کد خبر: ۲۱۸۳۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
برای این‌که بدانیم چطور می‌توانیم شاد باشیم، باید بیاموزیم چطور فکر کنیم چراکه نیمی از شادی به چیزهایی وابسته است که قادر به کنترل آن هستیم.
ناطقان: در این مطلب چند شیوه مختلفی که با آن به دنیا واکنش نشان می‌دهیم را بررسی کرده و راه‌هایی برای خوشحال‌تر بودن ارائه می‌کنیم.

ما به چند شیوه مختلف به دنیای اطرافمان واکنش نشان می‌دهیم:
خواستن
از کودکی به ما یاد دادند که برای شاد بودن باید یک چیزی را به دست بیاوریم و یا به یک هدف خاص برسیم؛ برای مثال مدام  چیز‌هایی که نیاز داریم را تصور می‌کنیم: باید آن تلفن جدید را بخرم؛ باید یک تلویزیون بزرگتر بخرم یا باید از این غذا عکس بگیرم و با دوستانم به اشتراک بگذارم. تصور خرید‌های مورد نیاز و یا تصاویری که قصد ارسال آن را دارید؛ برای مدت کوتاهی شما را خوشحال می‌کند، ولی خیلی زود دوباره دنبال بهانه دیگری برای خوشحالی می‌گردید.

هر بار به همان سطح شادی اولی برمی‌گردید، اما این بار با پول کمتری در جیبتان و چروک‌های بیشتری روی صورتتان. پس قبل از اینکه به این قضیه فکر کنید؛ بهتر است بدانید شادی با خواستن چیز‌های مختلف به وجود نمی‌آید.
 
شادزیستن
رد کردن و نپذیرفتن
از لحظه‌ای که بیدار می‌شوید ذهنتان به طور خود کار دنبال رد کردن چیز‌هایی است که اطراف ما وجود دارند. برای مثال می‌گویید؛ خیلی خستم و دوباره باید به سرکار بروم یا هوا خیلی سرد است و دوست ندارم از رختخواب بیرون بیایم. گاهی حتی خودمان را هم قبول نداریم مثلا با خود می‌گوییم؛ "چرا من اینقدر چاقم؛ چرا من بازنده هستم و غیره". دقت کنید! در این جملات شادی وجود ندارد.
از دست دادن آگاهی یا تمرکز
وقتی با چیز‌های خسته کننده مثل رفت و آمد به سرکار و یا منتظر ماندن در مطب دکتر مواجه می‌شوید سریعا تمرکزتان از بین می‌رود و ذهنتان آشفته می‌شود. انگار که یک فیلتر سیاه و سفید روی چشمهایتان گذاشته اید. مغز حالت خواب به خودش می‌گیرد؛ ذهن یا در گذشته و افسوس‌های قدیمی گم می‌شود و یا در آینده سرگردان است که پر از نگرانی در مورد چیز‌هایی است که ممکن است اتفاق بیفتد.

طبق آمار  بیشتر افراد، زندگی روزانه خود را بر این اساس طی می‌کنند؛ بنابراین تعجبی ندارد که غمگین باشند.

شادی را بیاموزید

در حقیقت می‌توان در مقابل شیوه از دست دادن آگاهی یا تمرکز گذاشته شود. داشتن آگاهی فوق العاده در مورد هر چیزی که روبروی شما قرار دارد. شیوه‌ای که آن چیز را احساس می‌کنید. بدان معنا که جایی برای خواستن یا رد کردن وجود ندارد. در این حالت آگاهی و تمرکزتان را دست نمی‌دهید. تمام تمرکزتان روی چیزی است که رو بروی شماست و یا اتفاقی که جلوی شما رخ داده است.

دیگر از قبل قضاوت نمی‌کنید و فقط آن لحظه را با تمام وجود حس می‌کنید. وقتی با ذهن آگاه به مسائل اطرافتان واکنش نشان می‌دهید؛ شادی به دنبال آن می‌آید و برای همیشه پیش شما می‌ماند.
 
 
ذهن آگاه و تعمق

وقتی خیلی راحت یادگرفتید بر روی چیزی تمرکز کنید که آن را دارید و نزد شماست. تنها راهی که بتوانید هر روز به این شیوه به اطرافتان واکنش نشان بدهید این است که «مدیتیشن» را تمرین کنید.

خیلی از افراد با خواندن این مطالب می‌گویند که این حرف‌ها را بار‌ها شنیده اند و این روش‌ها اصلا کارآمد نیست؛ اما شواهد علمی تایید شده‌ای در مورد مزایای تفکر و تعمق وجود دارد. اگر دنبال جوابی برای این سوال قدیمی هستید که چطور می‌شود شاد بود؛ دنبال آن نباشید، چراکه جواب سوال شما در «ذهن آگاه و تعمق» وجود دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین