باید انجام بگیرد. منطقه و شرایط بین المللی در حال حاضر حساس است و  ما در کانون شرایط منطقه‌ای اطراف قرار گرفته‌ایم.

وی درباره برجام گفت: ما نمی‌خواهیم که برجام را به هم بزنیم و رسماً اعلام کردیم که اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند ما نیز تعهدات خود را کاهش خواهیم داد. علاوه بر این شرایط اقتصادی در حال حاضر بسیار سخت است و در سال ۹۰  و سال ۹۷ تا ۹۸ تورمی داشتیم که قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داد. در حال حاضر بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها علیه کشور ما اعمال می‌شود از این رو شرایط دشواری را می‌گذرانیم. آمریکا حتی به یک کاپیتان کشتی حامل نفت باج داد که کشتی را به جایی که قرار است انتقال یابد نبرد و به جای دیگری منتقل کند که خودش می‌خواهد این اتفاقات عجیبی است که در تاریخ بین الملل در حال رخ دادن است.

جهانگیری افزود: امروز هیچ کالایی نیست که ما نتوانیم آن را وارد یا حتی صادر کنیم در حالی که منبع مهم بودجه دولت نفت خام است.

وی درباره ابعاد مختلف اقتصادی گفت: در این میان اقتصاد یک محیط درونی دارد به این معنا که فضای کسب و کار اصلاح شود، نظام بانکی باید خوب خدمت رسانی کند. همچنین اقتصاد یک بخش پیرامونی دارد و کلیت سیاست‌ها و سیاست‌های خارجی روی اقتصاد تاثیر می‌گذارد. اینکه نتوانیم محصولات را صادر یا وارد کنیم روی اقتصاد تاثیر خواهد گذاشت. روندهایی مثل سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پنج رویکرد اصلی دارد که یکی از آنها درون‌زایی است یعنی باید از تمام ظرفیت‌های درون کشور استفاده شود. دوم اینکه باید برون‌نگر بوده و با دنیا تعامل داشته باشیم، در ادامه رویکرد دانش بنیان، عدالت محور و مردمی بودن از جمله محورهای اقتصاد مقاومتی است.

معاون اول رییس جمهور گفت: اگر قرار باشد اولویت‌های کشور را مشخص کنیم باید بدانیم که اولویت اول کشور آموزش و پرورش است، زیرا آموزش و پرورش است که می‌تواند با تربیت نیروی انسانی به آینده کمک کند، اما برای تحقق این هدف باید دو کار دنبال شود. اول  اینکه آموزش و پرورش از حالت بخشی به حالت فرابخشی تبدیل شود و باید هزینه‌های جاری کاهش پیدا کند، البته سرمایه گذاری در آموزش و پرورش جزو سرمایه‌های اصلی است.

جهانگیری بیان کرد: کار دوم این است که بدانیم آموزش و پرورش را بدون مشارکت عموم نمی‌توان پیش برد. باید همه احساس کنند در آن شریک هستند و باید برای پیشرفت آن کمک کنند. شوراهای آموزش و پرورش یک ظرفیت است که شکل گرفته و می‌توان از آنها برای تحقق مشارکت عمومی استفاده شود. یکی از کارهای شوراها این است که بدانیم چطور می‌شود از منابع و همچنین ظرفیت‌ها استفاده کنیم. از این رو شورای شهرستان‌های نیز می‌توانند مشکلات را تشخیص داده و در راستای کمک به حل مسائل کمک کنند.

معاون اول رییس جمهور بیان کرد: آموزش و پرورش از اولویت خارج نخواهد شد و از همه نهادها و دستگاه‌ها می‌خواهیم که کمک کنند. خیرین، کارخانه دارها و کسانی که دنبال توسعه هستند کمک کنند. مسئولیت اجتماعی یعنی همین که بتوانیم به نقاط محروم کمک کنیم. آموزش و پرورش راس اولویت‌ها است. دولت ما دارایی زیادی دارد، دولت ایران جزو ثروتمندترین دولت‌های دنیا است ما در زمینه نفت و گاز رتبه اول جهان هستیم ما باید از دارایی‌های راکد به عنوان دارایی‌های مولد بهره ببریم. امسال در قانون بودجه سال ۹۹ حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان برای مولدسازی در نظر گرفته شد.

منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین