کد خبر: ۲۱۸۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۲
آب درمانی یک شیوه درمانی است که سلامت و تندرستی اشخاص را بهبود می بخشد. آب درمانی یک وسیله ضروری توان بخشی برای مدیریت دردهای مزمن و آسیب دیدگی ها شمرده می شود. به جای استفاده از تمرین های رایج ورزشی، با بهره گیری از تمرین های خاص مبتنی بر آب درمانی، بسياري از بیماری های حاد و مزمن پزشکی را میتوان با این شیوه مدیریت نمود.
ناطقان: آب درمانی را میتوان تقریبا در هر حجمی از آب انجام داد ولی مطالعه های نشان داده استفاده از یک استخر با دمایی بین 32 تا 37 درجه سانتیگراد ، وضعیت بسیار مناسبی را برای بیمار آماده می کند چراکه در این دما، بهترین وضعیت برای کاهش درد فراهم می شود.

آب درمانی در استخر یک شیوه عالی برای درمان کمردرد و مفاصل ديگر است.مطالعات نشان داده است که تمریناتی که در آب انجام می شود میتواند عضلات پا، شکم را تقویت کند و به درمان کمردرد، دیسک گردن، دیسک کمر، آرتروز زانو و غیره کمک کند. آب دارای اثر کششی است و فشار کمی را در پشت و مفاصل ایجاد می کند.

آب درمانی در استخر یکی از روش هایی است که از اجداد دور ما به ارث رسیده است. در این شیوه درمانی نه تنها فرآیند بهبود با سرعت بیشتری شروع می شود، بلکه بیمار از محاسن تناسب اندام هم برخوردار خواهد شد.


مهمترین فواید آب درمانی در استخر

• امکان انجام حرکات اصلاحی گوناگون برای اشخاص مختلف در هر سن و جنسیتی

• تقویت عضلات سطحی و عمقی

• حفظ و افزایش دامنه حرکتی اندام ها

• کاهش یا حذف دردهای مفصلی و گرفتگی های عضلانی

• پیشرفت دادن حرکات جهت راه رفتن

• رفع محدودیت حرکتی و یا پيش‌گيري از آن

• پيش‌گيري از ایجاد انحراف در ستون فقرات و مشکلات ناشی از آن مثل دیسک کمر

• بهبود جریان خون

• کاهش استرس

• کاهش حساسیت بدن نسبت به درد

• تقویت سیستم ایمنی بدن

• آب درمانی به شکل کمپرس مرطوب برای درمان سردرد بسیار موثر است.

• بیماری های نورولوژیکی مثل دیستروفی عضلانی، فلج مغزی، اسکلروزیس چندگانه، بیماری پارکینسون

 

بعضی از روش های پایه در مورد انجام تمرین های درمانی در زیر آب، در ادامه معرفی می گردند. توجه داشته باشید که طبق وضعیت بیمار، شدت و دشواری این تمرینات باید به دقت به وسیله متخصص تعيين و طرح ریزی گردد.

 
تمرین نزدیک نمودن زانو به قفسه سینه

درحالی که بر روی یک پا ایستاده اید و قدری آنرا خم نموده اید ، پای ديگر را به آرامی خم نموده و به طرف بالا بیاورید، در این شرایط با دستتان دیواره استخر را نگه دارید. این تمرین عضلات ساق پا، ران و کمر را تقویت و تحت کشش قرار می دهد.

 

تمرین بالا آوردن پا

زمانی که با یک دست خویش دیواره استخر را نگه داشته اید، یک پا را بصورت کشیده به طرف بالا آورید، و پای ديگر را بعنوان حامی، اندکی خم نمایید. این تمرین هم عضلات ساق پا، ران و کمر را تقویت و تحت کشش قرار می دهد.

 

تمرین کشش پا رو به دیوار

در این تمرین کششی تصور کنید" سوپرمن" هستید و خویش را در موقعیت آن بگذارید ، درحالی که دست ها بر کناره دیوار استخر قرار دارند بدن و پاهای خویش دراز نموده و تحت کشش قرار دهید ، بگذارید آنها به وسیله آب تحت حمایت قرار بگیرند. این تمرین به کشش عضلات پشت، مفاصل ستون فقرات و همچنين کشش عضلات شانه کمک شایانی می کند.

 

تمرین پیاده روی در استخر

راه رفتن در استخر( به طرف جلو یا به طرف عقب)، زمانیکه ارتفاع آب تا قفسه سینه بالا آماده باشد، ماهیچه های پا را بکار می گیرد بدون آنکه فشاری بر زانو یا لگن ایجاد شود، این تمرین به خصوص برای افردی که دچار آرتروز در این مفصل ها شده اند، بسیار مهم است. با استفاده از شناور کردن دستان و یا استفاده از وزنه های سبک، میتوان شدت تمرین پیاده روی در استخر را افزایش داد، درنتیجه استقامت ماهیچه ها بیشتر افزایش می یابد.

 

فعالیت و ورزش همزمان دست وپاها

این تمرین زمانی اجرا میشود که شخص به پشت بر روی آب شناور است( گاهی وقت ها متخصص آب درمانی کمک می کند تا شخص بر روی آب شناور باشد و یا میتوان از یک جلیقه شناور کننده استفاده نمود). در این تمرین شخص به کمک دست وپاهای خویش پارو خواهد زد. این تمرین برای تقویت بازو و پاها موثر است.

 

انواع آب درمانی

۱- آب درمانی عمومی:که تمام بدن بیمار مبتلا به کمردرد در آب قرار می گیرد.

۲- آب درمانی موضعی:که تنها عضو اسیب دیده و یا بخش از بدن در آب قرار می گیرد.

 

ممنوعیت استفاده از آب درمانی:

تب

نارسایی شدید قلبی

بی اختیاری ادراری

عفونت
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین